Slapen bij vriend = Moe

Hoi!!

Ik heb een probleempje en ik vraag me af of iemand het herkent of tips heeft
Ik ben nu 18 en heb nu al 15 maanden een vriend en ik slaap al sinds dag 1 wekelijks bij hem, toch ben ik nog steeds doodmoe, elke keer als hij naast me slaapt.
Ik ben sowieso niet iemand die heel makkelijk en goed slaapt.
Elke keer als hij naast me slaapt ben ik de volgende dag de hele dag super moe, hoofdpijn en geen energie en helemaal niet vrolijk. Meestal heb ik de volgende dag nergens energie voor en is die dag vooral verspilt aan chagrijnig en moe zijn. We zijn vorige zomer een week op vakantie geweest, aan het eind van de week was ik een emotioneel wrak omdat ik zo vreselijk moe was. En overdag bijslapen lukt me niet.

Ook als hij bij mij slaapt. We hebben allebei een tweepersoons bed dus in principe genoeg plaats.
Maar ik slaap nogal licht en word 's nachts denk ik steeds half wakker, waardoor ik 's ochtends heel moe ben, als ik 6 uurtjes slaap maar als ik 10 uur naast hem slaap is het net zo erg.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: allebei een eigen deken (die hij dan 's nachts alsnog van me afpakt waardoor het niet werkt), ik op een apart matrasje (ongezellig en slaapt niet lekker) maar het helpt allemaal niet.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen om voortaan wel gewoon goed te slapen?
En herkent iemand dit? Want mijn vriend vind het maar gek en snapt het niet, hij denkt dat ik de enige ben die dit heeft, maar volgens mij is dat niet zo?

Thanks!! :slightly_smiling_face:

herkenbaar ja. Ik heb nu geen vriend oid maar altijd als ik met mn ex sliep was ik zo doodmoe. snap ook niet hoe mensen die samenwonen dat doen, ik zou na een paar jaar dood neervallen van vermoeidheid denk ik.

Dat had ik in het begin dat lichte slapen, omdat ik er onbewust op lette dat ik niet raar ging slapen ofzo. Na een tijdje is dit verminderd, doordat ik het meer vertrouwde en nu slaap ik eigenlijk bijna net zoals wanneer ik alleen zou slapen. Dat is alleen wel zo als we bij mij slapen, want bij hem kan ik echt niet goed slapen en word ik 10x per nacht wakker.

Het is heel normaal en een bekend verschijnsel dat mensen slechter slapen met hun partner naast zich/in de buurt.
Ik heb het zelf ook wel, ik slaap ook licht; alleen als ik van te voren al heel erg moe ben lukt het me om goed door te slapen met iemand naast me.

Je kunt verschillende dingen proberen. Kijk of het helpt om oordoppen te dragen en/of een slaapmasker. Andere tips die ik voor je heb, heb je al geprobeerd.

Misschien kan je aan je vriend dit topic laten lezen en laten zien dat er meer meiden zijn die dit hebben en dat dit eigenlijk heel normaal is. Ik denk dat de beste maar ook meest ongezellige oplossing is om niet in dezelfde kamer te slapen, als jullie daar de mogelijkheid toe hebben. Verder merk ik ook voor mijzelf dat het gewenning is, maar ik slaap nooit echt goed met iemand naast me.

ik heb zelf ook.
ik slaap ontzettend licht wordt om het half uur wakker, en draai alle kanten op.
wat ik nu gewoon doe, is een goed glas rode wijn drinken voordat ik ga slapen als ik met hem ben (:
dan slaap ik lekkerder en vaster.

om echt lekker vast te slapen moet je je wel op je gemak voelen bij hem, dat is hoop ik wel zo?

het is in ieder geval echt niet raar dat je dit hebt. ik hoop voor je dat je snel beter slaapt.

vraagje: slapen jullie elke nacht bij elkaar?

De eerste keer dat ik bij mij vriend sliep: Hel!
Ik werd keer op keer wakker van de kou, want hij trok de deken naar zich toe. Die ik elke keer met moeite uit zijn armen kon lostrekken. Ook kreeg ik een aantal keren een stoot van een elleboog. Op een gegeven moment ben ik op de grond gaan zitten, en heb ik gewacht tot het ochtend was… Hij voelde zich zó schuldig.

We zijn nu 1 jaar samen. Ik merk dat hij wat stiller en minder bewegelijk is als ik tegen hem aan lig. Het probleem is nu met name: Hij heeft geen rolluiken, waardoor het licht mij al vroeg wakker maakt. Ook is zijn bed iets kleiner dan mijn eigen bed. Het verbaast me nog steeds dat mijn vriend niet direct wakker wordt van zijn wekker… Bij de eerste toon ben ik al wakker… Irritant geluid!

-

Herkenbaar… geen oplossing voor.
Misschien kun je melatonine slikken om wat dieper te slapen?

Ik heb dit zelf niet, maar misschien helpt het als je 's nachts een raampje openzet? Misschien dat je hoofdpijn krijgt doordat er niet genoeg ventilatie in je kamer is. Geen idee of het wat is hoor, in ieder geval succes!

Ik zou dit proberen inderdaad. Ik slaap zelf altijd met mijn raam of deur open. Wanneer ik bij iemand ben die dit niet doet of we vergeten het, slaap ik meteen een stuk slechter.

Ik herken het op het moment niet, want ik slaap nu juist beter als ik met mijn vriend slaap dan apart, maar in het verleden heb ik er ook wel last van gehad.

Bij mij was het een deel vertrouwen, maar inderdaad zoals eerder genoemd werd ook een deel een gebrek aan ventilatie. Dus een raam open tijdens het slapen kan goed helpen.

Van dekens afpakken heb ik gelukkig niet zo veel last. Ik slaap meestal toch maar half onder de dekens, en als ik het koud krijg kruip ik gewoon tegen mijn vriend aan :wink:

Ik sliep in het begin van onze relatie ook heel slecht. We lagen niet eens recht naast elkaar, omdat we allebei geen tweepersoonsbed hebben, maar ik werd inderdaad constant wakker. Dat heeft ook echt wel een tijdje geduurd. Op een gegeven moment ging het steeds beter en sliep ik gewoon door en ook best wel snel in. Uiteindelijk slaap ik thuis toch nog het allerbest, maar ik ben blij dat ik nu ook goed kan slapen bij mijn vriend. :’)

Misschien een tip voor jou/jullie: zoveel mogelijk de tv’s/laptops/mobieltjes vermijden een paar uur voordat je gaat slapen. En (samen) douchen voor ik ga slapen vind ik ook wel chill. En euh, beetje raar misschien, maar seks hebben voor ik ga slapen wil ook goed helpen om moe te worden. :’)

En als je niet in hetzelfde bed slaapt maar een matras ernaast leggen? Misschien niet zo romantisch maar dan ben je toch samen.

geen idee, heb daar eigenlijk nooit last van gehad :upside_down_face:

Ik had dat in het begin ook, maar da’s wel langzaam overgegaan. Idd meer ontspannen voor het slapengaan? Geen electronica, misschien een douche nemen of een glaasje wijn drinken?

Ik heb dit ook nog steeds. M’n vriend en ik slapen niet heel vaak samen en als we samen slapen is de eerste nacht gewoon heel vermoeiend/slaap ik slecht. Als we daarna bijvoorbeeld nog een nacht samen slapen (of op vakantie 2 weken) heb ik nergens last van. Ik heb jammer genoeg geen tips, maar ik volg dit topic wel voor als er handige tips voorbij komen waar ik ook iets aan kan hebben haha. :slightly_smiling_face:

Ik ben überhaupt al een slechte slaper, en kan echt niet tegen lichtjes en geluidjes.
Ik sliep altijd al met een maskertje op en nam van tevoren melatonine in zodat ik beter kon slapen.
Nu ik met mijn vriend slaap (lees: ongeveer 4 keer per week) doe ik ook gewoon oordopjes in omdat hij altijd eerder in slaap valt dan ik en ik anders door zijn gesnurk/ademhaling gewoon niet goed in slaap val. Voor mij helpt dit echt en ik word nu ook gewoon uitgerust wakker.
Wij hebben inmiddels ook twee verschillende matrassen, toevallig allebei op verschillende hoogte, waardoor we niet meer krampachtig met elkaar op een matras liggen. Dit helpt ook echt omdat je niet constant wakker wordt wanneer de ander draait (en dat doen wij allebei haha)

Succes!

Misschien een slaapmasker? Ik vind dat best wel fijn en gebruik het elke avond :slightly_smiling_face: