slapeloosheid?

hi

Ik heb problemen met slapen, gisteren overdag bijvoorbeeld was ik al de hele dag moe en om 20:00 ongeveer was ik echt super moe maar ik weet dat als ik dan ga slapen ik om 3 uur 's nachts wakker word en niet meer kan slapen, dus gisteren ging ik om half 12 naar bed en heb echt tot 3 uur 's nachts wakker gelegen toen ging ik even naar de badkamer en op mijn mobiel kloten
Ik viel uiteindelijk om 5 uur in slaap, maar werd weer rond 7 uur wakker en heb nog tot 9 uur gewoon in mijn bed gelegen en moest toen naar de tandarts
Ik heb net ook weer een uur in mijn bed gelegen maar viel gewoon niet in slaap
gelukkig ben ik vandaag vrij en is het vakantie, maar heb dit echt al een week niet elke dag zo extreem maar wel dat ik tot 's nachts wakken ben en 's ochtends te moe ben om wakker te worden en naar school te gaan
Dingen zoals warme melk, geen caffeine voor het slapen gaan etc. geprobeerd zonder succes
Tips, advies, ervaring ? :wave:

Een nacht doorhalen en vanaf daarna een vast slaapritme houden. Dus om half 10 naar bed en 7 uur eruit ofzo. Ik weet niet of dat helpt, maar sommige mensen uit mijn omgeving doen dat.

Als het zo blijft zou ik naar de huisarts gaan, die kan je ofwel slaappillen voorschrijven of je (als het echt heel erg is) doorverwijzen naar een slaapkliniek.

Ik heb het ook een tijdje gehad, maar dat heeft na een tijd gewoon zichzelf opgelost. Bij mij hielp het wel altijd om me extreem te vermoeien en niet vroeg te gaan slapen (hoewel dat verleidelijk was), zodat ik uiteindelijk toch uit pure fysieke vermoeiing in slaap viel. Geen idee of dat ook bij jou helpt. Beterschap gewenst, haha.

Ahw, dat lijkt me echt kut. Toen ik vroeger op vakantie ging gingen wij altijd sávonds laat nog een wandeling maken zeg maar. Daar kon ik altijd wel vlug en snel van slapen. Maar denk niet dat je dat in deze kou gaat doen. Maar misschien kun je wel heel veel gaan sporten, zodat je aan het einde van de dag wel in slaap moet vallen.
Of misschien heb je teveel stress zeg maar in je hoofd? Dat het daarom niet echt lukt.

ik volg dit topic
ik heb er ook last van…

Ik heb er ook last van… Upje voor jou :slightly_smiling_face:

Ik heb het ook gehad, vooral in de vakanties. Je moet een vas slaapritme zien te vinden. Ook werken bij mij de middagslaapjes niet, hierdoor kan ik 's avonds ook niet slapen. En je moet niet teveel nadenken over slaap. :p.

Dit zal een dokter vrijwel niet doen. Slaappillen zijn zwaar verslavend. Ik heb ditzelfde probleem al een jaar of 5/6 en zelfs ik mag geen slaappillen… Dus hier zou ik niet van uitgaan als ik naar de huisarts ga… Gewoon om niet teleurgesteld te worden bij de dokter.

Onze dokter heeft er wel voorgeschreven aan mijn moeder die met een soortgelijk probleem kampte, ik denk dat het gewoon afhangt van dokter tot dokter.

Ja maar op deze leeftijd is dat zeeeeer onwaarschijnlijk (:

^Dat weet ik niet, haha maar je hebt sowieso dokters die voor alles en nog wat medicijnen voorschrijven, maar je hebt ook dokters die enkel wat geven als je bijna ligt te creperen van de pijn.

Er is een middeltje, dat heet melatonine. Heb ik een tijdje gebruikt om in slaap te vallen, 2 uur van te voren innemen. Het is een natuurlijk middel, en heel belangrijk, niet verslavend en het zijn geen slaappillen. Het bevordert je slaap. Gewoon in de lokale supermarkt of drogist te halen.

´Bij een normaal slaapritme wordt er bij het invallen van de avond als het donker wordt, een puls melatonine afgegeven. Deze zorgt ervoor dat je slaperig wordt en daardoor volgt er eigenlijk een natuurlijk proces tot inslapen als we naar bed gaan. Door kunstlicht, laat opblijven, TV kijken en wisselende slaaptijden kan dit proces minder goed werken waardoor het inslapen niet optimaal is. Het nemen van een tablet melatonine net voor het slapen gaan, kan dan helpen voor een goede nachtrust. ´

Mijn moeder heeft hier ook last van gehad. Het klinkt echt heel raar, maar nu drinkt ze elke dag heet water ( thee, of alleen water) voor het slapen gaan. En nu slaapt ze wel goed. Dus misschien kun je het eens proberen.

Melatonine gebruikt mijn broertje inderdaad ook, en dat helpt bij hem wel goed. Idd natuurlijk middel, dus misschien kun je dat eens uitproberen…

Had ik ook 2 jaar geleden in de zomervakantie.
Dat was echt zó frusterend.
Bij mij kwam het omdat ik lange tijd achter elkaar alsmaar later ging slapen, het duurt eventjes eer dat je ervan af komt.
Bij mij duurde het 2 weken totdat ik eindelijk weer op een normaal uur kon inslapen.
Gewoon doorbijten , je ogen toedoen en uiteindelijk (na een lange tijd) zal je in slaap vallen. Het is niet leuk, maar je moet erdoor!

Ik heb dat ook, zo’n potje met van die MIIIIINIII pilletjes. werken goed!

Een nachtje doorhalen ga ik binnenkort proberen
ik gebruik liever geen medicijnen of andere middelen, natuurlijke middelen zijn wel overweegbaar maar dat vin dik nu nog een beetje te vroeg om te gebruiken ik kijk het nog even aan

Ik gebruik zelf ook melatonine, dat is wat je lichaam zelf ook aanmaakt om je moe te maken, dus het is niet verslavend omdat het een lichaamseigen stof is.

Maar als dit nog niet zo lang duurt dat het een chronisch probleem is, zou ik eerst andere mogelijkheden proberen. Hoewel melatonine van de drogist wel kan helpen weer een normaal slaapritme te krijgen, daar zit maar erg weinig melatonine in en het wordt volgens mij ook gebruikt als je erg last hebt van een jetlag ofzo.

Melatonine werkt alleen niet zozeer bij doorslapen, echt inslapen.
Ik heb een erkende melatonine te kort (lang leve de slaapdokter!) en melatonine is juist de stof die je ‘s avonds, meestal als het dus donker word, aanmaakt. Dit gebeurt in je hersenen. Zodra je lichaam dit aanmaakt word je moe, ga je geeuwen en is het tijd voor je lichaam om te slapen. Dan lukt dit dus ook binnen een half uurtje ongeveer. (Hangt ook van slaapomgeving af natuurlijk)
Maar bij mij was het bijvoorbeeld zo dat ik altijd pas om 1 uur/half 2 insliep. Of ik nou om half 7 of half 11 naar bed moest… ik dacht dat iedereen pas na 4 uur in slaap viel :’) iig na twaalven pas.

Je kan dus wel melatonine proberen, want inderdaad het is niet schadelijk ofzo. Het bevat namelijk maar 0,1 mg melatonine terwijl ik bijv. 5mg slik (dat zijn dus 50 van die pilletjes :’’)). Maar als jij wel gewoon in een uur inslaapt, is dat je probleem niet. Dan is doorslapen je probleem en moet je daarvoor dus wel naar de huisarts. Want dat heeft weer met totaal andere dingen te maken. Want je kan moeilijk midden in de nacht, zodra je wakker bent geworden, een zo’n minuscuul melatonine pilletje nemen. Dan ga je je lichaam alleen maar vertellen dat dat op die tijd aangemaakt moet worden en dat is nou niet echt de bedoeling lijkt mij (:

Als je wakker bent trouwens, 's nachts bedoel ik dan, eet je dan ook? Of doe je dan iets? Want als je dat doet raakt je lichaam daar aan gewend. Toen bij mij het melatonine probleem nog niet ontdekt was at ik dus altijd om een uur of 1 nog iets en daar raakte mij lichaam echt aan gewend. In de zomer keek ik toen ook altijd tv. Je maakt je hersenen zo alleen maar actief.
Is maar meer advies.

hoop dat je erachter komt waar het door komt, want ik weet hoe kut slapeloosheid kan zijn. Sterkte en succes!

Heb wel wat tips:
Ga iedere dag op een vaste tijd naar bed. Dus niet dan 8 uur en dan 12 uur en dan weer 10… probeer een richtlijn te stellen. Hoeft niet op de minuut en in het weekend een uitzondering, oké. Maar zeg bijvoorbeeld nu het vakantie is: 11 uur. Als het dan half 11 is of half 12… is dat oke.
Daarnaast zeg je “maar ik weet dat als ik dan ga slapen ik om 3 uur 's nachts wakker word en niet meer kan slapen” Klinkt heel stom, maar als je dat van tevoren zegt gebeurd dat ook vaak. Want inderdaad, het gebeurde. Je hersenen hebben heel veel macht over je slaap. Dus zeg gewoon; Ik ga vannacht goed slapen! Want echt waar, negatief denken helpt niet voor een goede slaap.
Dan kloot je met je mobiel zeg je, als je geen wekker nodig hebt, leg dat ding buiten je kamer. Of anders uit en op je kamer. Maar vooral NIET met je mobiel bezig zijn ‘s nachts. Je moet slapen, dus rusten, een mobiel is het tegenovergestelde van rust. Zeker met een klein schermpje :’) zelfde geld voor tv/ipad/laptop e.d. uit die dingen!
Je zegt daarnaast dat je vandaag nog even geprobeerd hebt te slapen. Maar maak je lichaam overdag goed moe. Dus niet overdag gaan slapen. Dat kan straks wel weer als je een goed slaappatroon hebt. Maar je moet weer opnieuw gaan opbouwen. (Dit heb ik namelijk ook allemaal moeten doen na een heel traject vol slaappillen, voor de ontdekte melatonine tekort :’))
Verder heb ik niet echt tips. Inderdaad, geen caffeïne (dat is dus ook geen thee eigenlijk) Caffeïne zit 6-8 uur in je lichaam als ik mij niet vergis. Dus bij het avondeten nog koffie of cola is ook niet echt slim (:
GOODLUCK!