Slagen met zo hoog mogelijke cijfers

Hoi allemaal!
Ik ga na de zomervakantie naar mijn eindexamenjaar :slightly_smiling_face:
Ik wil graag met zo hoog mogelijke cijfers slagen, maar ik neem ook aardig wat cijfers mee van afgelopen schooljaar naar volgend jaar. Dat vind ik echt stom, want ik heb in 4 HAVO echt niks uitgevoerd :rage: . Echt megaveel spijt van, want mijn SE gemiddelde van Nederlands bijv is nu 4.6 (de rest is wel voldoende hoor).

Nu vraag ik me af:
Hoe ga ik van al mijn SE gemiddeldes minimaal een 7 maken? Liever zelfs nog een 8?
Graag tips over hoe je het beste kan leren enzo want ik heb echt 4 jaar niks uitgevoerd op de HAVO :flushed:

Thanks a lot!

Trouwens bovenstaand bericht suggereert dat ik echt heel slecht ben in Nederlands, maar het waren gewoon 2 opdrachten waar ik slecht in was: een debat (5.0, telt 25% mee en een 3.7 voor een literatuuropdracht die 10 of 15% meetelt, weet ik even niet zeker)

Wilde ik even zeggen hihi

Hoe ga ik dat aanpakken dan
ik leerde echt niets!
beetje simpele tips over hoe je moet leren enzo en hoe je jezelf kan motiveren om echt je hw te gaan maken enzo

kei hard je best gaan doen, alles bijhouden.

Goed plannen, op tijd beginnen met leren, je huiswerk goed maken en ontzettend hard je best doen.

Opdrachten maken, samenvattingen maken, veel oefenexamens maken (je kan voorbeeld Examenbundels aanschaffen) en het belangrijkste: plannen (en eraan houden natuurlijk :wink:)

Voor jou lijkt me de motivatie: Je examen halen, met het liefst zo hoog mogelijke cijfers, toch wel een goede motivatie om in je achterhoofd te houden! Even een jaartje keihard werken, en het zal worden beloond!

Goed plannen, leren en je huiswerk maken, dan kom je al een heel eind. :slightly_smiling_face:

Ik ga volgend jaar naar V5 en ga ook wat extra m’n best doen om een stel mooie cijfers mee te nemen naar V6. Daardoor zal ik misschien wel meer tijd kwijt zijn aan m’n huiswerk, maar het is voor een goed doel en niet geheel onbelangrijk. Dus zet school even op plaats 1.

Een vast patroon hebben. Dus na school direct huiswerk maken oid. Gewoon wennen aan het huiswerk maken etc. Eventueel om hulp vragen!

Vooral goed plannen idd
Welk profiel doe je?

wow veel reacties! ik ga proberen op iedereen even kort te reageren:
Anna: Ik maakte vorig jaar veel planningen, maar ik hield me er vervolgens amper aan. Ik vond andere dingen een stuk interessanter (fb, girlscene, tv, etc). Daardoor deed ik meestal even snel wat 's avonds of ik schreef het over uit de klassenwhatsapp.

Happiness: Dank je voor de tips! Ik ga mijn best doen!

xBrownEyez: Wat is beter, examenbundel of samengevat? En wat de planning betreft, idd er aan gaan houden :wink:

Aquamenti: Hihi je hebt eigenlijk wel gelijk hoor, maar ik vind het toch zo moeilijk. Ik wilde afgelopen jaar ook al meer mn best gaan doen. Dat is de eerste 8 weken gelukt en de laatste 4 weken. (maar dat was meer omdat ik over wilde naar 5H :flushed: )

Buongiorno.: Dank je wel voor je tips en volgend jaar ook veel succes! Pak het in je vooreindexamenjaar beter aan als ik heb gedaan :wink:

Blubber: Dat is best slim, een vaste huiswerktijd. Gaat misschien wel lastig omdat ik buiten school ook nog wel wat hobby’s heb, maar dat moet gewoon slim plannen worden!

xXMoonBunnyXx: Plannen, is al vaker gezegd maar idd wel een dingetje waaraan ik moet gaan werken! Ik doe profiel EM/CM (economie, geschiedenis, wis A, Frans en Duits en natuurlijk de verplichte shit)

Iedereen: nogmaals hartelijk bedankt maar hebben jullie nog inhoudelijk tips voor het huiswerk maken? Hoe lang achter elkaar enzo? En voor overhoren? Hoe kun je het beste jezelf overhoren? (Okee, ik lijk nu net iemand die nu naar de eerste gaat maar okee… :stuck_out_tongue:)

^ Toen ik leerde voor mijn examens (heb verder ook nooit geleerd :stuck_out_tongue: ) Deed ik elke keer 25 minuten leren, 5 minuten pauze, 25 minuten leren, 5 min pauze en als je dan weer 25 minuten leert lange pauze of stoppen met leren. Je kan het ook met kortere periodes doen bijv. maar zo’n kleine pauze helpt wel!

Ik was ook vaak afgeleid door leukere dingen dan huiswerk, en om dat te vermijden bleef ik doordeweeks vaak 1/2 uurtjes langer op school om huiswerk te maken. Wij hadden daar ook een huiswerklokaal voor waar weinig afleiding was, dus deed ik daar al mijn maakwerk en hoefde ik thuis alleen nog maar te leren (of helemaal niks te doen in rustige periodes).En dan heb je de avond gewoon voor jezelf/voor je hobby’s. Misschien kun je dat een tijdje proberen?

Verder overhoorde ik mezelf nooit, maar maakte vooral heeeel veel proefexamens. Ik had bijna hetzelfde profiel als jij, maar dan nog met M&O erbij, en zeker bij de rekenvakken (dus economie en wiskunde in jouw geval) hielpen die examens heel veel. Als ik merkte dat ik sommige opgaven dan nog steeds moeilijk vond vroeg ik aan mijn docent of hij nog soortgelijke vragen voor me wist en bleef ik oefenen tot ik het begreep. Ook heb ik een examencursus gedaan voor M&O wat echt wonderen heeft verricht, ik haalde altijd vieren en vijven en begreep NIETS van de stof, maar met die cursus snapte ik bijna alles na drie dagen en ik had een acht op mijn examen. Dus als je een vak hebt waar je écht moeite mee hebt, dan is zo’n cursus echt aan te raden.

Verder vatte ik voor geschiedenis alles samen. Als je voor de les een hoofdstuk moest lezen maakte ik gewoon een samenvatting, had ik het gelijk gelezen en is veel fijner leren dan die grote lappen tekst in je boeken vind ik. Binnen je samenvatting kun je jezelf dan wel overhoren, of koop een examenbundel en gebruik die vragen. Geschiedenisexamens bestaan meestal uit grote essayvragen die uit meerdere ‘punten’ bestaan. Bijvoorbeeld de vraag ‘Wat was de aanleiding van de Koude Oorlog’, dan moet je zowel de aanleiding als de betrokkenen en de voorgeschiedenis benoemen. (slecht voorbeeld, maar you get the point).

Voor woordjes leren kun je de site wrts gebruiken om jezelf te overhoren, daar vul je dan een lijst in met je woordjes en krijg je ze door elkaar overhoord.

En als je moeite hebt met plannen kun je ook altijd hulp aan je mentor/studie-coördinator vragen. Als je dat aan het begin van een periode doet weet je precies wat er moet gebeuren en kun je dat gewoon vasthouden. Dan stel je het ook minder uit/raak je minder snel afgeleid (tenminste, bij mij is dat zo).

Succes komend jaar! Komt vast goed :slightly_smiling_face:

Empress: Ik denk dat zoiets ook wel voor mij zou werken! Dan heb je in die 5 minuten net nog even tijd om je nieuwe boeken te pakken, even wat te drinken te pakken en ff wat anders doen, ff snel je whapp of fb checken ofzo!

LeAnonymusMe: Wow, dank je wel! Aan jou advies heb ik echt iets :bowing_man: :bowing_man: :bowing_man:
Dat van op school werken is echt een geniale tip :wink:
Ik was 4HAVO ook begonnen met m&o, dus eigenlijk hebben we precies hetzelfde :stuck_out_tongue: :flushed: Maar mijn leraar was zo saai (jongens, jullie mogen nu even jullie boekjes pakken… 5 minuten later… doe hem maar open op blz 73. ga die opdracht maar maken (zonder verdere uitleg ofzo) ik was na 75 minuten daar altijd zo blij dat ik weg mocht!) en ik kon er echt geen touw aan vast kopen :dry: Het was echt verschrikkelijk, die man at knäckebröd en dronk karnemelk en ik zat vooraan in zijn les. Okee, OT, ik ga wel wat met je tips doen!! Dank je wel :slightly_smiling_face: <3

En wat krijg je met die eindexamencursussen?

Bij mijn cursus kreeg ik eigenlijk alles wat ik had gehad bij M&O opnieuw uitgelegd, maar dan veel persoonlijker/leuker gebracht. We zaten ook met kleine groepen (in mijn groep zaten veertien mensen), met vier docenten per groep dus je kon altijd wel aan iemand vragen stellen. Het was steeds zo ingedeeld dat we eerst een blokje uitleg kregen van een halfuur en dan 1-2 uur zelf opdrachten gingen maken, dan pauze, dan weer uitleg etc. We hadden een soort examenbundel met enorm veel opgaven die ingedeeld waren per onderwerp, variërend van makkelijk tot heel moeilijk, dus je kon naar je eigen niveau werken en langzaam opbouwen. Op de laatste dag (drie dagen in totaal) maakten we een proefexamen onder ‘examenomstandigheden’ en daarna kon je ook precies bespreken waar je nog moeite mee had en daar kon je 's avonds eventueel nog mee oefenen. Het waren hele lange dagen (van 9 tot 9 en de laatste dag van 9 tot 5 en dan kon je optioneel 's avonds ook nog blijven) maar je werd wel goed bezig gehouden en het was heel gezellig. De mensen die het geven zijn over het algemeen (master)studenten die ontzettend enthousiast zijn en ze doen ook echt hun best om het leuk te maken. En sommige mensen uit mijn groep spreek ik nu, twee jaar later, nog steeds. En ik heb er dus echt veel aan gehad. Mijn docent klinkt een beetje hetzelfde als jouw docent, en hij had zijn hoop in mij al opgegeven. Voelde héél goed toen ik mijn examen dik gehaald had, zijn gezicht was onbetaalbaar ^^

Ik heb mijn cursus trouwens op de Universiteit Leiden gevolgd, maar ze worden ook in andere steden gegeven. En over het algemeen kun je voor alle vakken zo’n cursus volgen.

Dankje LeAnonymusMe
Ik woon redelijk in de buurt van de Uni Leiden, dus dat komt ook mooi uit en anders kan ook nog wel verder kijken :grinning:

Examenbundels staan echt examens in. (Wel oude, duh) Dus daarmee kan je echt oefenen met de stof. Samengevat is gewoon een samenvatting van alle stof. Het één is dus echt toepassen en het anderen meer stof leren.

up

Het is misschien stom en tijdrovend, maar je moet gewoon altijd je huiswerk maken. Dat scheelt zoveel. En voor de rest gewoon alles geven en goed opletten in de les.