Slaapverlamming

Sinds een tijdje heb ik zo’n 2/3 keer per maand last van slaapverlamming.
Dit is meestal wanneer ik net in slaap val. Het betekent dat ik wakker ben, maar me niet kan bewegen. Ik heb hierbij ook last van hallucinaties, ik heb het gevoel dat ik word aangeraakt, stemmen hoor en soms enge personen zie. (soort geesten) Wanneer dit is gebeurd, durf ik vaak niet meer te gaan slapen. Mijn ouders zijn niet bekend met dit verschijnsel, en nemen mij ook niet echt serieus wanneer ik hierover vertel.
Mijn vraag is, of iemand hier ook wel eens last van heeft, en misschien tips heeft waardoor het minder wordt. Ik vind het namelijk echt heel erg vervelend.

Misschien kun je het beste even naar je huisarts en daar vragen hoe of wat.

Heb er ook een hele poos last van gehad, vooral bij veel stress?
Soms wel 2 keer achter elkaar, heel vervelend.
Nu valt het wel mee, af en toe als ik heel veel te verwerken heb van 1 dag gebeurt het wel eens.

Ik weet niet zo goed wat je er aan kan doen, ik probeerde te lezen voordat ik ging slapen ipv op mijn mobiel nog van alles te doen, en proberen er niet te bang voor te worden, ik had op den duur dat ik gewoon kon denken ‘ah, weeral, ok’ en bleef liggen tot het over was. Bij hallucinaties lukte dat niet altijd, maar soms wel en dan ging het sneller over.

Ik heb dit ook regelmatig gehad! Nu heb ik het niet heel vaak meer, maar soms heb ik weer zo’n periode waarin het 2 of 3 keer per nacht gebeurd. Het is inderdaad lastig om erover te praten, want weinig mensen zijn bekend met het verschijnsel. Preventief is het goed om niet te veel op je mobiel/laptop te zitten voordat je gaat slapen Daarnaast speelt stress ook een grote rol. Als ik een periode veel stress heb, komt het weer terug. Al kun je daar natuurlijk niet echt iets aandoen. Mocht je toch in een slaapverlamming komen, is mijn ervaring dat wanneer je probeert je vingers te bewegen, je er sneller uitkomt en je als het ware weer ‘los schiet.’ Naar de huisarts gaan zou ik pas doen als het echt een langere periode aanhoudt, waardoor je echt slaaptekort krijgt. De huisarts kan er namelijk niet veel aan doen, helaas. Er is geen medicijn waardoor het nooit meer terugkomt. Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je iets aan m’n tips hebt! :slightly_smiling_face: Je bent in ieder geval niet alleen. Als je nog iets wil weten, mag je me altijd noten!