Slaaptips

Hey😛
Ik val meestal lastig in slaap. Het duurt minstens 1 uur voordat ik slaap. Veel mensen zeggen van “niet te laat meer op je mobiel kijken, je kunt niet slapen door dat blauwe licht.” Daarvoor heb ik een functie op mijn mobiel, night shift. Dan wordt het licht oranje geel achtig en niet meer blauw.

Hebben jullie nog tips waardoor je sneller in slaap valt? X
Want ik wil toch graag genoeg slaap krijgen want de toetsweek komt er ook aan :sweat_smile:

Eet niet te laat, je slaapt slechter op een volle maag. Ga het laatste +/- halfuur niet op electronica zitten maar bijv. lezen. Zorg voor een vast routine voor het slapen gaan, met de tijd gaat je lichaam dan wennen aan dat wanneer je bijv. je tanden poetst 's avonds je bijna zult gaan slapen. Drink thee. Zorg dat het goed donker is in je kamer. Als je teveel nadenkt 's avonds is het misschien een idee om voor het slapengaan in een dagboek te schrijven. Sta op een vaste tijd op en ga op een vaste tijd slapen, dan zul je elke keer om die tijd 's avonds naturally moe worden. Als je actief bent overdag slaap je ook beter/sneller 's nachts!

Zo. :’) Dit zijn dingen die bij mij helpen/geholpen hebben. Ik ben een gigantisch avondmens dus kan rustig tot 2 uur opblijven elke nacht, maar werd na een tijdje mega moe overdag dus zo lukt het mij sneller in slaap te vallen op een normale tijd, haha.
Succes ook met je toetsweek!

Heel erg bedankt! Ik ga het proberen :yum:

En als je thee drink voor het slapen gaan. Kies dan voor een kruidenthee, want in andere theeën zit een beetje cafeïne. Als je daar gevoelig voor ben kan dat jou ook wakker houden. Probeer koffie naar 3 uur s middags te vermijden.

Je zou anders bij de Tuinen even kunnen kijken (tegenwoordig Holland & Barrett) daar hebben ze slaapsprays. Het is hetzelfde idee als het hebben van een vast ritme met het slapen gaan. Doordat je die geur ruikt denkt je lijf dat je gaat slapen, waardoor je automatisch vermoeid wordt. Het werkt pas als je al even gebruik. In plaats van zo’n spray zou je bijvoorbeeld ook kunnen kiezen om een geurkaarsje aan te steken voor het slapen gaan.

En blijf echt weg van schermen. Ook al heb je een blauw filter. Het kijken naar een lichtgevend scherm is al een inspanning voor je ogen. Doordat ze zo actief blijven word je ook niet moe.

Ik slik magnesium bij, en ik word daar vet slaperig van en ben dan zo van de kaart als ik direct daarna ga slapen. Een warme douche. Investeer in een goed matras (dat doet wonderen).

Ik ga een half uur voordat ik ga slapen van mijn mobiel af en zet ik ook de wifi uit, dan neem ik een kopje thee (zonder cafeïne) en kijk ik wat tv, doe ik wat (sport) oefeningen of praat ik nog wat met familie. Als ik dan naar bed ga lees ik een boek.
Misschien helpt het om rustige muziek op te zetten of hoe moeilijk het is je wifi uit te zetten en echt niet meer op je mobiel te zitten. Als je het gevoel hebt dat je toch niet kunt slapen, moet je proberen niet op je mobiel te zitten, dan ben je (of in iedere geval ik) snel geneigd om alle social media langs te gaan en dan is het ineens 2 uur later.
En zoals al gezegd is, probeer iedere avond rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan, ook in het weekend.

Heel veel succes met je toetsweek! :slightly_smiling_face:

Een boek/tijdschrift lezen voordat je gaat slapen ipv op je telefoon is volgens mij wel een goede. Eerlijk gezegd weet ik verder niet veel. Ik ben echt een persoon die gewoon om 10u 's avonds kan gaan slapen haha.

Een vast ritueel voor je gaat slapen, niet (veel) eten en drinken van tevoren want anders komt je maag ook niet tot rust. En het beste is natuurlijk 2 uur van tevoren alle schermen weg doen, ik zou dat nacht scherm ook niet echt vertrouwen.
En probeer anders een vaste tijd te vinden wanneer je op bed gaat.
Ik zelf ga naar bed rond half 10, sluit rond 9 uur mijn laptop etc. af en lig dan om 10 uur in bed.

Bedankt :slightly_smiling_face: Hoelang lees je dan een boek? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Zorg inderdaad voor een vast ritme voordat je gaat slapen. Dan weet je lichaam dat je wil gaan slapen en zal je sneller in slaap kunnen vallen. Drink inderdaad een kop thee, kijk tv in je pyjama, lees nog een boek.

Hoelang ongv een boek lezen?

Zelf doe ik een hoofdstuk per avond. Het verschilt per boek hoelang dat is. Meestal halfuur - uur. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel je zelf lees.

Ik lees meestal een hoofdstuk of twee, maar dat is omdat ik heel snel lees. Ik lees ook om tot rust te komen, lekker in bed, even niets.

Ik heb ook last met in slaap komen. Sinds ik een uurtje voordat ik wil gaan slapen 1 of 2 pilletjes melatonine pak, merk ik echt dat ik veel sneller in slaap val. Je merkt dat je moe word en je valt echt sneller in slaap. Deze gebruik ik:

https://images.vitaminstore.nl/product_pictures_big/163830.jpg

Verder helpt het om een kopje thee te drinken, een vast ritme aan te houden, even een tijdschrift of boek lezen voordat je gaat slapen.

Let op met uitslapen. Als je laat je bed uit komt, grote kans dat je ook laat in slaap valt.

Er was laatst nog een stuk op Kassa over Melatonine. Misschien handig om die even te bekijken voordat je daaraan begint? Zelf gebruik ik het ook, maar dan 0,3 mg en ik slik nooit langer dan een week achter elkaar. Ik gebruik het alleen als ik onregelmatig slaap en weer terug wil naar mijn gewone slaapritme.

^
Dit ja, je kan er beter 2 of 3 slikken ipv 10.
Ik slik er elke avond 2/3 ligt eraan hoe bagger ik heb geslapen, maar merk wel dat die hier een eindje naar boven staan erg goed werken. Ik heb de ‘Time release’ die geven de melatonine heel geleidelijk af, anders dan de normale geloof ik.

Ik gebruik CBD-olie, daardoor voel ik me altijd stukken beter en slaap ik heel intens.

Waar kunnje dat kopen?

Misschien zijn ASMR-video’s iets voor jou? Dit zijn videos met bijvoorbeeld fijne geluiden waardoor je kan ontspannen. Sommige mensen vinden dit helemaal niets, maar je zou het eens kunnen proberen.