Slaapritme kwijt

Hee meiden
De laatste tijd ga ik steeds later naar bed omdat ik niet meer zo snel in slaap val
Maar omdat ik de laatste tijd echt heeeel laat ga slapen sta ik pas half 3 op en een wekker zetten is ook geen optie
En ik probeer ook vroeger naar bed te gaan maar ik val dan gewoon niet in slaap
Heeft iemand ideeen om weer vroeg te slapen
Alvast bedankt !

warme melk, je moet echt moe zijn om meteen in slaap te vallen

lezen tv kijken muziek luisteren
eerder naar bed en goed wekker zetten op de goede tijd

Een nacht wakker blijven. Dan ben je de avond erna moe genoeg om vroeg te slapen

Steeds meer afbouwen? Dus niet in 1 keer op tijd naar bed/uit bed willen.

Van te voren heel actief bezig zijn (werken, sporten, winkelen) iets waar mee jij je energie kwijt kunt, daarna als het past warm douchen en daarna in bed een boek lezen of puzzels maken. Iets waarmee jij je hersens nodig hebt.
Dit helpt bij mij. Dat laatste kun je natuurlijk ook weghalen;).

Nacht doorhalen en dan NIET OVERDAG DUTJES DOEN. Nacht doorhalen en dan gewoon opblijven tot 22/23u de volgende dag en dan slapen. En dan zou het moeten werken.

Eerder opstaan. Er zijn ook speciale pilletjes voor (niet dé slaappillen, maar iets wat een stofje bevat dat je lichaam zelf ook aanmaakt) en natuurlijk moet je een paar uur van tevoren niks meer eten. Misschien kun je ook minderen op dingen die suiker bevatten en op koffie/energy drinks en dergelijke. Heel veel succes!

Terug opbouwen. Dus iedere avond een (half)uur eerder naar bed en dan ook een (half)uur eerder opstaan. Tot je weer een normaal ritme hebt. Vooral eerder opstaan, want dan val je ook weer eerder in slaap en kun je er weer aan wennen. Als je het heel strak wilt moet je dagelijks rond dezelfde tijd opstaan en gaan slapen. Maar dat is wel erg enthousiast. Overigens heeft bijna iedereen een fucked up ritme in de vakantie, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

melatonine heet dit. of bedoelde je dat niet?

Oh en NIET te laat nog tv kijken of laptoppen of met je telefoon spelen, maar in plaats daarvan lezen of muziek luisteren.

SAME PROBLEM!
maar heb vandaag gehoord dat het allemaal om je eten gaat, in de tijd dat je zou moeten slapen niks meer eten en dan niet grote inspanningen doen!

Ik heb standaard mijn wekker om 9 uur, anders lig ik tot 1 uur 's middags te stinken in m’n bed en dan kan ik 's avonds niet meer slapen.

Melatonine nemen en een wekker zetten.

Ik heb dit ook, maar alle tips werken niet, haha
Mijn moeder en de huisarts willen dat ik naar een speciaal traject ga ofzo,
Maar dat lijkt me een beetje overbodig :’)

same here :frowning_face:

melatonine gebruiken! werkt echt super goed

^Ja hé! Dat gebruik ik soms ook als ik m’n slaapritme kwijt ben, en Melatonine werkt echt heel goed!

Schaapjes tellen whaha, grapje. ik weet niet of je overdag actief bent maar als je overdag actief bezig bent val je s’avonds sneller in slaap en je moet sowieso ontspannen zijn voor je gaat slapen dus dan kan je lezen ofzo. maar geen tv kijken heb ik ergens gelezen maar snap dat niet want ik val juist altijd snel in slaap met de tv aan

Wat ik wel eens heb gehoord is dat je na 10 uur eigenlijk niet echt meer moet eten en drinken. Omdat dat nog verwerkt moet worden en daarvoor blijft je lichaam ‘wakker’. Daarnaast is het niet heel verstandig om (harde)muziek te gaan luisteren voor je gaat slapen, gamen, internetten, dichtbij tv kijken en dergelijke. Gewoon lekker gaan liggen, boekje erbij, stripje, whatever, en ontspannen. :slightly_smiling_face:

Edit: oh en waar ik altijd supergaar van wordt is cola! Al drink ik één glaasje rond 8 uur en ga ik rond 11 naar bed, dan lig ik nog 1 a 2 uur wakker;p. Suiker en caffeine is dus ook geen must. Maar dat wist je al.