Slaapprobleem

Heey Meiden,

Ik kan echt al een paar jaren moeilijk inslapen, het is dan niet dat ik steeds wakker wordt, maar ik kan gewoon niet in slaap komen…
Ik heb al thee geprobeerd, van dat speciale, alleen ik lust geen thee dus ik dronk het toch niet helemaal op.

Nu vraag ik me af wie nog meer dit probleem heeft, en wat je daar dan aan doet. Je kunt natuurlijk ook reageren als je hier geen last van hebt. Maar wel iets weet…

xx Afien

Ik heb zelf een slaapstoornis (insomnia), maar dat is wel extremer dan dit. Misschien zou je melatonine kunnen proberen.

Geen tv/computer vanaf een half uur voor je naar bed gaat
Lees een boek
Niet meer dan 8 uur 's avonds slapen, anders ben je de volgende avond nog niet moe

Hoe laat ga je naar bed? Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je in slaap valt? En hoe lang slaap je ongeveer?

Ik kan ook nooit in slaap komen. Soms lig ik tot half twee (of later) wakker. Ik volg dit topic dus even!

Ik heb dat ook! Echt heel irritand, maar als ik echt niet in slaap kan komen gebruik ik melatonine. Dan zegt mijn brein zeg maar, nu kan ik slapen. Meestal val ik dan wel sneller in slaap (;

Mijn broer gebruikt van die homeopathische slaappilletjes van de Kruidvat en dat helpt wel goed. Het is niet zoals een echte slaappil, je wordt er gewoon rustig van (en het is niet schadelijk). Misschien kan je dat eens proberen? Hoestsiroop werkt ook.

Verder: een half uur voor je gaat slapen niet computeren, tv kijken of inspannende dingen doen.

Dit.

die homeopatische slaappillejes heten Melatonine pilletjes/tabletjes… Kun je gewoon bij de DA of kruidvat halen. Je moet die dan 1 a 2 uur voordat je naar bed gaat innemen, dus het heeft geen nut om die in te nemen op het momen zelf dat je niet kunt slapen zegmaar…
En het duurt een paar dagen tot een week totdat je echt merkt dat ze op hun best werken, dat had ik wel tenminste… 't fijne van deze tabletjes is dat ze niet schadelijk zijn :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf ook veel problemen met inslapen, doordat ik teveel ga nadenken en zo mezelf wakker hou. Ik heb van de dokter melatonine-pillen voorgeschreven gekregen, die helpen wel bij het moe worden, maar ik merk dat als ik gestresst ben ik er alsnog niet mee in slaap val. Als het bij jou eventueel ook door stress/nare gedachtes komt zou ik je dus een pil aanraden die je rust in je hoofd geeft ipv een slaappil.

En een vast ritme is idd ook belangrijk. Ga niet te laat slapen en als je eens een dag vrij bent, slaap dan wel uit, maar niet te lang (bijv. niet later dan 11 uur opstaan). Dat helpt ook heel erg. Zorg er sowieso voor dat je elke nacht ongeveer 8 uur slaap hebt, maar zeker niet meer dan 9 uur.

Heb ik ook, ga dit topic volgen

Meestal ga ik om 9 uur naar boven en dan lig ik kwart voor 10 echt op bed, dan lees ik meestal ook. Soms dan slaap ik eerder dan de andere keer… Het is niet extreem ofzoo. Dan slaap ik meestal om 11 uur of later opzich het is niet heel laat maar vind het wel vervelend.
Op een normale schooldag wordt ik om half7 wakker.

Van die pilletjes gebruik ik soms ook wel… Alleen ja, soms als je het vergeet en ze inneemt als je gaat slapen dan duurt dat ook een uur of twee…

Iemand misschien nog andere suggesties?

Dan ben ik nog jaloers op jouw slaapritme. Ik heb soms nachten dat ik echt bijna niet slaap, dus eerlijk gezegd snap ik je probleem niet helemaal.

Ik vind dit eigenlijk nog wel meevallen…

Het is vrij normaal om na een uur in slaap te vallen. Misschien een beetje irritant, maar wel normaal. Ik wou dat ik dat had.

Trouwens bij de mensen bij wie het echt ‘erg’ is (dus zegmaar dat je hele/halve nachten wakker ligt)

Ik zou even naar de dokter gaan als ik jullie was. Ik heb (dan wel niet via de dokter, maar iets anders) melatonine gekregen, maar dan meer mg melatonine. Deze kan je bij de apotheek halen dan (moet wel op recept) En ik moet zeggen dat dit aardig goed helpt!

Waarom kan je niet slapen? Ben je gewoon echt niet moe of lig je te piekeren?

Als het dat laatste is kan je denk ik het beste naar de dokter gaan.
En probeer anders eerst al het bovenstaande.

Sterkte

Ik heb hier in een iets ergere vorm ook last van gehad.

-Probeer in eerste instantie een constant dag- en nachtritme aan te houden, bijvoorbeeld elke dag om elf uur in je bed gaan liggen en om zeven uur opstaan en in het weekend om 12 uur en dan tot een uur of tien ofzo.

-Als dat niet helpt, kan je inderdaad melatoninepilletjes proberen, die zijn gewoon bij de drogist verkrijgbaar en zijn niet schadelijk voor je, omdat melatonine een lichaamseigen stof is, die door je hersenen wordt aangemaakt, zodat je slaperig wordt en uiteindelijk in slaap valt.

-Verder is het ook echt een tip om een uur voordat je gaat slapen geen tv te kijken, geen huiswerk te maken, niet op de computer etc.

-Als je heel erg gestressed bent, kan je ook ontspanningoefeningen gaan doen.

-Als al het bovenstaande niet helpt, wat bij mij het geval was, kan je altijd naar de dokter voor een advies. Waarschijnlijk zal hij je dan slaappillen voorschrijven. Die kunnen wel schadelijk zijn, maar als je het echt niet meer weet kan dat wel goed helpen om wel te kunnen slapen.

Voor mij was het gebruik van slaappillen (zolpidem tartraat) het enige dat effect had.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips!

Oke, ik zie net dat je er ongeveer een uur over doet om in slaap te vallen?
Dat is niet zo lang, volgens mij.

Ik had in ieder geval dat ik regelmatig hele nachten niet kon slapen en als ik wel sliep, dan werd ik na drie uur alweer wakker en kon ik niet meer in slaap vallen. Tot ik die slaappillen ging gebruiken.

Iedereen bedankt voor de tips… :slightly_smiling_face:
Ik kijken wel altijd een uur voordat ik ga slapen even tv… Dat zou het misschien ook wel kunnen zijn