Slaapprobleem

Ik kom sirieus bijna nooit is slaap, ik ben de hele dag moe maar als ik in bed lig begin ik meteen te piekeren over van alles en nog wat. Overdags heb ik dan weer veel last van mijn slaap probleem en moet dan bij het kleinste dingetje huilen, ik flip of ik raak gestresst. Slaappilletjes zijn geen optie, ik ben bang dat ik daar aan verslaafd raak en nooit meer zonder kan slapen.

Heeft iemand/kent iemand iemand met het zelfde probleem? Want ik zit hier best wel erg mee, en ik wil best wel dat ik niet de hele dag als ik spook rondloop.

Probeer eens meditatie

Ja, ik had/heb dat dus ook.
Ik had toen een adhd test gedaan en daar ook gezegd.
Daar hadden ze me medicijnen voor gegeven, het is iets waar een bepaald stofje inzit wat je hersenen maken als je ‘moe’ word. bij mij werd dat of te laat gemaakt of niet dusja.
Misschien langs de dokter?

Ga verhalen verzinnen.
En ga liggen, en blijf in diezelfde houding liggen. Als je blijft draaien blijf je actief → no sleep!

Had ik ook. Maar gelukkig nu niet meer!
Als je overdag heel druk bezig ben dan val je s’avonds eerder in slaap. En nog een tip… ga nadenken over bijvoorbeeld een leuke jongen en doe je ogen dicht. Dan val je vanzelf in slaap :wink:

Had ik vroeger ook. Ik heb het nog steeds een beetje, maar alleen bij echt stress volle periodes.

Ik weet niet hoe ik er precies vanaf gekomen ben. Ik denk dat het echt een fase is geweest waar ik uiteindelijk overheen gegroeid ben. Het was denk ik op het moment dat ik beter wist wat ik wilde en wie ik was, toen het minder geworden was. Dat is nu ongeveer een half jaar geleden.

Tips van mij:
Zorg dat je overdag genoeg in beweging bent. Neem iemand in je omgeving in vertrouwen wat betreft je slaapprobleem. Leg een schriftje naast je bed, en als je jezelf erop betrapt dat je aan het piekeren bent, pak je een pen en je schriftje en schrijf je je gepieker van je af (werkte erg goed voor mij).
Verder is Melatonine een onschuldig pilletje wat je kan helpen om beter in te slapen. Het is absoluut geen zware ‘slaappil’: je eigen hersenen maakt ook melatonine aan en zorgt ervoor dat je je moe en slaperig voelt. Extra melatonine kan je dus helpen om in te slapen. Je raakt er ook absoluut niet verslaafd aan :slightly_smiling_face: Ik heb het rond mijn examens intensief gebruikt, en nu gebruik ik het nauwelijks meer.

dat had ik eerst ook , maar toen zat van alles en nog wat me dwars en toen ging ik gewoon alles opschrijven en ik sliep meteen beter ;o. en als het echt te erg wordt kan je slaap therapie doen , duur maar effectief

DAT HEB IK OOK :open_mouth:
Vroeger had ik ook slaapproblemen, maar toen was ik overdag én 's nachts niet moe.
Nu ben ik 's nachts niet moe, maar houd ik in de klas me ogen écht met moeite open. Dan lezen we een tekst van 2blz. en dan val ik bijna in slaap :
Zo kut, het is echt moeilijk :S

ik dacht dat ook, was altijd 's avonds heel onrustig enzo, kon nooit slapen voor 1 uur terwijl ik om half 7 op moet staan, tot ik in de vakantie steeds heel lekker sliep, dacht dat het door de jetlag ofzo kwam. 1 avond in de vakantie zat ik savonds nog op de computer, kon meteen niet slapen. thuis nog een paar keer uitgetest en als ik na half 10/10 uur niet meer op de computer ben slaap ik voor 11 uur! weet niet of het helpt maar proberen kan natuurlijk altijd.

leg een pen en kladblok naast je bed, meestal pieker je steeds over hetzelfde.
dan schrijf je gewoon even alles op en zet het van je af, werkt altijd bij mij !

Dat heb ik ook!
Ik doe dit:

-Drink een kopje thee ongeveer een half uur voordat ik ga slapen; lekker warm vanbinnen!
-Ik slaap met een opgewarmde pittenzak, want ook daardoor heb ik het lekker warm en voel ik me als het ware geborgen …
-Ik heb altijd pen en papier naast mn bed liggen zodat ik alles op kan schrijven
-Als ik na 45 minuten nog niet kan slapen, dan pak ik mn mp3, stel deze in op 20 of 30 minuten (zodat ie vanzelf uitgaat) en dan luister ik naar rustgevende muziek (Enya… Trijntje Oosterhuis…)

Hoop dat je hier iets aan hebt… Je bent iig niet de enige! X

O ja, als je eerder dan je ouders naar bed gaat en je hebt een tv op je kamer, kan je ook vanuit je bed tv kijken. Meestal worden je ogen daar al gauw moe van en dan kun je aan je ouders vragen of zij de tv uit willen zetten als zij gaan slapen…!

Slaap lekker vanavond; hoop dat t lukt! x

Inderdaad, thee werkt heel goed! Ik las net een artikel dat thee helpt bij het verlagen van stress en tegen nachtmerries:
[http://www.nu.nl/gezondheid/2084147/thee-helpt-nachtmerries-en-stress.html]

Ook hoorde ik laatst bij Oprah [jaja! Oprah!] dat rozemarijn helpt te concentreren en te focussen. Ik heb toen een potje gekocht, deze leeggegooid in 2 waxine-licht-houder-glaasje-dingen, 1 bij m’n computer en 1 bij m’n bed. Af en toe ruik ik een vleugje rozemarijn, maar meestal niet, maar sindsdien slaap ik veel rustiger!
Succes :slightly_smiling_face:

Ik had daar eerst ook last van. nu is het niet helemaal over, maar ik val echt veel beter in slaap. ik ga door de weeks heel regelmatig naar bed: dus bijv. elke dag 10 uur. dat helpt bij mij echt heel erg! wat ik ook weleens doe is denken van; nu moet je zo blijven liggen, zodat je niet meer gaat draaien en je kan ontspannen. hoop dat je hier iets aan hebt. succes!

Daar had ik eerst ook last van !
Toen ging ik slaappillen nemen, dat hielp heel goed, maar ik moest de pillen daarna weer afbouwen, anders werd ik er verslaafd aan, en je hebt ook natuurlijke slaap nodig.

Ik neem altijd een kopje thee voordat ik ga slapen.
En in bed ga ik eerst een boek lezen, net zolang tot ik moe wordt (dat gaat best snel als je leest) en daarna nog meestal even me ipod op, maar na paar minuten val ik dan al in slaap. Werkt voor mij goed!

Vroeger had ik dat ook,
Nu gelukkig niet meer.

Als je ergens over piekert, kun je het ook 's avonds opschrijven dan hoef je er niet meer over na te denken. EN de dingen waarover je nadenkt moet je dan even los proberen te laten!

Je kunt voor jezelf een ‘pieker halfuurtje’ invoeren.
In die tijd pieker je over alles waar je over wil piekeren en voor de rest van de dag denk je er gewoon niet meer aan.
Het klinkt een beetje stom, maar het werkt wel.
Ook kun je voordat je gaat slapen een kopje warme melk met honing drinken.

ik heb soms wel hetzelfde. dan ben ik in de ochtend mn bed niet uit te krijgen en val ik weer 1048 keer in slaap. ik heb het ook best druk met schholwerk enz (tot laat).
je moet gewoon een uurtje voordat je naar bed gaat iets ontspanneds doen. ik ga soms in bad, lezen of tv kijken of als ik echt tijd ervoor heb een leuke film (niet een te moeilijke of enge ofzo daarvan kunnen sommige mensen ook niet slapen, dan ga je er teveel overna denken)

dus iig iets rustigs doen dat helpt bij mij het beste. sterkte ermee!

Dank jullie voor de reacties
Ik ben nu thee aan het opwarmen en vanavond ga ik ook een schriftje en een pen naast mijn bed leggen. Als ik echt niet kan slapen pak dat schriftje en wat rustige muziek en dan schrijf ik op wat me dwars zit.

ga een boek lezen, of maak een woordzoeker (of andere puzzel).
hierdoor wordt je sneller moe. bij mij helpt het in ieder geval wel.

misschien dat je hier wat aan hebt!