hey
ik heb een slaapprobleem, vroeger ( 1jaar geleden) kon ik super goed slapen, ik kroop in men bed en ik viel in slaap, nu is het helemaal anders, ik slaap niet meer vast, lig de helft van de nacht wakker. ik zie er smorgens uit als een draak.
ik ben super moe en weet niet meer wat ik moet doen, heeft iemand tips om beter te slapen? ik heb al eens geprobeerd om te sporten dat je dan beter in slaap geraakt maar dat helpt niet echt…
Wat doe je voor het slapen gaan?
Soms is thee drinken fijn van te voren.
Alles donker maken, geen beelschermen en verstand op nul.
Een boek lezen, kan ook helpen.
^Maar geen thee met theïne, dus eerder kruidenthee/slaapthee =)
En warme melk met anijs, werkt ook!
En geen laptop/tv meer vantevoren. Mobiel uit.
Zelfde tijd naar bed, zelfde tijd opstaan. En zo dus een ritme opbouwen.
Heb je veel spanning/stress of denk je veel na/pieker je veel? Kan ook daardoor komen namelijk =)
dit ga ik volgen.
thee drink ik niet omdat ik het niet lekker vind.
pc gebruik ik niet savonds
ritme heb ik ook
maar ik pieker veel en denk aan alles als ik ga slapen. daardoor kan ik niet goed slapen…
Ga een piekerdagboekje bijhouden. Plan elke dag een kwartiertje in om te piekeren. Schrijf alles van je af in je piekerdagboekje. Als je 's avonds dan merkt dat je er weer aan begint te denken dan zeg je tegen jezelf “hier heb ik vandaag al aandacht aan besteed”.
Misschien kun je voor je gaat slapen de dingen waar je over piekert en steeds denkt opschrijven, want dan is je hoofd leeg.
ASMR
ASMR vind ik ook heel fijn inderdaad! Maar voor sommige mensen doet het helaas niks…
Ik zou even langs de huisarts gaan. Dat is het beste, I guess.
Pickwick heeft speciale slaap lekker thee. Maar ik lees al dat jij geen thee drinkt, dus dan heb je er weinig aan. Inderdaad, asmr. Word je heel ontspannen van. Althans, sommige mensen.
En als je veel piekert, moet je gaan nadenken wat er kan gebeuren en dan alleen nog maar op je ademhaling gaan letten. Dus nergens aan denken en alleen luisteren naar je ademhaling. Ik hoop dat dit een beetje werkt!
danku voor de tips …
maar wat wil ASMR zeggen? nog nooit van gehoord en ook niets gevonden op google?
“Wat is ASMR?
ASMR is de term die gebruikt wordt om een gevoel te beschrijven dat gekenmerkt wordt door een tintelend gevoel in de hersenen, hoofd en hoofdhuid. Dit gevoel wordt getriggerd door een geluid zoals: fluisteren, knisperen, kraken of een visuele stimulatie zoals een schilderij, tekening, bewegingen zonder geluiden. Op Youtube vind je veel voorbeelden van “fluister” video’s. Hiermee probeert men de ASMR van de kijken te triggeren door heel zacht te praten of door gebruik te maken van diverse objecten die bepaalde geluiden produceren. ASMR wordt ook vaak Braingasm genoemd. Dit is een samentrekking van de woorden ‘brain’ en ‘orgasme’. Men ervaart een dusdanig lichamelijk gevoel dat te vergelijken is met een orgasme. Elke persoon ervaart het op zijn manier. Sommige mensen worden juist erg onrustig van bepaalde geluiden terwijl anderen dit juist als een heerlijke tinteling ervaren. Het is onduidelijk waarom dit per mens verschilt.”
Veel jonge mensen slapen slecht, mij is het ooit zo uitgelegd; als je jong bent, naar school gaat, vrienden hebt, ben je eigenlijk met erg veel ballen tegelijkertijd aan het jongleren. Je hebt veel aan je hoofd en nog geen ‘stabiel’ leven. Het is niet vreemd om slecht te slapen, maar natuurlijk wel erg vervelen. Het is in elk geval goed dat je doorhebt waarom je slecht slaapt en dat je al een (goed) ritme hebt.
Tegen piekeren helpt het vaak om te praten over de dingen die je bezig houden. Hierdoor kun je ze relativeren, in je hoofd lijken ze vaak veel groter dan ze in het echt zijn. Als je het moeilijk vind om te praten kun je ook gaan schrijven. Je hoeft hiervoor echt niet van schrijven te houden of goed te kunnen schrijven. Je zou een soort van dagboek bij kunnen houden waarin je telkens een kwartiertje of half uurtje opschrijft wat je bezig houdt. Zo krijg je hier veel meer inzicht in en kun je dingen ook vaak relativeren. Sta er dan niet bij stil dat je misschien kromme zinnen of grammatica/spelfouten maakt, maar schrijf gewoon. Typen kan natuurlijk ook, zolang je dit minsten een half uur voor je gaat slapen doet. (Minstens een half uur voor je gaat slapen geen scherm (tv/mobiel/laptop/etc.))
Lezen helpt sommige mensen ook, maar lees dan niet langer dan een kwartier, dan wordt je er juist wakker van.
Verder zou je natuurlijk ook dingen als yoga of meditatie kunnen proberen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar er zijn zat verhalen terug te vinden van mensen voor wie dit werkt.
Als je er echt erg veel last van blijft hebben en je denkt dat het niet meer normaal meer is, ga dan naar de huisarts. Die kan je eventueel slaappillen voorschrijven.