Slaag/Zakregeling

Hey!

Ik open even een nieuw topic want in het officiele eindexamen topic zit alles door elkaar heen! Ik doe vmbo-kb. En je bent geslaagd als je
alles boven de 6 hebt.
1x een 5 en de rest boven de 6.
2x een 5 en de rest boven de 6 en 1x een 7.
1x een 5 en 1x een 4 en de rest boven de 6 en 1x een 7.

Nu is het dus zo dat ik praktijkexamen heb gehad en toen alles na was gekeken kon je dat boekje inkijken en bij mij was dus alles fout op sommige na dan! Maar ik kom dus rond de 5. Dat betekend dat een 5 onvoldoende is. En praktijkvak telt 2x mee! Dus 2 onvoldoendes.

Ik heb overigens nog examen van wiskunde, economie en engels!
Nederlands vandaag gehad, dat ging goed, zit rond de 8/9.

Maar om te kunnen slagen zou ik dus de rest boven de 6 moeten halen en minstens 1x een 7.

Dat gaat mij dan ook niet lukken vanwege wiskunde. Stel dat ik daar een 5 voor haal als eindcijfer dan heb ik als 't ware 3 onvoldoendes.
Dat zou betekenen dat ik gezakt zou zijn maar ik hoor van sommige mensen dat ik dan een punt van NL naar WIS mag doen ofzo? en dat ik dan alsnog geslaagd ben? Om t makkelijk gezegd te houden: Dat je moet kunnen compenseren.
Maar wat houdt dat compenseren nou allemaal in? Want ik stress 'm nu heel erg voor wiskunde, want ik weet zeker dat ik wiskunde ga verneuken.
En heb echt geen zin om te zakken dit jaar!

Weet iemand hier iets meer vanaf? Kan t verder ook niet vinden via google etc…
Sorry voor 't lange verhaal enzo, maar ik moest dit even kwijt!

met één 5 en de rest allemaal zessen, wanneer je meer dan één 5 hebt (max.3) moet je compensatie hebben, dat betekend dat het gemiddelde van alle afgeronde cijfers minimaal een 6.0 moet zijn. Wanneer jij een 9 voor nederlands hebt, mogen daar dus 3 vijfen tegenover staan. hoop dat het beetje duidelijk is uitgelegd!

je moet kijken naar het afgeronde gemiddelde van CE en SE samen.

Ik weet dat je 11 punten in totaal moet halen want dat betekent een 5,5 = afgerond een 6! (ik doe trouwens tl maar dat geld vast ook zo voor kbl)
Dus stel je hebt voor wiskunde een 5 op je SE dan moet je op je CE een 6 halen om te slagen zo geld het voor alles omdat je dan uitkomt op 11 punten
dus overal 11 punten (SE + CE ) ophalen is geslaaagd! hopelijk snap je het?

Bij ons is het volgens mij zo:

Als je een 7 staat mag je een 5 halen.
Als je een 8 staat, mag je een 4 halen.
Als je een 9 staat mag je een 4 en een 5 halen.
Je mag niet ‘meer’ onvoldoende staan dan dit.

Maar ik snap die site niet, want daar staat dus wat anders op, dat had ik ook gezien: er staat dat je boven de 6 moet staan, en er staat niet echt iets over dat compenseren. Alleen bij een 4 een 7, maar dat klopt niet; want 4 en 7 is gemiddeld 5, dus alsnog geen voldoende.

Waar het op neer komt: je hele gemiddelde moet afgerond minimaal een 6 zijn.

Hoe bedoel je?
Als je een 8 staat voor iets, heb je dus 2 compensatiepunten.
Dus als je maar 1 5 staat is er dan helemaal geen probleem.
En als je een 4 staat is er ook nog geen probleem.

Hmm dan moet je nog een 7 staan denk ik.

Kun je het niet aan je decaan vragen?

praktijk examen telt 2 keer ? maar onvoldoenses tellen per vak en niet per hoevaak het meetelt toch ? dus in preciepe heb je dan 2 5e en als je dan 1 zeven hebt ben je gewoon geslaagd

O, dat is wel irritant ja. Misschien kun je de decaan een mail sturen? Wij hebben de mailadressen van decanen op de site van school staan. En anders zou ik gewoon naar school opbellen en om de decaan vragen, want ik denk dat hij de enige is die je optimaal kan helpen.

Want de regeling is bij ons dus zo op school, maar op de site van examen staat dus weer iets anders, dat vind ik ook nogal vreemd…

Bij ons moet je daar dus twee 7ens voor hebben.

6.5 is 1 compensatiepunt
7.5 is 2 compensatiepunten
8.5 is 3 compensatiepunten
10 is 4 compensatiepunten

misschien dat dit een beetje helpt ofzo :stuck_out_tongue: