Sinterklaas

Hé meiden,

Ja, alweer een topic over sinterklaas. Maar het is iets anders hier.

Ik heb zelf een jonger zusje, van bijna 10. Dit jaar hebben we haar verteld dat sinterklaas niet bestaat en ze heeft het er wel moeilijk mee. Ik op de een of andere manier ook. Het gezellige, met zn allen faken is voorbij. We doen het dit jaar nog ongeveer, maar het is echt heel anders en ik mis het sfeertje heel erg. Ik maak me echt zorgen over hoe we dit in de toekomst gaan doen, want ik was altijd dol op sinterklaas maar het gevoel is nu weg…

Hoe ging bij jullie de overgang bij de laatste in het gezin? Hoe vierden julllie vroeger sinterklaas en hoe nu?

Liefs,

Karlijn

oke, ik vind het vaag dat mensen altijd vertellen dat sinterklaas niet bestaat…
ik en mijn broer waren er gewoon zelf achtergekomen. :’)
ik zou het best wel lullig vinden als mijn ouders tegen mij hadden gezegt dat hij niet bestond, maarja… nu is het bij ons gewoon zo dat mijn ouders vragen wat ik wil en dan ja, kopen ze het meestal wel. xD (maar ik mag wel maar 1 ding. :pp)

Nou we denken dat ze het wel wist maar ze wil gewoon geloven zeg maar. ze wil gewoon niet weten dat het niet zo is. ‘Ja jullie kunnen wel niet geloven maar ik geloof wel’ was haar tekst… best wel sneu :frowning_face:

Hmm ik wist het al heel snel, ik kwam er in groep 2 zelf achter omdat de Sinterklaas bij ons op school op de vader van een jongen uit mijn klas leek ^^. Toen zag ik ook nog dat zijn baard twee touwtjes had en toen geloofde ik niet meer.

Het klinkt misschien stom, maar bij ons is de sfeer nog elk jaar ontzettend leuk. De jongste met wie we het vieren is 15 en de oudste is 21. Het gaat gewoon om vrijgevigheid door het geven van leuke cadeautjes, de gezelligheid en elkaar pesten met gedichten (bij ons dan). Misschien moet je met je zusje praten? Dat jij het vroeger ook even lastig vond, maar dat het hele Sinterklaasgebeuren nog steeds net zo leuk kan zijn! Want de etenswaren, tv programma-s, liedjes en verlanglijstjes zijn er nog steeds. Alleen bestaat die man niet. Maar dat moet de gezelligheid niet bederven :slightly_smiling_face:.

Mijn zusje van 9 gelooft sinds vorig jaar niet meer in Sinterklaas. Toch creeëren we zelf altijd het gezellige sfeertje dat er bij hoort. Samen met pepernoten op de bank de intocht op tv kijken, we gaan alsnog naar de intocht in onze stad. Op sinterklaasavond gaan we met het hele gezin gourmetten en hebben we een paar kadootjes voor elkaar.
Ik ben 16 en ik blijf het leuk vinden. Maar je moet de sfeer wel zelf maken, en dat kan ook gewoon heel leuk zijn als er niemand meer gelooft.

Wát? Doen jullie nu alsof Sinterklaas niet bestaat en het één groot complot is?

Sorry, maar ik geloof jullie niet hoor. Ik zag hem gisteren nog gewoon lopen in Rotterdam.

awhhh… dat is best wel schattig… :'3
maar dan weet ik eigenlijk geen raad. >___<
misschien zeggen dat de sinterklaasavond nog altijd even gezellig blijft enzo?

ja, dat proberen we ook wel. maar ze maken nu ook heel veel grapjes van ‘he karlijn, ik heb vanavond zin in een biertje, wil jij die in je schoen doen?’ ik vind het niet leuk… en mn zusje al helemaal niet. ik heb niet zo’n goede band met haar dat ik er echt over kan gaan praten… en ja ze is heel schattig :3

Ik heb daar ook dagen om liggen huilen toen ik het me verteld werd. Maar ik heb 3 broertjes, de oudste van 11 weet het ook en de jongste 2 van 7 en 3( die snapt het nog niet echt maarja) geloven nog. Vandaag was dat broertje van 7 helemaal enthousiast want hij mocht zijn schoentje weer zetten enzo, hij heeft de hele avond zitten zingen haha. Ik vind Sinterklaas ook altijd heel gezellig, en gelukkig duurt dat nog wel 5-6 jaar tot het over is.

Maar misschien kan je het gewoon gezellig maken? Bijvoorbeeld surprise doen? Dan geef en krijg je toch cadeautjes, iets wat wel bij Sinterklaas past.

Wij vierden Sinterklaas altijd gezellig met z’n allen bij elkaar. Mijn zusje, mijn ouders, opa & oma & oudtante van moeders kant.
Vroeger ook bij mijn opa & oma van vaderskant, maar zij zijn helaas overleden.

Vroeger vierden we het altijd met een grote zak vol cadeautjes die dan ‘door zwarte piet’ in de schuur was gezet, of dat er dan werd aangebeld en dat er dan een zak cadeautjes voor de deur staat.

Altijd erg gezellig, iedereen bij elkaar en om de beurt een cadeautje uitpakken.

Een paar jaar hebben we surprises gemaakt maar omdat niemand dat echt leuk vond (behalve het krijgen ervan haha) hebben we nu besloten om een dobbelspel te doen. Zoals de afgelopen 3 jaar! Altijd erg gezellig, nu koopt iedereen 2 cadeautjes en het derde cadeautje is iets uit je eigen inrichting. Of iets wat je thuis niet meer gebruikt of niet nodig hebt.

Toen we niet meer geloofden zijn we overgestapt op surprises. De gezelligheid was nooit fake en die zal ook gewoon blijven. Het is gewoon gezellig om Sinterklaas met z’n allen te vieren en weer een reden om gezellig bij elkaar te komen, samen te eten, gezellig te doen, kletsen, lekker snoepen… Het is gewoon iets wat erbij hoort! Of we nou geloven of niet.

Mijn vriend en ik hebben besloten om onze kinderen later niet voor te liegen en ze het gewoon uit te leggen. Je kunt dan nog steeds op dezelfde manier Sinterklaas vieren zonder te liegen tegen je kinderen. Ik vond het ontzettend erg toen mama en papa vertelde dat het allemaal nep was. Ik was ontzettend kwaad! Want liegen mocht niet en mama en papa hadden heel lang gelogen, in mijn ogen. Nu kan ik er om lachen, maar als kind hakte dat er wel even in.

Mijn ouders hebben mij hier nooit over voorgelogen.

Ik ben zelf de jongste thuis, maar me ouders wouden het mij ook opbiechten dat het niet zo was, maar ik was er volgens hun al zelf achter dat hij niet bestond (ik weet er zelf niks meer van)

Maar de eerste jaren gingen we alsnog met die zak vol cadeautjes door, en na die tijd begonnen we aan suprise’s. Alleen later was iedereen al weer zat om zo veel werk er in te steken, dus gingen we een spel doen.

Een dobbelspel, dat iedereen bijv. 5 kleine cadeautjes koopt. Je legt ze in het midden van de tafel, en dat je per dobbel ding een kaartje moet pakken of cadeautje mag pakken en wisselen etc. Na een uur stop je gewoon, en dan heb je de cadeautjes die je voor je hebt.

Wij zijn dan wel zo eerlijk dat we dan de hoeveelheid cadeautjes eerlijk verdelen en als je iets heel graag wilt, en die gene hoeft het niet, dat je hem dan nog mag hebben.

Owh, ben ik de enige die 10 best oud vind?
Maar ik was dan ook echt 5 ofzo. Dat is ook wel érg jong.
Ja mijn broer en zijn vrienden hebben het verpest haha -partypoopers-

Mijn kleine broertje gelooft nog. Maar er was een tijdje dat mijn middelste broertje niet meer geloofde en mijn jongste broertje nog niet geboren was. Toen deden wij gewoon surprises enzo.

Wij geloven thuis allemaal nog in sinterklaas:) althans, niet in de man, maar in de geest. Wij hebben elk jaar nog steeds manden vol cadeautjes, met als verschil dat we nu cadeautjes voor elkaar kopen en niet alleen de ouders voor de kinderen. We vieren het met z’n zevenen (moeder, vriend, opa, oma, zusje, mijn vriend en ik) en we maken bij elk pakje een rijmpje. Ontzettend leuk om te doen. De sfeer is er niet minder om, juist niet.

Wij gourmetten nog ieder jaar en doen daarna gewoon pakjesavond, waarbij iedereen wat (kleine) cadeautjes voor elkaar heeft gekocht. We spreken een beetje een budget af zodat iedereen iets “gelijkwaardigs” krijgt. Mij ouders, zusje en aanhang doen mee en het is altijd super gezellig! :grinning:

Ik was de laatste die geloofde (:

Maar wij vieren nog steeds altijd Sinterklaas.
Gewoon met lekker eten en we doen lootjes voor €20 en mijn ouders doen er nog wat cadeautjes naast.
Is altijd erg gezellig!

Ik heb 2 jongere zusjes, dus toen ik niet meer geloofde, geloofden zij allebei nog wel. Ik heb dus nog een paar jaar nadat ik niet meer in Sinterklaas geloofde, nog wel gewoon pakjesavond gevierd, wat ik wel fijn vond. Nadat ook mijn jongste zusje niet meer geloofde hebben we nog 1 jaar echt pakjesavond gedaan, en nu trekken wel al 3 jaar lootjes. Maar ik vind Sinterklaas nog steeds hartstikke leuk en gezellig, dat is voor mij echt niet veranderd! Dus probeer het gewoon een jaartje zo, waarschijnlijk kom je erachter dat er helemaal niet zo heel veel veranderd is. Het is nog steeds gezellig bij elkaar zijn, cadeautjes uitpakken en veeel pepernoten eten haha! Het enige wat anders is, is dat jullie nu cadeautjes voor elkaar kopen ipv dat je die krijgt van een oude man (:

Je kunt surprises doen en gewoon cadeautjes in ‘de zak van sinterklaas’ stoppen en pepernoten eten. Uiteindelijk verandert het toch wel, maar het hoeft niet per se een slechte verandering te zijn. Ik vind het met surprises altijd erg leuk!

Mijn broer is 1,5 jaar ouder en wist het 1 jaar eerder. Toen we er beiden van op de hoogte waren, zijn we gestopt met het vieren van Sinterklaas. Sindsdien liggen de pakjes onder de kerstboom en maken we er een super gezellige kerst van.