Sigaretten

Hallo ik heb een vraagje aan jullie allemaal.

Ik ben dus een paar dagen geleden mijn id kwijtgeraakt, maar je moet dus om sigaretten te halen een id hebben. Kan ik mij ook legitimeren met mijn schoolpas (Foto + Geboortedatum) of accepteren ze dat niet? Iemand hier enige ervaring mee? Ik ben wel 17. Ik heb liever niet dat mijn vriendinnen en/of ouders het halen.

Edit (260212 23:24)
Als ik aangifte heb gedaan, en ik heb een afgifte bewijs zou dat helpen?

Geen idee? Probeer het uit?

Ik denk dat het wel kan. Maar stoppen met roken is natuurlijk nog een betere optie! (:

Ik denk het niet, aangezien je schoolpas geen wettig legetimatiebewijs is.

Dat klopt maar ik ben al aan het minderen, alleen nu zit ik met het probleem dat ik mijn id kwijt ben, en ik kan pas volgende week woensdag terecht voor een nieuwe.

Ik ben bang dat ik dan als een meisje over kom die pas 14 is.

was pas op tv dat een meisje drank ging proberen te halen met een schoolpasje en een bibliotheekpasje, ze kreeg het overal mee. dus sigaretten moet denk dan ook wel lukken

ik haal altijd met schoolpas of zonder id. gaat wel goed hoor !

Er staat gewoon duidelijk mijn foto + geboortedatum op, dus het leek mij ook geen probleem, maar i kwil niet voorschut staan als ik het ga halen.

Bij de Albert Heijn bij ons krijg je sigaretten niet eens mee als je je OV-chipkaart laat zien, terwijl dat geregistreerd is aan de hand van je sofinummer. Daar gelden alleen je ID en rijbewijs als legitimatie. Maar dat is overal anders, dus gewoon proberen!

9/10 keer hoef ik mijn id niet eens te laten zien, maar je zal net zien nu ik er geen heb dat ze er om gaan vragen. Toen ik nog eens zocht naar mijn ID kwam ik mijn schoolpas tegen en ik dacht misschien kan het daar de komende 2 weken wel mee.

Het hoort zo te zijn dat alleen met IDkaart en of rijbewijs je je mag legitimeren voor sigaretten/drank. Maarja niet alle winkels enz houden zich daar aan dus tja, je kan het proberen

9 van de 10 keer vragen ze niet eens naar je ID. Ik denk als je een schoolpas ofzo laat zien dat dat ook wel goed zit hoor! Alleen bij de Albert Heijn doen ze idd wel vaak moeilijk.

Ik haal meestal bij een plaatselijke benzine pomp, omdat dat maar 2 minuten fietsen is.

Of stop met roken! dat is beter. (:

ik denk dat ze er daar minder moeilijk over zullen doen.
maar stoppen is idd beter, maar het is je eigen beslissing.

Ik denk dat ze zelf ook wel snapt dat stoppen beter is :wink:.
(No offense hoor, maar ik rook zelf ook en ik word er een beetje moe van als mensen de hele tijd zeggen “je moet stoppen, roken is ongezond!” Uh, really? You don’t say…)

Verder weet ik niet of ze een schoolpas ook goed vinden, zelf gebruik ik altijd m’n rijbewijs… Dus upje voor jou dan maar.

Kan heus wel. Als je gewoon zegt dat je je ID thuis bent vergeten, maar wel je schoolpas bij je hebt geven ze je het heus wel mee

als je vaker komt bij die benzine pomp moeten ze je onderhand wel kennen toch ?