shuttle run test/piepjestest

hey meiden, morgen heb ik de piepjestest of de shuttle run test hoe je het ook wil noemen… ik heb echt een slechte conditie het hoogste wat ik haal is trap 6,5 en dan ben ik knal rood en totaal uitgeput :frowning_face: hebben jullie misschien tips over bijvoorbeeld hoe ik moet ademhalen (ik heb astma) en hoe ik niet zo snel rood wordt (ik word namelijk al rond trap 3 rood maar dan ben ik nog helemaal niet moe dit heb ik altijd vrij snel met sporten)
xx

up

Conditie opbouwen. Je kunt niet van je lichaam verwachten dat je meteen zonder training zo lang kunt blijven rennen.

Heb je al eens met je docent gesproken over je astma in combinatie met deze test? Bij mij in de klas kregen mensen met astma een extra punt.

Ik vind een 6,5 heel goed voor iemand met astma eigenlijk!

Ik ook! Als ik het me goed herinner was dat bij ons voldoende voor mensen zonder astma!

Inderdaad, hier ben ik het totaal mee eens! Het is helemaal niet erg om niet de beste te zijn. Ik doe nu zelf een sportopleiding, maar op de middelbare vond ik de piepjestest een ramp (en nu nog steeds eigenlijk). Aan het rood worden kan je ook weinig doen, dit is genetisch bepaald en heeft de één gewoon sneller dan de ander. Als het minder vermoeiend is wordt je wel minder snel rood, maar gezien je astma denk ik niet dat het zal veranderen.
Kortom: gewoon goed blijven oefenen/trainen om conditie op te bouwen! En je doet het al prima, don’t worry :slightly_smiling_face:

Ik vind 6,5 echt veel… Ik heb ook astma (en een slechte conditie) en volgens mij haalde ik trap 3 niet eens.

Dit inderdaad.

6.5 is helemaal niet slecht in mijn herinnering inderdaad. Voor morgen kun je ieder geval niets meer doen dan je best.

Ik had trap 5,5 en was al extreem uitgeput en ik had geen astma haha. Trap 6.5 is gewoon een voldoende (bij ons iig)! Als je echt persé een hogere trap zou willen halen zou je moeten trainen, maar de piepjestest is ook gewoon een stomme test

waarom hebben jullie bij trap 6.5 een voldoende? :") bij ons gingen er 3 punten van je trap af, dat was je cijfer. Dus trap 6.5 was een 3.5…

door je neus inademen en door je mond uit! 6.5 is best oke trouwens hoor.

Ik had zelf 12 maar was toen ook echt hele hele hele hele maal kapot
(niet voor herhaling vatbaar)

Volgens mij is 4 het hoogste wat ik ooit heb gehaald x)

Ja dit was bij ons ook ja.

Ik wilde altijd als enige meisje overblijven en dan stopte ik :’)

maargoed, je zou moeten trainen wil je hoger halen.

Het rood worden kun je helaas weinig aan doen, dat heb je of dat heb je niet. Ik heb er ook heel snel last van, soms onwijs irritant! Voor wat betreft ademhalen, ik doe altijd inademen door de neus (op het ritme van mijn lopen) en uitademen door de mond (ook weer op het ritme van mijn lopen).

Vond de piepjestest echt altijd vreselijk, hoewel ik best een goede conditie heb. Maak je vooral niet te druk erom, bij ons was trap 6,5 ook al een voldoende dus wat dat betreft zit je hartstikke goed. Succes vandaag!

Ik heb ook een slechte conditie maar geen astma die is vastgesteld.
Het helpt wel om altijd op één tempo te rennen per trap, dus niet dat je heel snel begint en halverwege langzamer gaat.
En als de groepjes niet precies uitkomen kan je het beste bij een groepje met veel mensen, met een beetje geluk hoef je een keer minder te rennen.
Zorg dat je geen gladde schoenen hebt, want als je dan terug moet rennen kan je uitglijden (dat gebeurde mij).

-----------------------------
Ik vind het trouwens best gemeen dat mensen met astma dit ook moeten doen, Het is zo vervelend om als 1e af te vallen,
En als het zo nodig is dat mensen met astma dit ook doen, zorg dan dat we op zn minst de mogelijkheid krijgen om een conditie op te bouwen.
Bij ons op school gingen we één keer rennen om conditie op te bouwen, toen 2 weken vakantie, één week andere dingen tijdends gym en toen plotseling de piepjesloop. En we mochten niet zeuren als we vroeg afvielen, want ja we hadden geoefend…

Ach bij mij vielen mensen al af bij trap 3 :slightly_smiling_face: Zelf ondanks mijn ziekte hield ik vol tot trap 5… dan nam ik ff 3 minuten pauze en ging dan weer verder… helaas telde dit niet mee anders had ik trap 8.5 gehaald :’(

Ondanks de gym docent op de hoogte is van mijn situatie geeft ie mij altijd een onvoldoende… geweldig… dat terwijl ik vroeger clubkampioenschappen op atletiek had gewonnen voordat mijn ziekte opdook :dry:

Beste tip: rustig van start gaan. tempo langzaam op bouwen en nergens aan denken… lekker naar de muziek luisteren. en het is gelukkig 1 keer per jaar :slightly_smiling_face: :upside_down_face: