Shopverslaafd

Hey meiden,

Ik heb een groot probleem waar ik al langer iets aan wil doen…
Ik ben namelijk heel erg shopverslaafd, telkens als ik mijn salaris krijg is die binnen 1 week weer op!
Nu heb ik zaterdag mijn verjaardag gevierd en dus veel geld gekregen gelukkig ga ik dat geld voor iets nuttigs uitgeven namelijk een laptop.
Aangezien mijne helemaal kapot is het gaan…
Als ik geen nieuwe laptop nodig had ging ik dat geld dus allemaal aan kleren/schoenen/sieraden uitgeven.

Nu heb ik gelukkig nog zo’n 3/4 weken vakantie…
In de vakantie is het een heel stuk minder want dan ben ik niet in de buurt van het centrum.
Zodra ik op school ben en vriendinnen zijn er niet ga in onder de pauze de stad in om niet alleen op school hoeven te zijn.
En ja iedere keer weer koop ik dan wat…
Aangezien mijn vriendinnen er bijna nooit zijn ben ik dus meer alleen dan ik iemand heb.

Iemand ideeën waardoor ik het kan minderen?

Zet sowieso een groot deel van je salaris op een spaarrekening (als je die niet hebt, maak er een aan!) en dan heb je een bedrag waar je dan de periode tot je weer je salaris krijgt mee moet doen… Misschien helpt dat?

Misschien kan je geld op een spaarrekening zetten, dat er elke maand 100 euro wordt overgemaakt op die anderen rekening. Laat dit dan wel automatisch gebeuren want anders vergeet je het misschien een keer. En anders gewoon je zelf aan leren dat je maar voor een bepaald bedrag mag shoppen per maand? Ga ik er nu ook in gooien die regel.

Dat is een goed idee dat ga ik zeker proberen.

tja ik snap je drang wel, misschien moet je zorgen dat je i.p.v. steeds naar het centrum te gaan in de pauze, bij anderen te gaan zitten. nieuwe mensen leren kennen op je school en als het in de pauzes of tussenuren gezellig is ga je ook minder snel het centrum in omdat je je alleen voelt.
+ las een shoppauze in, heb ik ook op het moment vanaf augustus tot januari (je kan natuurlijk ook gewoon een/twee maandje(s) doen) want mijn ouders vonden dat ik teveel kleren etc kocht/had dus nu mag ik tot januari niks meer kopen

Verzin wat dingen om op school te doen in je pauzes, ipv dat je de stad ingaat. En ga dus alleen de stad in als je wat nodig hebt & als je wat in je hand hebt bedenk dan goed of je het nodig hebt of niet.

tja dat is lastig! ik herken het probleem, ik heb nu nog een heel stuk salaris, en zie op internet steeds leuke dingen en dan wil ik die gaan kopen blabla. en straks als ik naar school ga weer in utrecht, dan ga ik denk ik vaak 's middags nog even langs ben ik bang ja. ik kan je niet helpen, alleen dat een stukje geld overmaken naar een spaarrekening kan ik je aanraden, ik doe het zelf ook niet, omdat ik gewoon té bang ben dat ik geld te kort kom omdat ik ook nog altijd verjaardagen heb en ik moet allemaal kadotjes kopen enzo, en als ik dan aan het eind van de maand nog iets dringends moet kopen en ik heb dan geen geld meer omdat mijn geld op de spaarrekening staat, tja dan word ik gek haha.

Je kan zorgen dat er op je rekening een bedrag automatisch een deel van je geld (per maand) overgeschreven wordt naar je spaarrekening. Dat is misschien wel een goed idee, want dan geef je het minder gauw uit.
Maar een nog beter idee lijkt me om andere (nieuwe) vrienden te zoeken in de pauzes en probeert nieuwe mensen te leren kennen.
Succes.

Leg een bepaald bedrag op zij wat je voor kleding mag gebruiken. En dan mag je ook écht niet aan de rest van je geld komen, of lenen, of alvast het geld van de volgende maand gebruiken.

upje

of ga in plaats van naar de stad je huiswerk maken. heb je thuis weer vrije tijd om te sporten of je hobby uit te oefenen of af te spreken met vriendinnen.

past wel erg goed bij je gs naam

-

Neem anders niet je pinpas mee naar school / de stad, maar neem (weinig) contant geld mee. Zo kun je niet over een bepaald limiet gaan (:

Allemaal bedankt voor de tips hier heb ik heel erg veel aan :slightly_smiling_face:
En zodra school begint ga ik me er ook aan houden.