Shopverslaafd

Hello Meiden.
Ik heb een vraag aan jullie eigelijk zoals de titel al zegt.
Ben ik shopverslaafd?
Altijd als loon binnen krijg wil ik meteen shoppen en ik geef meestal me geld alleen maar uit aan kleding.
is er misschien iemand die het herkent?
of ben ik gewoon er shopverslaafd iemand tips?
xx

Herkenbaar.

Het gebeurd (wel eens, al dan niet altijd) bij iedereen (vooral meiden, hihi).

Ik was ook héél erg geneigd om alles gelijk uit te geven. Vooral aan eten (tussendoor een snack op school bijvoorbeeld). Ook aan kleding en andere spullen als ik in de stad was.

Wat mij vooral daar tegen helpt is zo veel mogelijk op een spaarrekening gooien. Daarmee maak ik het mezelf moeilijker om geld uit te geven (want begrijp me niet verkeerd, ik kan wel gewoon bij die spaarrekening. er zit geen slotje op xD). Daarmee bouw ik zelf een beetje mijn discipline op om niet zo maar geld uit te geven. Later ben ik dan ook veel gelukkiger dat ik niet alles uitgeef!
Wat vooral heel belangrijk is: Het moet uit jezelf komen. Niemand heeft het recht te bepalen wat jij doet met je geld (iig; als je 18 of ouder bent), maar daarmee moet je nog wel zelf de discipline opbouwen dat je het niet zo maar uitgeeft.

Dus misschien handige tips:
-Vraag een spaarrekening aan waar je geld op kunt storten. Zo wordt het moeilijker voor jezelf om steeds maar weer geld uit te geven.
-Houd zo weinig mogelijk contant geld over. Hiermee voorkom je dat je het onnodig uit gaat geven.
-Bekijk wat je maandelijks binnen krijgt en verdeel het onder je rekening en eventueel contant. Stel je krijgt 50 euro per maand, dan stort je bijv. 30 euro op je spaarrekening en 20 houd je op je normale (of 20 contant, maar zelf werk ik niet meer met contant).
Je kan dit ook opbouwen door om de maand steeds meer van het bedrag op je spaarrekening te doen. Zo is het misschien makkelijker om van je ‘verslaving’ af te komen ipv dat je in één keer heel veel geld op je spaarrekening doet per maand.
-Behoud een positieve gedachte! Dat wat op je spaarrekening staat blijft staan en met dat geld kan je hele handige dingen van kopen! Misschien wil je wel voor iets sparen wat je altijd al had willen hebben?
-Stel doelen voor jezelf. Wat wil ik anders met het geld, dan het uitgeven aan kleding? Ik ga bijv. in september op kamers en daarvoor wil ik een fors beginbedrag zodat ik niet snel in de moeilijkheden komt. Dit helpt héél erg tegen het alsmaar kopen van onnuttige dingen.

Ik herken mezelf hier wel in. Niet dat ik de laatste 3 maanden echt iets gekocht heb :stuck_out_tongue:
Maar ik voel me als ik eenmaal iets kan kopen echt super blij. En ik ga dan, als ik iets eigenlijk helemaal niet nodig heb, een excuus er voor bedenken zodat ik het alsnog kan kopen. :’)

Het voelt een beetje als een remedie voor wanneer je je kut voelt.

@shire dankjewel voor je tips ik kan er zeker iets mee!!.

misschien mensen nog meer tips?
up

Die beloning-truc werkt heel goed idd. Een tijdje sparen en een beloning voor jezelf opleggen maar dat hoeft niet zo duur te zijn. Probeer iig iets als beloning te kiezen wat een stuk minder is dan wat je gespaard hebt, dan houd je geld over zodat je verder kunt sparen.

up

Ik kwam er de afgelopen week achter dat ik een serieus probleem hiermee had, gaf minstens 200 euro per maand uit aan dingen die ik niet nodig had.

Dus nu mag ik van mezelf gewoon niets meer uitgeven, heb mijn omgeving ingelicht en die motiveren me ook gewoon om niks te kopen. Uitzonderingen zijn dingen die op zijn, zoals mijn shampoo die bijna op is en mascara etc.

Ik heb nu met mezelf ‘afgesproken’ dat ik vanaf 18 december tot 18 januari niks koop. Dan heb ik 150-200 euro bespaard. Als ik dan wil, mag ik iets kopen dat ik echt graag wil (zoals een parfum of een bepaald kledingstuk/schoenen). Dat is inderdaad bovenstaande beloningstruc. Ik heb nu daadwerkelijk 8 dagen niks gekocht qua sieraden, beauty-producten en kleding en ik kan nu al trots op mezelf zijn omdat ik minstens 50 euro heb bespaard. :wink:

Het wegzetten kan ook helpen, of gewoon minder winkelen/minder gelegenheid tot kopen?