Sharpei's fokken

Hee,

Alweer een taak van pgo (discussie). Ik zit in het team dat voor het fokken van sharpei’s is. Huidproblemen zijn een veelvoorkomend probleem bij deze dieren. Er komt veel vuil onder de rimpels van de Sharpei en dit zorgt ervoor dat de huid onder de rimpels gaat irriteren. Ik had al een paar argumenten

Plaatje van een sharpei:

http://www.hondenplaza.nl/uploads/page/honden_bestanden/sharpei_pup_hondenplaza.jpg

Eh, ja en wat wil je hiermee zeggen?

Dus?

wotwotwot?

Moet je voor en tegen argumenten hebben?
Ik weet niet veel van het ras sharpei maar wel redelijk wat over het fokken van honden.

:astonished: oops. sorry. de bedoeling is om een paar voorargumenten te bedenken.

-Het in stand houden van het ras, dat is voor veel mensen heel belangrijk. Ieder honden ras draagt een geschiedenis mee, soms van een hele streek of bevolkingsgroep. Het is mooi om dat in ere te houden.
-Als er gefokt word met erkende fokkers is er controle op, je kan eisen stellen aan de gezondheid en uiterlijk van het ras. Zo kan je juist zorgen dat de honden aan die eisen voldoen en langzaam het probleem eruit fokken zegmaar.
-De echte toegewijde fokker vind het geen probleem om een hond met een afwijking te hebben. De voordelen wegen dan zwaarder dan de nadelen. Ze vinden het niet erg om te verzorgen en zorgen dat dit ook goed gebeurt.
-Ik weet dat de sharpei en andere rimpelhonden die rimpels hebben omdat het bij hun geschiedenis hoort. Bijv vechthonden hebben rimpels zodat ze minder makkelijk gebeten kunnen worden, een andere hond kan zich niet vastbijten in hun nek bijvoorbeeld. dus de hond is uitgerust met een soort beschermlaagje, wat handig is als je agressieve honden in je buurt hebt wonen ofzo of als je de sharpei wil gebruiken als politiehond of voor de jacht of drijven van vee(geen idee of ze dat doen maar misschien heb je er wat aan :stuck_out_tongue: ) Daarom trouwens ook die korte oren en snuit.
-Bijna alle honden rassen hebben wel gezondheid problemen. De chihuahua heeft tal van problemen, veel spaniels hebben een te klein hoofd voor hun hersens waardoor ze altijd pijn hebben. de wolfshonden, herders, ierse wolfshond, sint bernards hebben vaak maagproblemen en worden dan ook niet erg oud. Ieder ras heeft wel zn problemen, zoals bulldogs met open gehemelten. Hier kan je heel veel over vinden. Het verzorgen van de rimpels en huid eronder is dan nog een goedkoop en makkelijk probleem.

Okee, dankjewel. NOg meeer?

Lijkt mij genoeg?
Ik zou het belachelijk vinden als sharpei’s vanwege zo’n reden niet meer gefokt zouden kunnen worden. Boxers hebben bijvoorbeeld sneller darmproblemen als andere honden en die worden ook nog steeds gefokt. Het is een dier.

ah ik vind dat echt lieve hondjes:$
up.

up

summerstars heeft t meeste al wel gezegd denk ik.

Zo jammer dat veel fokkers er wel op uit zijn om het ras te verbeteren maar dat door het fokken alle rassen veranderen waardoor je ook gezondheidsproblemen krijgt. Vroeger had de shar pei namelijk lang zo veel rimpels niet, helaas is daar nu zo op gefokt. En ik moet toegeven dat ik ze wel echt mooi vind, helemaal als pup natuurlijk:P. Maar gezondheid is uiteindelijk het allerbelangrijkste

Ja dat is ook wel waar. Maar de rimpels worden minder des te ouder ze worden.