Shampoo

hoi,
ik ben bezig met het weer gezond maken van mijn haar. En daarbij heb ik een goede shampoo nodig. Ik heb een beetje onderzoek gedaan op Internet en ben erachter gekomen dat shampoos met Laureth sodium sulfate ofzo slecht is voor je haar. En ook parabenen ofzo is heel slecht voor je haar. Ze hebben dus speciale natuurlijke shampoos waar al dat chemische spul niet inzit. Heeft iemand ervaring met zulke shampoo & werken ze ook echt goed?

Ik koop altijd mijn shampoo’s bij de kapper, en mijn haar blijft gezond. Het is shampoo die je niet in de winkel kan kopen, zo’n speciaal merk voor kappers (weet effe niet hoe het noemt…).
Ik raad je dus aan om naar je kapper te gaan als je goede shampoo’s wilt, en die kan je ook goede raad geven :slightly_smiling_face:

^idd, bij de kapper hebben ze goede shampoo’s en kunnen ze goed advies geven (is wel wat duurder dan de standaard andrelon ofzo, maarja dat moet je er voor over hebben)

Ga niet bij de kapper kopen, dat is afzetterij.

Er zijn twee soorten goede shampoos zonder SLS, siliconen en paraben en dat is Yes to Carrots (Cucumbers, Tomatoes) en de shampoo van The Body Shop (Rainforest).
Die kosten ook wel rond de 6-8 euro, maar toch niet zo schandalig veel als die bij de kapper.

De kapper verkoopt gewoon dezelfde spullen als dat je zelf kan kopen in winkels hoor.
Alleen is het bij de kapper duurder en mensen denken dat de spullen beter zijn.

Laatst hoorde ik op tv een kapper zelfs zeggen dat als je je haar bij de kapper laat kleuren dat het langer mooi blijft… echt de grootste onzin die ik heb gehoord.

De kapper kan je wel adviseren in shampoo’s die goed voor je haar zijn.

1 hoofdregel; geen andrelon of fructis… slechtste shampoo voor je haar!

1 like
  • kuch - dat is wel heel erg hard gezegt. de ene kapper is de andere niet. ik denk juist dat de kapper je prima kan vertellen welke shampoo het beste bij je haar past.
    ik vind persoonlijk Care & Repair van Syoss heel goed, maar ik heb geen idee of al die chemische dingen daar in zitten. ik denk ook dat het éne haar daar meer last van heeft dan het andere haar…

trouwens, als andrelon zo slecht is… waarom verkoopt het dan zo goed?

Wella is een fijn merk.
echt daar krijg je echt een heel fijn haar van.
ik heb krullen en soms wel is een kroeshoofd.
en van die shampoo worden mijn krullen glad.
en moooi. :slightly_smiling_face:

De gemiddelde kapperszaak verkoopt producten die gewoon te duur zijn in vergelijking met de kwaliteit. Je betaalt het merk van de shampoo en de kapper, niet de kwaliteit van het product.
En een kapper weet van jouw haar net zoveel als jij. Meestal zelfs minder. Als je droog haar hebt koop je shampoo voor droog haar, is het gekleurd, voor gekleurd en ga zo maar door. Daar hoef je nu geen genie voor te zijn.

Omdat het goedkoop is, overal verkrijgbaar is en niet iedereen op de hoogte is van het feit dat SLS ook gebruikt wordt om de vloeren van autogarages te kuisen.

Natuurlijk kan het geen kwaad als je kort haar hebt, dan ga je toch vaak genoeg naar de kapper. Maar als je je haar graag lang wil hebben zonder dat het kapot gaat, zijn dat toch wel dingen waar je op moet letten.

Toen ik nog shampoos gebruikte met SLS en siliconen (zoals andrélon) had ik trouwens extreem veel last van pluizig haar. Dan begin je met serums etc waar nog meer brol in zit en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel. Sinds ik ermee gestopt ben heb ik gewoon, glad haar en mijn stijltang heb ik alleen nog nodig voor mijn pony.

Omdat iedereen reclames ziet en omdat mensen het lekker vinden ruiken.
Er is geen enkele reden om zoiets uit de handel te halen, omdat het niet schadelijk voor je gezondheid is.
Maar het voedt je haar niet ofzo… het bouwt een laagje om je haar waardoor het zacht lijkt, maar haar dat zacht is omdat het gezond is en gevoed is natuurlijk veel beter dan een nep laagje om je haar.

Als kapper leer je in de eerste week van je opleiding gelijk dat andrelon en fructis echt niet goed is.

verkeerd

Je hebt natuurlijk wel ‘aandoeningen’ waarvoor een kapper altijd beter advies kan geven natuurlijk.
Als leek weet je vaak niet goed hoe je roos moet behandelen en vooral het verschil in behandeling van vette roos of schilfers.

Vraagje, ik heb garnier zonder siliconen, omdat ik niet echt andere shampoo’s zonder siliconen kon vinden. Maar is dat dan ook eigenlijk niet goed? Want mijn haar is veel beter sinds ik dat gebruik.

De makkelijkste manier waarop je dat kan testen is om het een tijdje (weekje of 1.5 week) met een neutrale shampoo te wassen… blijft je haar goed dan is het gevoed, wordt het na een paar wasbeurten weer dof en stug dan weet je genoeg.

^ wat bedoel je met neutrale shampoo?

Een shampoo voor elke dag.
Iig geen anti roos of iets van hetzelfde merk.
Beste is een andere siliconen vrije shampoo, zoals de shampoo van lush ofzo.

Het is trouwens heel lastig om een te weten of iets silicoon-vrij is of niet, omdat productenten van haarverzorgingsmiddelen veel soorten namen gebruiken voor siliconen en ook niet alle siliconen zijn slecht voor je haar.

Ik weet dat siliconen allemaal eindigen op -cone of -xane (bijv dimethicone) en dat zit er niet in. Er staat ook letterlijk op de verpakking ‘zonder siliconen’ dus dat klopt wel echt.

Mja, als dat bij mij een groot probleem wordt, ga ik liever naar de dermatoloog. Ik had bv. onlangs last van haaruitval en de kapster wist niet eens dat er zoiets bestond als een telogene fase…

Niet alle kappers hebben de juiste opleiding gehad.
Als je een gewone opleiding heb gehad leer je alles van het haar en de hoofdhuid en evt aandoeningen.
Sommige mensen rollen het vak in zonder opleiding en dat is wel jammer.
Maar je hebt groot gelijk dat je naar een dermatoloog gaat als je denkt dat er iets mis is.