Hooii,
ik heb een vriendin die aangenomen is bij een restaurant om te serveren.
Ze is 13, bijna 14.
Nu is mn vraag, dit is toch super illegaal want je mag toch nog niet serveren op je 13e? (of überhaupt werken?)
Alvast bedankt !
x Eva
volgens mij mag dat niet nee…
volgens mij moet je 15/16 zijn ofzo
Zoveel mensen werken zwart, maar inderdaad, 13 is wel jong. Ik ken genoeg meisjes van 15 die ook in een café werken. Bij gebrek aan personeel nemen ze gewoon jongere mensen aan hoor.
Je mag wel werken op je 13de, maar niet zo veel. En serveren moet je ouder voor zijn ja
Klopt, maar in de horeca wordt redelijk veel zwart gewerkt (denk aan meer uren dan officieel is toegestaan).
Oh okee, bedankt voor de reacties ! <3
officieel mag dit niet, dat is kinderarbeid ( Ook als ze zelf wilt werken en iets verdienen).
13-14 jaar
•Op een schooldag mag je niet meer dan 2 uur werken.
•Op zaterdag mag je niet meer dan 7 uur werken.
•Op zondag mag je niet werken.
•Per week mag je niet meer dan 12 uur werken.
•In de vakantie mag je niet meer dan 7 uur per dag werken, en niet meer dan 35 uur per week.
•Je mag alleen werken tussen 7 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds.
•Tot en met je 14de mag je alleen lichte werkzaamheden doen. Dus bijvoorbeeld folders rondbrengen, oppassen, helpen in een winkel, fruit plukken en auto’s wassen. Je mag geen zelfstandige werkzaamheden doen, alleen helpen.
Bij een restaurant waar ik soms eet, kan je ook gewoon op je 14e serveren (legaal).
^Oftewel serveren mag niet, want dat is na 7 uur 's avonds.
Dat wil ik ook… ):
Shit.
hahahahahahahahaha. zielig.
^
Waarom :’)?
Zij mag werken maar horeca is nu niet bepaald 'n lichte job.
Nee. Als je in de horeca wil werken moet je 16 zijn volgens mij. Bij mij op 't werk wel in iedergeval. Maar in de horeca gebeurt veel zwart, dus dan ‘kan het wel’.
In de bediening werken mag niet als je 13 bent. Mag vanaf 16 jaar.
moet je idd ouder voor zijn, want dan mag je toch ook geen alcohol brengen enzo? (dacht ik)