Serveerster, tips?

Heey meiden,

Zaterdag wordt mijn eerste werkdag als serveerster. Ik heb (nog) geen ervaring en vroeg me af of er dingen zijn die handig zijn om te weten. Ik heb ook nog niet eerder gewerkt met een dienblad en vroeg me af of dit lastig is? Ik wil graag op mijn eerste werkdag een goede indruk maken want ik ben best een kluns als ik zenuwachtig ben, haha.

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

Met een dienblad werken valt heel erg mee, je moet wel oppassen als je drinkglazen eraf haalt dat hij niet valt (doordat hij uit balans kan raken), maar dat heb je na een paar keer oefenen al door. Verder veel glimlachen, goed rondkijken of mensen bestellingen willen opnemen of iets willen nabestellen. Het is niet zo moeilijk als je denkt. :’)

Open houding, mensen aankijken, veel praten, glimlachen.
En hou je blad récht :") Als je drinken neer wilt zetten, let op je blad, hahaha.
Het valt wel mee (:

Met een dienblad lopen valt inderdaad heel erg mee. Oefening baart kunst.
Voor de rest eigenlijk al wat er gezegd is (en heb het er gister toevallig nog met mijn baas over gehad): mensen begroeten als ze binnenkomen, fijne dag/avond verder wensen als ze weggaan, altijd vriendelijk blijven en vriendelijk lachen en inderdaad het belangrijkste eigenlijk: héél goed rond blijven kijken of je iets kan doen voor de klanten.

Succes zaterdag! :slightly_smiling_face:

ik heb twee en een half jaar in de bediening gewerkt :slightly_smiling_face:
je moet heel sociaal en open zijn. Rechtop lopen!
Je dienblad kun je het beste vasthouden met de hand waar je NIET mee schrijft. als je links bent, moet je hem dus met rechts vasthouden.
Je vingers houd je er gespreid onder, dan wiebelt hij wel, maar valt hij niet!
verder gewoon naar oudere collega’s/ collega’s die er langer werken luisteren en hen om advies vragen. Altijd goed opletten. Als het glas leeg is, vragen of ze nog iets willen drinken. Zijn ze halverwege het eten, vraag je of alles naar wens is.

Je zegt geen: Hallo, maar bijvoorbeeld: goedemiddag, goedenavond etc.
als er iets misgaat, is het altijd jouw schuld. zeggen ze: " ik heb dit besteld" zeg jij: “Dat heb ik dan verkeerd verstaan! ik haal een nieuwe voor u” of iets dergelijks. Als je veel contact met de koks hebt, moet je je hier niet teveel van aantrekken. dit zijn vaak ettertjes die het leuk vinden de bediening te narren :stuck_out_tongue:

Ze houden echt wel rekening ermee dat het lastig is in het begin :slightly_smiling_face:
Gewoon vriendelijk zijn, glimlachen, en aandacht voor alles tegelijk, lijkt me.

Denk eraan dat je beleefd bent. Altijd u zeggen, en oefen eventueel met wat je gaat zeggen. Vraag aan je werkgever hoe hij graag wil dat je groet en gedag zegt. De ene wil het heel formeel, maar de ander niet zo en dan is ‘fijne dag’ al genoeg. Dit is namelijk heel belangrijk! Iets laten vallen oid is niet erg, dat hoort erbij. Zolang je maar beleefd blijft. Vraag eventueel of je van te voren mag oefenen, 's ochtends als het wat rustiger is. Zo ben ik ook begonnen.

Inderdaad goed kijken of klanten nog wat willen bestellen.
Wij hebben ook kleine dienbladen voor 2 glazen en die rand is niet zo hoog, kun je bvb bij wijn je duim op dat onderkantje leggen. En opletten dat 'n dienblad niet te glad is door de bier, dan gaat het schuiven.

aardig zijn, ookal zijn je klanten bitches :’’)

Goed idee om te vragen of ik s’ochtends mag beginnen. En het valt best mee als ik jullie zo hoor, veel oefenen dus! Bedankt voor de reacties =)

Het lijkt heel eng maar je leert het snel. Vooral als bepaalde dingen al automatisch gaan zoals beleefd praten.

Succes!

vooral veel lachen en vriendelijk doen, je hebt het zo onder de knie!

Gewoon beleefd zijn, een grapje kunnen maken, niet met 1 woord antwoorden (dus niet alleen nee, want dat klinkt zo kort af. Zeg dan nee, sorry. Dat kan helaas niet. Had het zelf ook graag gewild haha. (zo iets :p))

En dat met die 2 borden ofzo vast houden heb je ook zo door (weet niet of je dat moet doen). Het stelt weinig voor ja. Dienblad moet je altijd stabiel houden. En anders zet je hem op de tafel neer als het eerst niet lukt. Klanten hebben daar altijd wel begrip voor.

Oh, en als je over iemand praat (een klant) tegen je baas (omdat de klant een probleem heeft, maar jij weet het antwoord niet) zeg dan altijd: Meneer vind dit of dat, Meneer vroeg mij of …
Als je zegt Die man vroeg mij of… en de meneer hoorde het, dan is het best onbeleefd. Alsof hij een ding is ofzo.

ik had altijd op t eind van de werkdag pijn aan mn mondhoeken van het lachen! hahaha vet dom

Altijd beleefd blijven, ookal wil je je gasten het liefste wurgen haha
En áltijd zelf glazen op je dienblad zetten/zelf er af halen. Gasten kunnen het aardig bedoelen door zelf hun glas te pakken, maar dan ben jij je evenwicht kwijt op je dienblad en kan ie vallen :stuck_out_tongue:
Ook gewoon terug reageren als de mensen een grapje maken, je kunt wel dom schaapachtig gaan lachen, maar terug reageren komt veel positiever over (:

Ja precies wat impossiblexx zegt sommige gasten willen inderdaad helpen door een glas van je dienblad af te nemen maar zorg ervoor dat je dat voorkomt! verder nooit over ‘‘klanten’’ spreken, altijd glimlachen, de gast altijd gelijk geven (klant is koning en nu wel even klant ja haha) en geen discussies aangaan.
ik werk inmiddels als kok in de keuken maar juist dáár merkte ik hoe erg mensen het waarderen als je ze opmerkt, ik werk in een open keuken en probeer iedereen die erlangs loopt even aan te spreken en goedenavond te zeggen. niets is zo belangrijk als mensen opmerken en zorgen dat ze een leuke avond hebben, want dat is uiteindelijk waar ze voor komen.

oh, en doe geen gekleurde nagellak op want als je glazen spoelt wordt dat nasty.
en neem haarelastiekjes mee!