sensationchips, milka cream.. het is gewoon te lekker!

Hee,

Ik heb jullie hulp nodig want ik weet niet wat ik er aan moet doen. Ik ben namelijk een klein beetje verslaafd aan lekkere dingen. Ik hou van lekker eten. Ik spring een gat in de lucht als we friet en frikandel eten, en van fruit en groente moet ik niets hebben. Fruit lust ik wel hoor, alleen ik heb liever chocola ofzo. Ik maak eigen best laat en topic aan want dit probleem is het hele schooljaar aan de gang. Ik koop echt TE vaak iets lekkers, bijna elke dag. Als ik naar mn afschriften kijk op internet staat er dit:
[i]
-1,20 PLUS
-2,00 JUMBO

• 1,50 LIDL
    -0,89 PLUS[/i]

En dit zijn maar kleine bedragen maar als ik dit zo’n 3-4 per week 2,00 uitgeef telt dat wel. Meestal koop ik iets lekkers in een tussenuur, als ik met vriendinnen naar de plus ga. En zaterdag na mn werk, omdat zondag de winkels dicht zijn. Ik vind altijd wel een reden om het toch te doen. Het is gewoon zo makkelijk, je weet dat er geld op je rekening staat, even erin steken, pincode erin piepiep GESLAAGD! Ik kan het gewoon NIET laten. En ik kan ook echt niet tegen het idee dat ik niks lekkers heb, ik moet gewoon IETS hebben. En ik ben niet dik, verre van eigenlijk, daarom denk ik vaak ‘ach ik kan het wel hebben’ Maar nu ik een beetje aangekomen ben, wil ik er iets aan doen. En ik ga binnenkort op vakantie, en als mijn familie niks lekkers in huis heeft hebben ze helaas geen jumbo om de hoek en kan ik niet pinnen. Ik raak ECHT gestresst, ik krijg dan een onrustig gevoel van binnen, ik moet en zal gewoon chips/chocola/snoep hebben ( oevrigens koop ik ze nooit allemaal tegelijk hoor, meestal maar 1 ding)

Is dit een verslaving? En hoe kom ik er van af ? het is sws slecht voor mijn tanden en het is ook gewoon geldverspilling…

Vraag je vriendinnen of ze je bijvoorbeeld niet meer mee laten gaan naar de supermarkt, of vraag hen om überhaupt niet meer te gaan. En laat bijvoorbeeld je pinpas thuis bij je ouders, en neem alleen wat geld mee voor een noodgeval (spreek bijv af dat je dit elke avond aan je ouders laat zien, dat je het niet alsnog uitgeeft). En vraag of je ouders willen zorgen dat er bijvoorbeeld altijd fruit in huis is, of dat je een gezond tussendoortje neemt bijvoorbeeld rijstwafel met appelstroop (is ook zoet en vult wel), en vraag je ouders om bijvoorbeeld één vaste dag per week ongezond te eten (friet, pizza, etc) en voor de rest gezond.

Want ik denk dat je wel een (lichte) vet/suikerverslaving hebt, dus vraag mensen om je heen om je te helpen!

Dit is een combinatie van koop verslaving / snoep verslaving

Probeer het te verkleinen naar 1x per week? Neem meer dingen van huis mee naar school enzo?

dankjewel! Pinpas thuislaten is wel een goed idee, alleen samenwerking met mn ouders gaat denk ik niet werken :stuck_out_tongue: maar we hebben wel altijd fruit in huis, alleen dat eet ik niet omdat ik toch wel iets anders llekkerder heb! Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van wat lekkere gezonde tussendoortjes zijn, dus aan je voorbeelden heb ik zeker iets! thanks:)

Voorbeelden van nog meer lekkere tussendoortjes:
Een plak ontbijtkoek.
Een mueslireep.
Een evergreen of een sultana.
Een eierkoek. (met hagelslag als je heel erge chocola-behoefte hebt)
Een mueslibol of een krentenbol.
Vers fruit zoals een appel, banaan, druiven, aardbeien, peer, kiwi, ananas, mandarijn etc.
Diverse soorten groente zoals, komkommer, kerstomaatjes, mini wortelen, radijsjes etc.
Een bruine boterham met halvarine en mager beleg, zoals kaas 30+, kipfilet, rookvlees, jam, stroop.
3 (volkoren)biscuitjes.
2 rijstwafels.
Een glas melk of karnemelk.
Toast met plakje komkommer en plakje 30+ kaas.
Zoute stengels (stokjes), ook wel pepsels genoemd.
Bouillon of een cup a soup met eventueel 2 á 3 soepstengels.
Bakje yoghurt met fruit of een klein beetje limonade siroop.
Cracker of een rijstwafel belegd met jam of stroop.
:slightly_smiling_face:

Wat misschien helpt is je eten bij houden per dag.

Koop een schriftje en schrijf daarin wat je gegeten hebt en hoelaat.
Misschien kan je ook de prijzen erachter schrijven ofzo?
Hiermee hou je in de gaten wat je eet en hoeveel je uitgeeft :slightly_smiling_face:

Whoa dat is een lijst! dankje, gelukkig lust ik de emeste dingen wel.

nog een vraag meiden, wat kan ik het beste doen als mijn drang naar iets lekkers zo ontzettend groot is? ( behalve tussendoortje nemen)

^ Bij mij helpt het dan om een stukje te gaan hardlopen oid, dan heb je daarna vaak niet meer zo’n zin erin, omdat je dat dan 'zonde ’ vindt, omdat je net hebt gesport.
Een glas water drinken helpt ook. Soms denk je dat je trek hebt, maar heb je eigenlijk gewoon dorst.
Of een appel eten, dan zit je vaak ook al wel vol. Maar die tip was al gegeven.

Ik hoop voor je dat je pinda’s lust of nootjes.
Want na een paar van die dingen ben je vol, en hoef je niks meer.

up

Of je eet een kauwgom? ik krijg dan altijd het idee dat ik toch iets heb gegeten.

Ik ken het, ben het afgelopen jaar ook flink aangekomen door het eten van chips. Inmiddels ben ik al een aantal weken aan het lijnen en heb geen zak chips meer gekocht of gegeten. Zit een verslavende stof in chips (bepaald E-nummer) en die zorgt ervoor dat je de zak zo makkelijk leeg eet, haha.

Ik zou proberen wat lekkere en gezondere koekjes te eten zoals: Sultana, eierkoeken, Evergreen etc. En gewoon jezelf verbieden al die slechte troep te kopen, ben je achteraf weer trots op jezelf dat je het niet hebt gedaan. Desnoods beperken tot 1x per week jezelf trakteren.

Terwijl ik dit lees ben ik paar blokjes milka aan’t eten :’)
Maargoed ik ben echt precies net zoals jij Mary, maar sinds gisteren houd ik voortaan in het wat heb je vandaag gegeten topic bij wat ik eet en voortaan eet ik ook 2x fruit perdag. Mijn moeder gaat me ook helpen.

daar krijg ik óntzettende honger van…
eerst lekker smaakje mjum smak etc etc.
Spuug je hem uit heb je honger :’).