Selfharm help!

Hoi allemaal,

Ik heb iets waar ik heel erg mee zit en ik wil graag jullie hulp.
Berijd je voor want dit kan best nog wel is een lang verhaal worden…
(Het gaat over een vriendin van mij)

Het begon allemaal toen ik in de brugklas kwam, daar ontmoette ik mijn aller beste vriendin, ik noem haar even p. Ze was van school verandert omdat ze werd gepest (ook op de basisschool, in elkaar getrapt en overeden door pesters en nog meer van die gruwelijke dingen). Ze ging dus eigenlijk nog een jaar over doen in de brugklas, om een nieuwe start te maken, want je pubertijd is het mooiste moment van je leven, toch? Voor haar niet… In het 1e was het altijd super gezellig enzovoorts, alleen had ze nogal vaak ruzie met haar ouders. Ze zei dat ze soms geslagen wordt en dat ze zichzelf niet mag zijn. Haar moeder wil graag dat ze meisjes achtig is en zij is meer van het stoere. Nouja ik heb meegekregen dat hun dus botsen maar dat is altijd in de pubertijd dacht ik.

Nouja nog niks aan de hand en lekker naar het 2e jaar, waar ik 1 van mijn goede vriendinnen ontmoette. Haar noem ik x.

P kreeg in het begin van het 2e een vriendje, hij had een slechte invloed op haar. Ze waren eerst vrienden maar omdat hij zelfmoord wou plegen nam ze maar met hem. Hij sneed de initialen van haar naam in zijn pols, volgensmij is toen p ook begonnen met snijden. Ze drieg oppeens heel veel armbandjes en bandana’s rond haar pols en droeg in de zomer altijd lange T-shirts. Ik had dat natuurlijk nog niet door, stom stom stom! (Ik was 12/13 nog geen idee wat selfharm enzo was). We kregen midden in het 2e schooljaar ruzie, door een andere nu ‘ex-vriendin’ van mij ik noem haar r. R werd ookal geslagen en sneed zichzelf ook… ( ik kies ook de goede vriendinnen uit :wink:). Ik heb daarna een half jaar niet meer met p gepraat.

In het begin van het 3e (dit jaar 2014), zijn ik en p weer bevriend geraakt, ik was met x nogsteeds bevriend. P vertelde vaak dat ze zelfmoord wou plegen enzovoorts. Ze stuurde soms ook een site door van een proAnna site door omdat ze wilde afvallen (heel ander verhaal). Nu een paar dagen geleden kwam ik erachter dat x en p alle 2 snijden… En niet zomaar een paar sneedjes, bijna heel het lichaam vol. Op de armen,benen, buik, rug, heupen, voet noem maar op. Vandaag hebben we ze samen geteld. X had er 20 en p maarliefst 52 (nee dit is geen grap).

X snijd zichzelf omdat haar moeder heel vaak kwaad is. Ik heb met haar afgesroken dat ze het niet meer zou doen en elke keer als ze de drang voelt aan mij moet denken of mij moet bellen/smsen/Whatsappen. Dat hadden we begin van de week afgesproken. Nu gister was haar moeder weer kwaad geworden en heeft ze zichzelf 3x gesneden, en het klinkt raar maar ik ben super trots op haar! Meestal zou ze haar hele lichaam vol snijden maar nu niet. Ik ga morgen een stift meenemen en als ze de drang voelt om te snijden moet ze een streep op de plek zetten waar ze wil snijden( weet niet of het helpt maar ik ga het gewoon proberen) en anders het butterfly-plan. Maar nu hebben we morgen gym maar dan zie je die wonden… Ik ga morgen foundation voor haar meenemen en heb gezegd als ze wilt snijden moet ze het bij haar heup doen… Zodat niemand het ziet. Ik hoop dat het helpt maar nu zegt p dat het voor haar te laat is… Dat ze niet meer terug kan en dat ze vrieg of laat zelfmoord pleegt. Dat ze haar polsen doorsnijdt ofdat ze zichzelf ophangt.

Dit sloopt me helemaal vanbinnen ( ja dit klinkt egoïstisch vind ik) maar ik wil mijn beste vriendin niet kwijt… Ik wil hun alle 2 laten zien dat er zoveel meer in deze wereld is dan je zelf pijn te doen om je goed te voelen… ( ja ik heb er een beetje ervaring mee, ik heb vroeger ook de drang gehad om mijzelf te snijden, maar dat heb ik maar 1x gedaan en er gelijk mee gestopt). Hulp van onze mentor, zorgteam en ouders willen ze niet. P is miet normaal opstandig en doet echt niks war ze niet wil, dat wil ik haar niet aandoen. Ik wil dit zelf oplossen, met zijn 3e. Ja dit is veel gevraagd dat weet ik. Wat moet ik doen??? Ik wil geen reacties dat ik naar een volwassene moet gaan want dat doe ik niet, je kan het overantwoordelijk vinden maar dit moet op te lossen zijn! Wat kan ik doe ??

Bedankt om dit allemaal te hebben gelezen :slightly_smiling_face: heb even mijn hart kunnen luchten!

Sorry, je wilt het niet horen, maar dit kan jij niet oplossen. Je vriendinnen hebben serieuze hulp nodig. Je kunt hen ondersteunen door inderdaad af te spreken dat zij je belt als ze die drang voelt, maar dat helpt ook maar tot op zekere hoogte. Als zij wil snijden, doet ze dat wel. Dus ja, sorry, maar ik denk echt dat hier een psycholoog aan te pas moet komen.

En ik snap dat je het lief bedoelt, maar haar tips geven om voortaan bij haar heup te snijden zijn misschien niet het beste idee. Dan lijkt het me nog beter dat iemand het ziet.
(En foundation helpt overigens echt niet, je ziet het er gewoon nog doorheen en zeker bij verse wonden zit je alleen maar het herstel in de weg door er troep op te smeren…)

Ja ik snap je reactie wel… Maar ze willen het echt niet, en ik heb het beloofd en tsjaa… Ephet is gewoon zo moeilijk. Maar oke bedankt voor je tips… Ik zal het er met hun is over hebben…

Waarom zou je zoiets vertellen tegen iemand? Waarom ga je tips geven, dat helpt lekker… Ga naar je mentor toe of een vertrouwenspersoon. Jij kan dit niet oplossen, alleen hulp.

1 van mijn goede vrienden heeft zich ook een tijdlang gesneden. In het begin had ik niets door, maar toen het boven tafel kwam heb ik hem geholpen, waarneer hij naar mij toe kwam voor hulp.

Al met al kwam het keerpunt pas toen we een soort interventie hadden georganiseerd, met zijn ouder, mentor en goede vrienden…

Maar zoals je al zegt, ze willen niet geholpen worden. Ik kan heel goed begrijpen dat je alles wilt doen om ze te helpen, maar het is simpel genoeg niet in je macht om dat te doen.

Hun problemen moeten niet jouw problemen worden. Probeer er vooral voor ze te zijn wanneer ze naar jou toe komen, dat is het beste denk ik.

Veel succes.

Een goede vriend van mij sneed zichzelf ook heel erg, wat mij ook kapotmaakte van binnen. Dit is super begrijpelijk en helemaal niet egoïstisch! Ook al heeft hij mij gesmeekt om het niet te vertellen, ben ik op een gegeven moment toch naar een vertrouwenspersoon gegaan. Die heeft de vertrouwenspersoon van zijn school ingelicht, waarna een heel traject volgde waardoor hij gelukkig is gestopt!

Helaas heeft hij mij daarna laten vallen voor andere vrienden, maar ik ben echt heel blij dat ik dit voor hem heb gedaan, en dat hij nu gelukkig en positiever in het leven staat. Met of zonder mij.

Dit is erg heftig en je bent echt niet egoïstisch omdat het jou zoveel pijn doet. Ik vind ook niet dat je 'tips geeft’s maar uiteindelijk zal dit niet helpen. Maar je moet het echt aan mensen vertellen, je mentor, je ouders of whatever want je kan ze niet alleen helpen. Steun ze en wees ervoor ze.:heart: