Seksuele opvoeding voor kleuters?

[i]‘Geef kleuters seksuele opvoeding.’ Dat stelt het Antwerpse Vertrouwenscentrum Kindermishandeling voor. Vorig jaar kwamen daar liefst zestien meldingen binnen van seksueel grensoverschrijdend gedrag in de kleuterklas. ‘Kinderen leren het best van jongsaf aan wat niet mag, want de seksuele ontwikkeling begint al erg jong.’

Een meisje dat keer op keer het piemeltje van een andere kleuter vastpakt. Een jongen die zijn intieme delen aan een andere kleuter showt in de toiletten. Het zijn taferelen die geregeld voor heisa zorgen op de kleuterscholen. ‘De leerkrachten, de ouders, de directie: niemand weet nog wat nu normaal gedrag is en wat niet’, zegt kinderpsychiater Inge Vanderstraete van het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling. Het zorgde alleen al in Antwerpen vorig jaar voor zestien meldingen, vooral over vijfjarigen. Vaak gaat het echter om doodnormaal gedrag dat hoort bij de ontwikkeling.

Net daarom pleit dokter Vanderstraete voor een ruime vorm van seksuele opvoeding bij de ukjes. ‘Niet dat we hen moeten uitleggen wat seks is of waar baby’s vandaan komen. Ik zie het veeleer als een onderdeel van andere lessen, waarin ze hun grenzen leren kennen. Gaat het over het lichaam, dan kan daar een onderdeel intimiteit aan toegevoegd worden. Bijvoorbeeld over het toiletbezoek of over welke knuffels leuk zijn om te geven of te krijgen, welke delen van je lijf privé zijn, waar je afblijft. Allemaal vragen waar niet elk kind het antwoord op weet.’[/i]

Ik vind dat seksuele opvoeding geven op vroegere leeftijd zeker nodig is, maar dan heb ik het meer over 10-jarigen en niet 4-jarigen. Al blijft het bij een onschuldige les over je lichaam en wat je niet mag aanraken, toch vind ik het overdreven. Gaan we de kinderen nu ook al op de vingers tikken voor natuurlijk gedrag?

Wat vinden jullie?

bij kleuters is dat toch vrij normaal dat ze geen lichamelijke grenzen hebben qua aanraken en laten zien?
dus dat is bst wel onzinnig om ze dan al helemaal een frigide opvoeding te geven van ‘dat is vies, dat is slecht, dat mag niet’ want dat doet meer slecht dan goed volgens mij…

Ik vraag me af waar die meldingen vandaan komen. Klagen de ouders, of hebben de kinderen zélf echt last van het ‘grensoverschrijdende gedrag’.

Indien het dat laatste is, stel ik inderdaad voor dat er meer aandacht besteed word aan het ‘grenzen stellen’. Dat kleuters leren wat ze zelf niet leuk vinden, en wat ze bij andere niet mogen doen omdat de andere dat niet leuk vindt.

Maar zoals de psychiater zegt, dit gaat vaak over normaal gedrag binnen de ontwikkeling. Ik vrees dat dit echt een voorbeeld is van hoe we terug aan het verpreutsen zijn.

Ik denk dat ze dan nieuwsgierig worden naar seks en er nog meer tienermoeders komen :’)

Laat die kleine kindjes toch lekker ontdekken wat het verschil is tussen een jongen en een meisje. Zolang het niet te ver gaat. :’)

Hoe wil je dat kleuters vn 4/5 bijbrengen? Bovendien maakt dat ze volgens mij nóg nieuwsgieriger.

Volgens mij lezen sommige echt de beginpost niet.
Er staat letterlijk dat ze zich eerder willen focussen op het concept intimiteit dan echt op de seksuele daad zelf.

Waarom wordt tegenwoordig alles bij school neergelegd. Leg eens wat neer bij de ouders! Ik ben straks juf en als ik iedere keer weer hoor hoeveel ze willen dat er wordt gedaan door school. Je hebt nu al bijna geen tijd om alles te doen. Ouders zijn degene die hun kinderen moeten opvoeden, maar tegenwoordig wordt er steeds meer bij school neergelegd en dat vind ik absurd

Maar de vraag is, wat gaat te ver? Op mijn stage plek hadden een jongetje en een meisje een tent gebouwd, niks mis mee zou je zeggen. Totdat het meisje naar 1 van de leerkrachten gaat en zegt: ‘Ik moest aan de piemel van S. likken’…

Dus aan de ene kant zeg ik, lekker laten gaan. Het zijn kinderen, en ze hebben geen besef. Maar aan de andere kant, als zo het misbruik van kleine kinderen vermindert kan worden, dan zeg ik ja. Want kinderen moeten wel weten wanneer ze te ver gaan…

^Dat horen kinderen van ouders te leren. Daar zijn de juffen en meesters niet voor

I agree. Maar een beetje uitleg mag wel.

Ja dan mag dat over alles over een zoveel jaar en moeten de kinderen langer op school zitten aangezien ik anders geen tijd meer heb om ze te leren rekenen

Nee. Want kleuters van 4/5/6 jaar begrijpen dat toch niet zo’n heel uitgebreide uitleg. Wat ik wil vind is dat de ouders wel wát kunnen vertellen, gewoon wat wel en niet normaal is.

In die fase zijn kinderen bezig met de poep- en piesfase.
Het is niet te vermijden dat ze elkaar dingen vragen en of laten zien.
Helemaal okee is het niet, maar het hoort erbij.
Ik vind seksuele opvoeding in groep 7/8 beter passen en geef mijn leerlingen die seksuele opvoeding/voorlichting ook altijd.
Kleuters, nee.

Las het gisteren ook, en ik vind dit echt totaal overbodig.
Deze uitingen horen nu eenmaal bij kleuters, het is het bewust worden van hun eigen lichaam. In de ontwikkelingspsychologie van de peuter/kleuter zie je dat dit volkomen normaal is.
Laat die kinderen zich toch gewoon ontwikkelen, het is weer zo typisch volwassenen om hierop een rem te willen zetten omdat het ‘ongehoord’ is.

Als het bij de ontwikkeling hoort,

In zekere zin vind ik van wel. Niet om hoe ze met elkaar om gaan maar ik vind dat ze al best jong mogen leren dat het niet normaal is wanneer een volwassen persoon ze daar aanraakt zegmaar.

Psychoanalyse van Freud is allang achterhaald.

Maar goed, ik vind dit meer een taak voor de ouders dan de school…