'Seksistisch' / 'Seksisme'

WIKIPEDIA OVER SEKSISME :
Seksisme is het vellen van een waardeoordeel op grond van iemands sekse. Dit kan leiden tot discriminatie waarbij mensen verschillend behandeld worden, bijvoorbeeld in taalgebruik, op grond van hun geslacht/sekse. Seksisme kan leiden tot vormen van onderdrukking.
Het woord seksisme wordt ten onrechte vaak gebruikt in associatie met seks of erotiek.

SEKSISME IS DUS NIET veel over seks praten of dergelijke.
Veel mensen(vooral jongeren zegmaar) zeggen vaak : Die daar is seksistisch want die praat vaak over seks !
Dat is dus NIET de betekenis van seksisme. Seksisme is een sekse(geslacht) voortrekken. Of opmerkingen maken als : ‘Vrouwen kunnen niet met de auto rijden’.

Ik plaats dit topic gewoon even om het duidelijk te maken aan sommigen wat het nu eigenlijk juist betekent. Want ik las daarnet weer op een topic dat iemand seksistisch was omdat ze alles aan seks linkt. Nog maar eens : dat is dus GEEN seksisme of seksistisch zijn !
Hopelijk is het bij deze duidelijk voor de mensen die het in de verkeerde betekenis gebruiken !

Hoe moeten we het dan noemen?

niet seksistisch iniedergeval.
je gaat toch ook niet zeggen over iemand ‘Hij is onhandig’ terwijl hij ziek is

ja het is gewoon het eerste domme voorbeeld wat in me opkwam, maar het is toch zo ?
het gaat er gewoon om dat seksistisch niks met seks te maken heeft

Ach boeie, wat maakt het uit?

dat ik me er dood aan erger, en dat ik het verschrikkelijk dom vind als mensen het verkeerd gebruiken :slightly_smiling_face:

Tja, dat is jou probleem hè

ja goed, en ik maak het even duidelijk ^^

Oké is goed hoor

oke, ja ik wist het ook niet hoor :stuck_out_tongue:

ow dat wist ik ook niet:P maar die seksistische (discrimenerende) opmerkingen zijn ook stom, net als alles linken aan seks alsof je 16 bent haha:W

Ik vind het wel goed dat je het zegt,
want idd mensen gebruiken het zoo vaak verkeerd, maar niet alleen hier op Girlscene. Ook in het echt, zegt iemand : Oh, wat is hij toch seksistisch.
Ik kan me er ook aan ergeren :’)
Dus goed dat je het ff duidelijk maakt.

Hoezee, ik ben niet de enige die zich daaraan stoort!

uhuh ik kan me echt ook enorm eraan ergeren als mensen dat woord verkeerd gebruiken!

My god dat heb ik nooit geweten :blush: maar idd weet iemand een woord wat je er dan wel voor moet gebruiken als iemand alles aan seks linkt bijv?
ik voel me echt dom dat ik dit niet wist geez xD
en dom dat eigenlijk zegmaar… heeeeeeeeeeel veel mensen het verkeerd zeggen

Oversekst? Ik zou het anders ook niet weten xD.

omg daar irriteer ik me ook altijd aan als mensen dat zeggen

Het is me nog nooit opgevallen dat mensen seksistisch verkeerd gebruiken.
Zal wel weer aan mij liggen :x

up ^

Bij seksisme, wordt er voornamelijk gediscrimineerd tegenover de sexes (man/vrouw)

Dat vrouwen niet kunnen autorijden en dat vrouwen geen topbaas kunnen zijn. Battle of the sexes.

Bullshit…