Seksistisch gedrag in mijn persoonlijke omgeving

Hoi girlsceners

Ik heb te maken met seksistisch gedrag door een vriend van mij.
Deze vriend ken ik al heel lang, we zijn wat samen opgegroeid. We zijn beide enig kind en onze ouders zijn goede vrienden, dus ik zie hem zowat als een broer.
Ondertussen ben ik al 22 jaar en hij is er 25 en ik vernomen dat hij sinds enkele jaren seksistische opmerkingen maakt achter mijn rug.
We hebben namelijk enkele gemeenschappelijke vrienden en die vertelden deze opmerkingen door aan mij. Aan deze vrienden twijfel ik geen seconde, dus wat ze zeggen is zeker de waarheid.
Mijn “broer” en zijn familie praten altijd iets té openlijk over seks, maar dit gaat verder.

Hij vertelt blijkbaar tegen verschillende mensen dat hij “geilt op mijn tetten”.
Ik vind dit soort gedrag eigenlijk echt niet oké, maar wat kan ik er tegen ondernemen?
Als ik er tegen hem iets over zeg, gaat hij zich voordoen alsof die uitspraken nooit gebeurd zijn, terwijl ik wel beter weet.

Overdrijf ik? Graag wat meningen en/of hulp.

Ik zou geen vrienden willen zijn met iemand die zegt te ‘geilen’ op mijn ‘tetten’. En die dat ook nog eens aan verschillende mensen vertelt.
Dus nee je overdrijft niet en ik persoonlijk zou doei zeggen tegen de vriendschap.

Maargoed, als je er wat tegen wilt ondernemen zou ik hem persoonlijk zeggen dat je deze uitspraken niet ok vindt. En als hij doet alsof hij die uitspraken niet doet kun je die verschillende mensen als bewijs noemen.

*Seksueel gedrag, seksistisch is op basis van geslacht. En daarnaast vind ik dat je overdrijft, waarschijnlijk denken heel veel mannen zo en de helft daarvan praat misschien met zijn vrienden erover. Het is dan ook helemaal niet de bedoeling dat jij dit hoort. Jij ziet hem misschien als broer maar dat betekent niet dat hij dat hetzelfde ziet. Laat het zitten, je gaat het toch niet tegenhouden.

Ik vind niet dat je overdrijft, ik zou me niet echt comfortabel voelen als een goeie vriend zoiets over mij zou zeggen tegen anderen achter mijn rug om…
Ik zou, zoals George Ezra al zegt, hem hierop aanspreken en zeggen dat je het niet oké vindt.

Waarom vertel je hem niet gewoon dat je het hebt gehoord en dat je het respectloos vind? Vrienden mag je best terechtwijzen op dit soort dingen anders blijft het gebeuren. Als hij het ontkent is hij gewoon laf maar dan weet hij in ieder geval hoe je er over denkt.

Opzich zijn het geen hele erge opmerkingen, denk ook wel dat elke jongen dit doet. Ik weet van zoveel meisjes, waaronder ikzelf, die met jongens omgaan weten dat er gewoon zo gepraat word, zo zijn jongens nou eenmaal. En anders inderdaad dit doen, dan weet hij ook hoe jij er over denkt inderdaad

Zoals al gezegd wordt seksisme is iets heel anders
Bijvoorbeeld “Vrouwen kunnen niet inparkeren”
“Mannen kunnen niet koken”
etc.

Ik vind het wel vreemde uitspraken. Heb het een keer met hem over deze dingen. Jij ziet hem misschien als een soort teddybeer maar dat betekent niet dat hij geen gevoelens voor jou kan hebben.
Mannen onder elkaar zijn ook gewoon net wat anders dan mannen en vrouwen samen.

Extra feit misschien:

Ik heb een vriend en hij heeft een vriendin.
Hij zegt dit soort dingen ook tegen mijn vriend.
Zijn vriendin weet natuurlijk van niets

^ Als een andere jongen (een goede vriend) van mij tegen mijn vriend zou zeggen, ik geil op de tetten van *mijn naam*. Zou hij echt heel pissed off worden. Ik vind zoiets not done. Gelukkig heb ik geen mannelijke vrienden, maar ik weet wel dat mannen zo praten.
Mijn vriend zegt ooit wel eens tegen mij hoe hij met zijn vrienden praat, maar dit gaat voornamelijk over de seks tussen ons, verder zegt hij geen gekke of rare dingen over mij. Ik praat wel met een vriendin over de seks tussen mij en mijn vriend, maar thats it.

Zo platonisch is de vriendschap dus niet, zo te horen. Ik zou not amused zijn. Ook al praten veel mannen zo tegen elkaar, vrienden doen dat gewoon niet, vind ik.

Jammer dan, betekent het dat je in een relatie dat je dan niets meer over mensen mag denken? Alleen jammer dat het nu hardop is uitgesproken, maar zijn gedachtes gaan gewoon door hoor. Ook over andere vrouwen. Denk niet dat je de enige bent. En je partner doet waarschijnlijk gewoon hetzelfde. Mensen raken echt niet opeens blind als ze een relatie krijgen hoor.

Maar als hij het tegen je vriend zegt, kan je dan niet met je vriend erover praten dat je het niet prettig vind & dat jullie samen naar hem toe gaan om erover te praten. Dan heb je iemand aan je zij die het weet en kan hij ook geen kant meer op.

Ik vind het erg onrespectvol dat hij zulke dingen zegt terwijl hij een vriendin heeft.

Mijn vriend kan geen mening over andere vrouwen geven. Hij kijkt er wel naar, maar vorig jaar in zijn klas zat een jongen die helemaal over vrouwen zat te praten en naakte vrouwen liet zijn. Mijn vriend deed het totaal niks. Hij heeft er ook niks mee. Als hij met andere mannen op een terras zit en ze zeggen wow dat is een lekker ding die wil ik neuken, dan zegt mijn vriend niks.

Nu kan jij zeggen JA MAAR ALLE MANNEN ZIJN ZO WANT. Mijn vriend doet het niks, andere vrouwen. Hij kan er gewoon niet over oordelen als hij in een relatie zit. Ik heb dit ook, ik kan niet oordelen over andere mannen met vriendinnen. Ik ben blij dat niet alle mannen het zelfde zijn, en dat mijn vriend alleen verteld wat voor seks hij heeft gehad en hoe, verder doet ie niks met zijn mannelijke vrienden. En ik ken zijn vrienden en hun zijn ook niet zo. Dit verschilt toch echt per man.

Ik vind ‘geilen op tetten’ nogal plat uitgedrukt, maar ik vertel ook rustig aan mijn vriend of vrienden als ik iemand knap vindt. Een gewone vriend heeft mij ook weleens vertelt dat ondanks dat ik ga relatie materiaal zijn type niet ben, hij mij wel zou doen als er niets tussen mij en mijn vriend zijn geweest. Terwijl ik ook in een relatie ziet. Dat ik een vriend heb, wil niet zeggen dat ik me nooit meer aangetrokken voel tot andere mannen, alleen dat ik geen behoefte meer heb om daar iets mee te doen. En dat iemand bezet is, wil niet zeggen dat die persoon minder knap is.

Ikzelf zie daar de kwaad niet echt van in, het is gewoon eerlijk en open. Als jij dit echter te open vindt en je hieraan stoort, wat je goed recht is, praat er dan met die vriend over. Idem voor je vriend. Als hij niet weet dat hij in jouw ogen iets fout doet, kan hij het ook niet veranderen.

Okay misschien is jouw vriend dan wel een uitzondering maar de meeste mensen hebben dit niet. En dat hij geen mening geeft betekent niet dat hij er niets over denkt.