Seks of geloof?

Hee meiden,
Ik zit met iets op mn hart en dat moet er nu gewoon eventjes uit.
Laatste tijd zit ik erg met mezelf in de knoop dat komt omdat ik christelijk ben opgevoed maar me helemaal niet zo thuis voel in het geloof. Zo heb ik een vriend uit een andere cultuur(wat mijn ouders nooit mogen weten) en hou ik me helemaal niet goed aan de regels. Ik drink weleens alcohol en ben op sexueel gebied al verder geweest met mijn vriend. Nu merk ik dat we steeds closer worden en de eerste keer seks zal niet lang op zich laten wachten als het zo door gaat. Maar dit roept heel veel vragen bij mij op, want dat betekent dat ik voor mn huwelijk al ontmaagd ben. En mocht het uitgaan met mijn vriend dan heb ik wel een probleem. Dan kan ik dus nooit meer met een gelovige jongen trouwen.(wat mijn ouders wel van me verwachten) Ik weet dat ik maar 1x leef en dat het zo voorbij kan zijn. Daarom wil ik ook genieten van mijn leven. Maar ik weet zeker dat heel veel jongens mij gaan afkeuren als ze zouden weten dat ik ontmaagd ben. En dit zou ik ook niet kunnen verbergen.(dat zou ook niet eerlijk zijn) Dus wat zouden jullie doen? Naar je ouders luisteren en maagd blijven ook al ben ik het daar niet mee eens? Of zouden jullie je hart volgen en de eerste keer met je superlieve vriend doen?
(Sorry als ik achterbaks overkom ofzo, ik schaam me hier echt voor)
xx

Wat is belangerijker voor jouw zelf. Ben je echt streng gelovig? Dan zou ik wel de regels naleven, dus geen seks. Of heb je het geloof meer, omdat je ouders je daar mee hebben opgevoed? Als dat het geval is, zou ik je hart volgen

Ik vind je helemaal niet achterbaks, en snap heel goed dat je hiermee worstelt. Kom je uit een islamitische cultuur? Lijkt me dan heel erg lastig.
Persoonlijk zou ik het met de jongen doen waar ik me zo veilig bij voel dat ik weet dat het goed zit en waar je langere tijd (of altijd, wat jij wil) bij wil blijven. Zo heb ik dat ook gedaan. Ook al ben ik niet meer met de jongen die mij ontmaagd heeft, ben ik toch blij dat mijn eerste keer was met iemand waarvan ik echt hield, waardoor we in de relatie dichter bij elkaar kwamen!

Je hoeft je helemaal nergens voor te schamen. Je moet denk ik voor jezelf je prioriteiten op een rijtje stellen. Niet die van je ouders, niet die van je toekomstige partner, maar JOUW prioriteiten. Het is jouw leven. Wil jij zelf maagd blijven tot je huwelijk? En om antwoord op je laatste vraag te geven - absoluut je hart volgen.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk, ik geloof dan wel, maar kan me niet voor stellen maagd te blijven tot het huwelijk. En ik wil dat ook helemaal niet, maar ik wil ook niet mensen (familie, ouders, etc) teleurstellen… hmpf

OT: Doe wat goed voelt bij jezelf, meer kan ik ook niet zeggen…

Ik kan me best inleven in jouu. Hoe oud ben je? Misschien moet je gewoon de waarheid vertellen tegen je ouders. Dat je een vriend hebt die niet christelijk is.

@Solamente
Omdat ik zo ben opgevoed, zelf heb ik er niet zoveel mee.

@Snijboon
Nee christelijke maar het komt ongeveer op hetzelfde neer.

Ik ben 16

Ik vind dat je het sowieso niet moet zien als “ik moet naar mijn ouders luisteren”. Dat heeft geen zin. Als jij echt gelooft, en om je geloof geeft (je dus aan de regels wilt houden etc.) zou je niet met zo een vraag komen. Zoals je het al zegt: mijn ouders verwachten dat ik met een gelovige jongen trouw, heel veel jongens gaan mij afkeuren. Volgens mij zie je het niet eens als een geloof kwestie, het gaat om de mening van andere.

Dus ik vind de vraag: “Seks of geloof?” misplaatst. Eerder: “Seks of de mening van andere?”

En begrijp me niet verkeerd, wil niet gemeen overkomen ofzo :slightly_smiling_face:
Maar volgens mij heb jij je beslissing al gemaakt, en daar hebben wij niets op te zeggen.

Ik vind dat je moet bedenken of je zelf wel gelooft of niet. Ik vind ‘het geloof’ zelf meer waarde hebben dan alleen seks, maar daar moet je wel zelf voor geloven. Uit jouw stukje komt het over dat je het geloof op dit moment niet zo belangrijk vind of dat het een mindere rol speelt. Maar voor de toekomst? Denk je dat je altijd gelovig zou zijn, ongeacht wat je ouders of anderen vinden. Want als dat zo is zou ik niet aan seks beginnen. Ik zou dat sowieso even achterwege laten tot je over dat soort vragen heen bent.

Ik leef erg met je mee want mijn ouders waren ook streng gelovig en mijn vriend niet. Dat betekende ongeveer hetzelfde als in jouw geval. Ik geloof zelf ook niet, dus ik heb de stap genomen om officieel uit de religie te stappen. Dit heeft veel gevolgen, mijn relatie met mijn familie zal nooit meer hetzelfde zijn en ik voel me ook echt buitengesloten. Maar het was het waard, want ik heb intussen al bijna 3 jaar met mijn lieve vriend en een huwelijk zit er dik in. Overigens heb ik dit niet vanwege mijn vriend gedaan, ik was ook al langer niet bezig met het geloof. Mijn vriend was enkel de aanleiding om het officieel te maken naar mijn ouders toe. Ik vind echt niet dat je je relatie met je ouders/familie/‘God’ moet riskeren vanwege een jongen. Zoiets doe je echt alleen voor jezelf want de gevolgen ervan zal je de rest van je leven moeten ondervinden.

Dat je twijfelt omdat je ook de mogelijkheid te trouwen met een gelovige? Dat vind ik eigenlijk heel erg bekend omdat dat betekent dat je beseft dat je een leven binnen de religie laat schieten. Maar je moet betekenen wat JIJ wilt. Geloof je of geloof je niet? Daar gaat het om! Het is niet seks hebben of luisteren naar het geloof. Het is de vraag of je wel gelooft of niet.

Een goed gesprek met je ouders is wel een goed idee. Of hebben ze deze al gehad met jou? Het is belangrijk te delen met elkaar hoe jullie werkelijk overal over denken, dan is het ook makkelijker voor jou om een ‘keuze’ te maken.

er staat nergens letterlijk in de bijbel gij zulk geen seks hebebn voor het huwelijk. het is alleen dat er word bedoeld: doe het gewoon alleen als je zekerweet dat je met die gene voor altijd wilt zijn. en hij de ware is. en die ‘richtlijn’ is er alleen zodat je niet met iedereen het bed ‘ff’ induikt.

Ik ben ook christelijk opgevoed, en wil wel proberen ook maagd te blijven voor het huwelijk. weet nog niet of dat lukt. maar ze zeggen sowieso: de besten huwelijken zijn de huwelijken waarbij je wacht met sex.

Maar anyway je moen wat jij wilt meis, wat jou prioriteiten zijn. waar jij je belang aan hecht.

geloof heb je voor je zelf en als dat voor je ouders is dan eet dat geen geloof

Dit inderdaad.
en dit mag je niet als excuus gebruiken, maar als jij denkt dat je bij deze jongen blijft mag je volgens de bijbel wel seks hebben toch?

Er staat wel dat je geen hoererij mag plegen. Seks voor het huwelijks = hoererij. Dus het staat er wel duidelijk in.

Maar in de Bijbel trouwen ze altijd eerst en hebben ze daarna pas seks. Ik geloof wel dat God seks heeft bedoeld voor binnen het huwelijk, of in ieder geval wat in de maatschappij waarin je leeft een huwelijk is. Een huwelijk op het gemeentehuis hadden ze in de Bijbel niet natuurlijk, maar er werd wel eerst duidelijk gemaakt aan de ouders en de oudsten van de stam of stad ofzo dat 2 mensen wilden trouwen, er werd vaak een groot feest gevierd, en daarna hadden ze pas seks. Daarom denk ik wel dat je eerst echt moet trouwen, en niet zoals sommige christenen zeggen “als je maar zelf weet dat je de rest van je leven bij elkaar blijft”.

Is maar net wat je hoererij noemt. Ik bedoel ze klinkt nou niet echt alsof ze met de eerste de beste het bed induikt.

Sorry hoor, maar om seks voor het huwelijk hoererij te vinden gaat wel te ver.

De betekenis van het woord hoererij is wat ingewikkelder dan ik uit kan leggen in de topic. Maar het staat iig niet gelijk aan het woord ‘hoer’. Het is eerder een verzamelwoord van seksuele handelingen voor het huwelijk of het ontrouw zijn van je echtgenoot. Het klinkt heel grof omdat er direct de link gelegd wordt met het woord ‘hoer’, maar ‘hoererij’ is een verouderd woord en betekent eigenlijk iets ‘heel anders’. Het is ook niet mijn ‘definitie’, maar de gewoon ‘de definitie’.

Een gratis dictionaire die het woord gedeeltelijk probeert te verwoorden. De exacte definitie is alleen wel wat complexer dan te verwoorden in een aantal ‘synoniemen’.

Hoererij Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. [geen meervoud] ontucht, verregaand losbandig leven.

@Cherryblossom: dit is niet echt off-topic hoor. Als ze werkelijk zo’n besluit gaat nemen moet ze ook tegen dit soort gedachten kunnen. Dit is wss hoe haar ouders, haar vrienden en familie over haar gaan denken als ze werkelijk seks gaat hebben voor het huwelijk. Dat is heel grof en hard, maar dat is wat in de Bijbel staat en dat geloven zij. Ik vind dat ze beter voorbereid kan zijn of iig ten volle ongeïnformeerd over wat ze eigenlijk gaat doen voordat ze werkelijk een beslissing gaat nemen.
Met in het achterhoofd de datering van de Bijbel.