Seks en SOA

Dit voelt als een ontzettend domme vraag, maar ik weet even niet aan wie ik deze vraag anders kan stellen. Ik ben een paar maanden geleden verkracht, heb het weggestopt en sinds een paar weken een psycholoog op durven zoeken om het trauma weg te krijgen en dat gaat goed gelukkig. Sinds kort heb ik een vriend, een hele lieve waar ik me veilig bij voel (ik wist niet eens meer dat dat nog bestond), maar na gesprekken met de psych gisteren kwamen we tot de conclusie dat ik me moet laten testen op SOA’s.

Ik weet dat mijn vriend graag seks wilt en ik weet dat ik van hem hou en er ook klaar voor ben, maar kun je seks hebben als je een SOA hebt? Beschermt een condoom dat of niet? Ik ga er natuurlijk vanuit dat er niks aan de hand is, ik heb geen klachten, maar stel dat? Ik ben hier zo onwetend over.

Citeer dit bericht maar liever niet in de reacties, alvast heel erg bedankt!

Wow wat heftig dat je verkracht bent. Als je seks wilt hebben zou ik sowieso een SOA test doen. Als je een SOA blijkt te hebben kun je seks hebben met een condoom. Condooms beschermen tegen zwangerschap en SOA’s.

ik zal je laten lesten en het sowieso nog even met condoom doen.
Ik weet namelijk niet precies hoe lang het duurt voor SOA’s in het bloed te zien zijn (bijv. HIV)

edit
3 maanden

Weet je vriend wat jou overkomen is? Een condoom beschermt je vriend in principe tegen SOA’s ja, maar ik zou zelf persoonlijk liever toch eerst die test doen en dan evt een behandeling inzetten. Maar om je vraag te beantwoorden: het kan wel ja.

Superheftig, heel veel sterkte!

Persoonlijk raad ik je af om seks te hebben voordat je je getest hebt.
Ik heb een SOA gekregen van mijn vriend, terwijl we het veilig deden. Hij had toen volgens mij net medicatie gekregen, maar je moet een week wachten voor je weer “bezig” kunt gaan. Waarschijnlijk is het toch overgedragen via handcontact. De vrouw van de GGD zei dat dit goed mogelijk was. (het is onwaarschijnlijk dat ik het van eerdere sekscontacten heb).

Veel mensen zeggen dat het wel kan, ik dacht ook dat het kon (niet dat ik wist dat mijn vriend een SOA had), maar dit blijkt dus niet helemaal het geval te zijn.

Ik had trouwens ook geen klachten.

De kans is klein, maar je kunt inderdaad nog steeds een soa krijgen als je een condoom gebruikt (ik dacht dat dit het geval is bij Chlamydia, maar dat weet ik niet helemaal zeker). Dus het is slim om eerst een SOA-test te doen!