Seks en schimmelkuur?

Hoi allemaal :slight_smile:

ik heb geen idee aan wie ik dit moet vragen omdat ik het nogal een ongemakkelijk onderwerp vind… dus vandaar dat ik het zo (anoniem) doe…

Het zit zo. Ik heb al een langere tijd last van terugkerende vaginale jeuk. Zo erg dat ik er echt last van heb. Zowel overdag als s avonds. De ene keer meer dan de andere maar over het algemeen heb ik er dus wel last van. Ik heb een beetje research gedaan en denk dus nu dat ik een schimmelinfectie heb daar beneden. Super balen maar gelukkig op te lossen. Ik heb bij de kruidvat dus zalf gekocht: Canesten Gyno creme. Deze is zowel voor inwendig als uitwendig gebruik.

Ik vind het best een beetje spannend omdat ik niet naar de dokter ben geweest ofzo om vast te stellen dat ik een schimmel heb, maar alle ‘symptomen’ komen overeen dus de kans is vrij groot. Ik ga dus vanaf vandaag beginnen met de zalf. Dit moet ik 6 dagen lang doen.

Nu is mijn vraag: mag je seks hebben tijdens deze kuur? Ik kan er zelf niet echt iets over vinden in de bijsluiter. En: moet ik dit tegen mijn vriend zeggen?/ is het overdraagbaar? Aangezien ik niet 100% zeker weet of het om een schimmel gaat.

Alvast super bedankt!!!

Er zijn meerdere mogelijkheden, een schimmeltje is er één van. Een soa zou ook nog kunnen.

Ik zou tijdens je kuur geen seks hebben. Je wilt je vriendje niet besmetten, maar je wilt ook je vagina even de rust geven om te herstellen. Seks helpt niet mee.

Er zijn leuke series op Netflix. :wink:

Een schimmelinfectie kan besmettelijk zijn, maar er zit meer achter. Schimmels zitten sowieso op de huid, en het wordt vaak pas een infectie bij een verminderd afweersysteem. Vrouwen die een terugkerende schimmelinfectie hebben stoppen ook niet helemaal met seks. Maar ik zou je vriendje wel even op de hoogte brengen.

En naar de huisarts. Die hebben medicatie die vaak beter werkt dan die van de drogist. Dan is er een pil die je oraal kan innemen en een pil die je in je vagina stopt. Die laatste kan wel voor een (extreem) branderig gevoel zorgen de hele nacht, maar dat verschilt per persoon.

Ik heb toevallig anderhalve week geleden voor het eerst ook zo’n infectie gehad. Wat verschrikkelijk is dat zeg, bah! Die canesten werkte direct, ik heb wel seks gehad maar met condoom want ik zit al niet aan de pil en ik hou niet van sperma in me zeg maar… Geeft alleen maar plakkerige bende en gaat stinken hahah. Maar je kunt gewoon seks hebben, met condoom natuurlijk. Maar je moet het wel in de gaten houden zeg maar, want het kan de hele functie van een condoom dus soa’s en zwangerschap wel onveiliger maken.

Ik heb een ‘pakketje’ thuis aan condooms, zwangerschapstesten en een MAP liggen, altijd handig om te hebben!

In de gebruiksaanwijzing:

• De crème, tabletten of capsules kunnen het rubber van condooms beschadigen. Deze kunnen hierdoor scheuren. Dit kan duren tot 2 dagen na gebruik van dit medicijn.

Misschien toch niet handig? :wink:

Ik vergeet met mijn lange relatie soms helemaal dat condooms bestaan. :’) Maar dan is seks inderdaad niet slim, als je geen andere anticonceptie gebruikt