Secretaresse opleiding iemand ervaring?

iemand die een opleiding als secretaresse volgt of heeft gevolgt op het mbo?
ik twijfel heel erg tussen deze opleiding en een toerisme opleiding
beide heel verschillend dus :bored:

toerisme lijkt me iets leuker maar secretaresse lijkt me juist weer beter omdat je er veel kanten mee opkan gaan

moet je btw voor toerisme/recreatie een heel open & vrolijk persoon zijn?
en wat moet je doen bij secretaresse en wat voor mensen zitten daar? :flushed:

iemand? xx

mijn zusje doet de secretaresse opleiding.Wat wil je precies weten?
Als je secretaresse bent, is het wel belangrijk dat je durft te spreken: je moet namelijk klanten aan de balie aanspreken, veel telefoneren etc. Ook moet je nederlands wel goed zijn omdat je veel mails en brieven moet schrijven. Daar krijg je ook les in. Ook krijg je Engels en Duits.
Daarnaast moet je goed kunnen plannen, je moet meerdere taken tegelijkertijd kunnen uitvoeren.

Het zijn vooral meisjes op de opleiding, volgens mijn zusje wel verschillende types.

Ik heb het ook gedaan, nadeel alleen is dat ze een diploma ‘management assistente’ weggeven maar dat kun je dus niet worden zonder heel veel ervaring :’)
Het was wel oke, erg algemeen. Ik denk soms iets te algemeen, ik had vaak het idee dat je een gemiddelde jongere achter de computer kon zetten die alles kon doen wat wij deden.

Voor de opleiding recreatie (toerisme weet ik niet echt), moet je inderdaad wel degelijk een open persoon zijn. Als je verlegen bent en niet graag in het middelpunt staat, dan kun je beter een andere opleiding kiezen.

echt bedankt voor jullie reacties!
ik ga me straks inschrijven voor 1 van deze 2 maar het is zo moeilijk

ik ben bang dat ik bij toerisme & recreatie te verlegen ben en dat de andere heel open & vrolijk zijn en dat ik er dan zo bij zit van ehm wat doe ik hier!

@traveler, zie je zoiets dacht ik al… misschien dat ik toch beter secretaresse kan kiezen dan…

ik doe nu de richting van economie op het vmbo dus secretaresse heeft wel meer met economie/administratie enzo te maken,

@MORIARTY vindt je zusje het wel oké of is het soms saai?

Mijn zusje vindt het superleuk! En ach je hebt altijd wel vakken die je minder aanspreken maar over het algemeen vindt ze het echt heel leuk.

Misschien kun je ook eens kijken naar financieel administratief medewerker?

financieel medewerker is niets voor mij haha, ben helemaal niet goed in wiskunde & bedrijfseconomisch rekenen.
zitten bij secretaresse ook verlegen mensen zegmaar? :blush:
en moet je nette kleding ook aan?
is het een grote klas?

sorry voor de vragen haha maar weet even echt niet wat ik moet kiezen!

Haha oke, omdat je economieprofiel deed moest ik daar aan denken.
Ja op zich is verlegen zijn niet erg en die zijn er ook wel, als je maar wel durft te telefoneren/klanten te woord te staan etc. Dus je moet niet te verlegen zijn.
Nee nette kleding hoeft niet tijdens de lessen, wel op stage natuurlijk. Maar je hebt geen uniform ofzo.
Mijn zusje begon in het eerste jaar met 27 in de klas zei ze en er zijn nu nog 19 in het 2e jaar. Maar dat verschilt natuurlijk per school hoe groot de groepen zijn.