SE-week

hiiiiii,

Inmiddels zit ik in 4HAVO en komt voor mij mijn allereerste SE-week er weer aan. 11 januari begint het hele festijn en gelukkig ben ik al begonnen met leren, maar ik ben ontzettend bang dat het niet gaat lukken. Sinds ik in 2HAVO ben blijven zitten, heb ik last van een soort faalangst? Ik ben gewoon heel erg bang om een onvoldoende te halen. Mijn cijfers zijn op dit moment ook niet bijster goed, vorig jaar haalde ik gemakkelijk een 8 en nu zit ik tussen de 5,5-6,7 ongeveer. Omdat de SE’s meetellen voor het examen, wil ik gewoon ontzettend graag boven die 7,5 halen. Ik leer nu d.m.v. briefkaarten, samenvattingen en maak online oefeningen en soms ook wat opgaven uit oude examens.

De vakken die ik op dit moment heb:
Nederlands 6,6
Engels 7,0
Wiskunde B 4,8
Scheikunde 5,9
Biologie 5,6
Aardrijkskunde 5,5
Economie 6,1

Het probleem waar ik op stuit is dat de toetsen in de onderbouw heel erg gericht waren op reproduceren, maar nu is het alleen maar toepassen, toepassen, toepassen. Ik maak van elk vak mijn huiswerk, ik kijk alles zorgvuldig na, ik maak samenvattingen, stamp alles in mijn hoofd maar op mijn proefwerken gaat het gewoon mis. Zowel mijn ouders als ik hebben al gevraagd hoe ik dan moet leren, maar wat docenten blijven zeggen is “opgaven maken en leren met briefkaarten.” Die briefkaarten heb ik nu, dat gaat ook wel goed maar ik ben ontzettend bang voor die SE-week. Economie, Nederlands en Engels vind ik een eitje, scheikunde ligt mijn probleem vooral bij het omrekenen, biologie heb ik echt géen idee, wiskunde B was één keer een heel slecht cijfer dus dat komt nog wel goed en aardrijkskunde is altijd al mijn probleemvak geweest. Hebben jullie toevallig tips?

thanks alvast!

Hey,

Wat bij mij helpt om goede cijfers te halen is op tijd beginnen met toetsen leren, huiswerk zoveel mogelijk bijhouden, samenvattingen maken, heel veel opdrachten uit het boek maken en omdat ik in het laatste jaar van vwo zit ook examenopdrachten oefenen.

Als ik het zo lees bereid jij je ook erg goed voor voor toetsen, maar je zegt “heb ik last van een soort faalangst?”. Ik denk dat je misschien eens moet nadenken over dat het niet aan jouw manier van leren ligt, maar misschien aan je vertrouwen in je eigen kunnen. Ik ken je natuurlijk niet, maar ik ken ook iemand die heel erg haar best doet, maar waarbij het tijdens een toets nooit lukt, omdat ze een soort van faalangst heeft.

Op onze school hebben ze een bepaald iemand die je daar bij kan helpen. Ik weet niet of bij jou op school je ook zo’n persoon hebt en of je wel eens hebt overwogen om naar diegene toe te stappen? Het kan misschien wel helpen, maar dat ligt natuurlijk eraan of het komt door faalangst.Heb vertrouwen meid! Het komt allemaal goed :slightly_smiling_face:

Ontzettend bedankt! We hebben op school wel een soort vertrouwenspersoon op school, maar ik weet niet zeker of die iets zou kunnen doen aan mijn faalangst o.i.d. Ik zal eens gaan zoeken! Dankjewel! :grinning: