Scooter.

[i]Hi,

Ik zit te overwegen om voor mijn volgend schooljaar een scooter aan te schaffen. ( En alle kosten neem ik voor mijn rekening. ).
Maar helaas, zijn mijn ouders er zeker niet mee eens. Als tegenargumenten krijg ik te horen;

• ‘Waarom zou je een scootercertificaat nemen, een scooter aan te schaffen voor een half jaar, als in 2010 de wet wordt doorgezet dat je je rijbewijs mag halen voor een auto als 17 jarige.’
  • ‘Je valt er snel mee, gevaarlijk en dat soort dingen en met weersomstandigheden is het ook gevaarlijk.’
  • ‘Je hebt al het geld voor alles wat er bij hoort niet in één,twee, drie bij elkaar.’

Mijn argumenten zijn;

• ‘Ik werk er voor, in de zomervakantie ga ik ook meer van 30 uur per week werken.’
  • ‘Dat een scooter gevaarlijk is en blijft, is zo. Maar in een auto rijden is ook gevaarlijk. Er ligt sowieso altijd risico op de loer. Het ligt ook aan de gebruiker van een auto/scooter. Maar bij iedere deelnemer aan het verkeer is er een risico’
  • ‘Met heftige weersomstandigheden kan ik ook een strippekaart nemen en met de bus gaan.’

Mijn vragen aan jullie ook nog aan de hand;

• De kosten van een scooter en alles er om heen? Wat en hoeveel zijn het
  • Mijn argumenten tegen die van mijn ouders, zijn ze goed genoeg of niet goed genoeg. Weten jullie ook argumenten misschien. Hoe kan ik ze overtuigen?
  • Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik weet niet eens of die wet wordt doorgezet voor het lessen van 17 jarige in een auto… De een zegt van wel, de ander zegt van niet.

Bedankt alvast voor het beantwoorden![/i]

Waarom wil je eigenlijk zo graag een scooter?

Een scooter kost sowieso veel geld. Je moet de scooter zelf kopen, daarnaast moet je examen doen, een rijbewijs aanvragen, een helm kopen, een slot, verzekering, benzine, olie. Het kost sowieso veel geld.

Ik heb er zelf wel een, moest altijd 3 kwartier fietsen naar school en was dat gewoon zat. Oh en dat je vanaf 2010 vanaf je 17e mag rijden geloof ik niks van, dat zal vast wel weer verschoven worden. En volgens mij was het anders ook zo dat je alleen mocht rijden als er iemand naast je zat die minstens 10 jaar al een rijbewijs heeft, dus dan heb je er nog weinig aan.

Dat het gevaarlijk is valt wel mee. Op de fiets kun je ook vallen of aangereden worden en van het weer heb ik nooit last. In de regen of harde wind kun je best rijden.

Sowiso denk ik niet dat het rijbewijs in 2010 voor 17 jarige word ingezet. Ze zeiden bij scooterrijbewijs ook dat je in 2008 al praktijk moest doen, dit is ook niet ingezet.
Nja het ligt er sowiso aan welke scooter je neemt, een nieuwe of tweedehands. Bij een nieuwe komen en nog rijklaar kosten bij, ong 150 euro en je kenteken. Ook de verzekering komt er nog bij. Ik rijd iedere dag op de scooter naar school en ik zou hem niet meer kunnen missen. Ik ben pas 1 keer gevallen door dat het zo glad was, maar had nergens last van. =)

Succes met je keuze!

[i] Voor mezelf vind ik het handiger, dan in een bus zitten. Met de bus gaan heb ik niet zoveel problemen mee, maar vaak is het wel dat bus en schooltijden slecht aansluiten…

Maarja, mijn ouders worden een beetje beïnvloed door omgeving en media. Wat er gebeurt met verkeersdeelnemers, en daar vallen veel scooterberijders onder. Ik zelf, vind gewoon dat het ligt aan de gebruiker.

Maar zijn mijn argumenten ook goed, tegenover die van mn ouders? [/i]

Ten eerste worden dat soort ‘wetten’ (dus die 17 jarige auto dinges) heeeel vaak verlaat. Zo is het al (bij elkaar) 2 jaar later dat je oko praktijk moet doen voor je certificaat voor de bromfiets. Dus waarschijnlijk is het niet eens zo dat je in 2010 al als 17-jarige je autobewijs mag halen.
Het ZOU kunnen, maar dan heb je nu wel plezier van je scooter (geen file, geen parkeergeld, goedkope bezine enz.)

De kosten die erbij komen liggen eraan.
Neem je een 25 of 45 km ? Bij 45km komt de helmplicht er natuurlijk bij. Je hebt al helmen voor 90 euro (police helm met een klepje zonder vizier)
maar je kan ze ook voor meer kopen natuurlijk.
Het afleggen van je examen kost 32.50 mits je in 1x slaagt natuurlijk. (ik 2x) en dan nog op het gemeente huis je rijbewijs afhalen is nog eens 40 euro. Enje moet pasfoto’s hebben, maar anders kost het ook nog 5 euro.

Dan ben je verplicht je scooter op zn minst WA te verzekeren, maar het is verstandig om ook +diefstal te doen. De verzekering hangt af van: jou leeftijd, hoeveel schadevrije jaren je hebt (0 dus) en hoeveel je scooter origineel kost.

Ik zal mijn voorbeeld geven.
Ik ben 16, 0 schadevrije jaren, oorsprokelijke nieuwwaarde scooter=1600. met een slot van 70 euro (verplicht) Ik heb gekozen voor WA+diefstal, en dan kwam uit op 333.04 per jaar. (ik deed bij ANWB en daar zijn wij lid van, dus reken maar wat meer.)
Ook heb ik gekozen voor rechtbankbijstand maar dat was iets van 20 euro.

Neem je een goedkopere scooter en kies je alleen voor WA dan zal je een stuk goedkoper uitzijn met je verzekering!

Ik vind een scooter echt heel fijn, je kan er gewoon veel verder mee rijden dan dat je op de fiets zou doen. Als ik met de trein naar alkmaar wil (ongeveer 30 min en iets van 9 euro), ga ik nu met de scooter! (50 km heen en terug, en een volle tank (waar je 150 km mee doet) kost maar 6 euro) en ik ben er in een uurtje!

Verder heb je gewoon veel meer tijd over als je ergens heenmoet, ik zit niet meer met het probleem dat ik (soms) alleen naar huis moest fietsen, en tsja, het kost wel wat maar ik had het er zeker voor over! ;]

Hoe je je ouders verder nog kunt overhalen; ik heb geen idee! mijn ouders stonden er vanaf mijn 14e levensjaar al achter, dus dat kwam goed uit haha!
Zij hebben dan ook mijn scooter betaald, en ik de rest (helm, verzekering en slot [die ik overigens met korting kreeg bij de dealer]) OJA: en mijn certificaat! Ik haalde hem in 2x, dus 32.50 x 2 :wink:

Dus succes :grinning:
hoe meer scooters hoe meer vreugde haha!

Okay.
Ik haat scooters :slightly_smiling_face:. Ben er ook 2x door een scooter aangereden. En ik ben een freak in het opvolgen van verkeersregels en naar alle kanten kijken als ik oversteek. So not my fault.
Kutscooters. Dus upje voor jou.

[i]Ik kan het beste vanuit gaan dat als ik alles zelf zou betalen; ik tussen de ¤1500,- en de ¤2000,- euro zit qua kosten…

Hmm… dat wordt een tijdje niet meer uitgebreid shoppen enzo.
Ik neem dan wel een tweedehands scooter… Men zegt dat je die voor ong. ¤800,- al hebt. Maarja.
Maar bedankt voor de informatie. En tuurlijk als ik hem verzeker; WA + Casco (:

Theorie moet voor mij geen probleem zijn. Ik leer heel vaak en snel goed theorie uit mijn hoofd.
Dus ik ga het nog eens voorleggen bij mijn ouders, straks. [/i]

Ik heb ook een scooter, en ik mocht gelukkig van mijn ouders.
Ik kan je dus niet echt helpen, maar ik kan je wel de prijzen zeggen:

• scooter: tweedehands kan je al rond de ¤500 een vinden, een nieuwe is de minimumprijs ¤1000 en als je een booster of zo wil, dan zit je makkelijk aan ¤2000
  • helm: rond de ¤150
  • verzekering: ¤160 (kostte de mijne)
  • ¤7/tankbeurt (ongeveer) en je moet rekenen op drie keer per twee maand tanken

voor de rest heb je niet echt iets nodig, je moet wel zorgen dat je altijd voorbereid bent op de kosten van een reparatie.

[i] Hmm… mijn pa was het met mijn argumenten eens; maar toch blijft zijn antwoord… Nee :’]

Ik zal is opzoeken op internet voor een leuke, normale scooter met een normale prijs. Dan tel ik alles bij elkaar op en zie ik uiteindelijk nog wel verder. :slightly_smiling_face:.

Iemand nog ideëen voor het overhalen?[/i]

Mijn scooter zelf kostte 1000 euro, maar het is een chinees prut-ding, dus ten eerste: koop een goede niet-chinese, die zijn al gauw 1300+ (een nieuwe) je scooter krijgt km-beurten, het ligt aan het bedrijf of dat onder de garantie valt, en als die kapot gaat wat niet onder de garantie valt moet je dat natuurlijk ook betalen.
  • Mijn argumenten tegen die van mijn ouders, zijn ze goed genoeg of niet goed genoeg. Weten jullie ook argumenten misschien. Hoe kan ik ze overtuigen? dat over die strippenkaart; dan is het een klein beetje zonde van je scooter om die lang te laten staan; maar het sneeuwt toch niet veel in nederland (behalve dit jaar dan) volgens mij.
  • Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik weet niet eens of die wet wordt doorgezet voor het lessen van 17 jarige in een auto… De een zegt van wel, de ander zegt van niet.
    waarschijnlijk word het doorgezet, máár wie zegt dat je dan meteen een auto wil, en dat is nog veel duurder! dan is het zoiezo handig om nog een scooter te hebben. en het is ook lekker om in de zomer op je scooter ergens geen te gaan! en die dingen kan je natuurlijk ook nog verkopen!

Oja; mijn helm was 120,-
ik tank een keer in de week, voor ongeveer 5 euro (mijn tank is nooit helemaal leeg)
verzekering betalen mijn ouders, dus da weet ik niet precies.
die van mijn vriend is 400,- in het jaar (of 600,- ?)

[nohtml][b][message=3550754,noline]Hekseketel schreef op 20 april 2009 @ 18:05[/message]:[/b] [i] Hmm.. mijn pa was het met mijn argumenten eens; maar toch blijft zijn antwoord... Nee :']

Ik zal is opzoeken op internet voor een leuke, normale scooter met een normale prijs. Dan tel ik alles bij elkaar op en zie ik uiteindelijk nog wel verder. :slightly_smiling_face:.

Iemand nog ideëen voor het overhalen?[/i][/nohtml]

Hoe lang moet je nu fietsen naar school?

[i]Rijbewijs voor een auto hebben mijn ouders al bij elkaar gespaard… op een aparte rekening…
Maarja, mijn pa zei net dat we ná mijn eindexamens verder praten… Maar zijn antwoord is en blijft nee, denk ik.

Misschien als ik héél goed mijn best doe voor mijn eindexamens ?..
Maar ik weet nu in ieder geval een beetje meer over de kosten die men moet betalen.
Ik zelf heb al ongeveer 500,- nogwat bij elkaar gewerkt… per maand ong. verdien ik 100 tot 120 euro dus dat komt wel goed :slightly_smiling_face:!.

Bedankt voor jullie antwoorden![/i]

Mijn vragen aan jullie ook nog aan de hand;

• Mijn argumenten tegen die van mijn ouders, zijn ze goed genoeg of niet goed genoeg. Weten jullie ook argumenten misschien. Hoe kan ik ze overtuigen?

• Scooters zijn leuke dingen, maar echt veel geld, ik wou er ook een omdat ik in den bosch naar school zou gaan maar, de scooter zelf kost ongeveer 1000.
    Je moet een helm kopen en een slot.
    Verzekeringen in de maand.
    Benzine.
    Als er iets kapot gaat (scooter valt, iets is niet inorde) kun je zo 500 euro kwijt zijn.

• Ik snap jou ouders wel, maar jou ook. Een scooter is natuurlijk leuk om te hebben, maar het kost wel geld!
    Mijn ouders had ik overtuigt omdat scooter goedkoper was dan trein abbo.
    Als je al 18 bent en je kan OV zou ik voor het OV gaan.

• Met de politiek weet je het nooit, ze zeide dat vorig jaar november officieel scooter praktijk kwam en dat is er nu nog niet.

Nouja, veel succes met je beslissing!

[i]Ik zit nog op het VMBO :slightly_smiling_face:, dat is vanuit mijn huis gezien ongeveer 5 minuten fietsen…

Maar waar ik volgend jaar heen wil, is waarschijnlijk een half uur vanuit mijn huis gezien…[/i]

daar heb je je verzekering voor he :wink:
die hoef je trouwens ook niet per maand te betalen,
je kan er ook voor kiezen gelijk voor het hele jaar te doen.

Ben je er al uit?

Het ligt er echt helemaal aan welke scooter je koopt. Bij tweedehands loop je wel risico dat er van alles mis mee is (of gaat binnen 2 maanden, wat bij een nieuwe niet zo hoort te zijn) en de verzekering is ook afhankelijk van de nieuwprijs. Ik zal mijn offerte wel eens vertellen:

Vespa LX50 ¤2699
Kettingslot ¤100
Remschijfslot ¤20
Helm ¤160
Rijklaarmaak kosten ¤175
Verzekering WA+diefstal ¤599 p.j.
En ik heb er nog een chromenset op van ¤400 nog wat
En mijn ouders gokken dat ik zo’n ¤5 benzine in de week zal gebruiken (ja ik krijg mijn scooter morgen pas, morgen ben ik jarig!!!)

Nu heb ik best een dure scooter, maar misschien heb je een beetje een idee van wat zoiets kan kosten. Vooral helm, sloten, benzine en rijklaarmaak kosten zijn wel rond dezelfde prijs.

haha ik wil ook wel een scooter xD
fiets nu 20 km heen en 20 km terug dus 40 km per dag naa sgool :pensive:
mjaa een scooter vind ik veels te duur…
en een halfuurtje valt toch wel mee?

njaa
UPJE voor jou (A)

xx

op www.be16.nl is een scooter van scooterking ¤1000,- het is nog een mooie ook.

Jap, scooters zijn duur, maar wel ontzettend handig!
Ik was zo’n 90 euro kwijt voor m’n examen (+lessen)
M’n scooter kostte 1390 euro (tweedehands , maar een half jaar oud) (piaggio fly) M’n verzekering 360 euro( wa+diefstal) En m’n helm en slot kreeg ik gratis bij m’n scooter. Ik ben dus zo rond de 1800 euro kwijt
Daarvan kreeg ik 300 euro terug van m’n ouders, en kreeg ik nog 200 euro voor m’n verjaardag van familie dus heb ik zelf maar 1200 betaalt.
En oja 1 ding, waarschijnlijk ga jij als je 18 bent auto rijden, dan verkoop je waarschijnlijk je scooter. Als je nu een goeie koopt ( van de rond de 1600 euro) Dan krijg je over 2 jaar er nog steeds minimaal 1000 euro voor.
Vergeet dat niet he :grinning: