Scooter rijbewijs halen?

Hee gs’ers

Vorig jaar ben ik rijles gaan nemen en werd ik uiteindelijk gekeurd door t CBR. Na een paar lessen waren ze dus tot de conclusie gekomen dat mijn zicht niet goed genoeg was om te mogen rijden dus heb ik het gelaten voor wat het is.

Mij leek het dus wel een leuk idee om dan voor mijn scooter rijbewijs te gaan want dan ben ik toch wat meer mobiel en heb ik niet die ergernissen van het ov alleen ik weet niet of je daarvoor ook gekeurd moet worden en ik zit niet te wachten op weer zo’n heel proces van het CBR voor een scooter rijbewijs.

Weet iemand hoe het daarmee dan zit?

Geen idee. Maar als je niet genoeg ziet voor de auto lijkt het mij ook niet veilig voor een scooter. Maar is daar niets aan te doen met een bril of lenzen?

Ik heb een bril die ik gebruikte tijdens het rijden en dat scheelde wel enorm. Het ging zeg maar meer om de snelweg dat dat dan te snel voor mijn ogen zou gaan ofzo.
Een scooter is ook heel anders dan een auto vind ik persoonlijk. Scooters gaan niet hard en daarmee moet je meestal ook op het fietspad blijven.

up?

up

Ik vind scooters anders best hard gaan voor als je blijkbaar niet goed kan zien

Ja maar ik zei al dat het om de snelweg ging. Met auto rijden ging de bebouwde kom prima wel. Ik neem niet aan dat ik met een scootertje de snelweg op ga namelijk.

up?

Stuur het CBR een berichtje? Zij weten het beter dan wij. :slightly_smiling_face:

Ja was ik van plan alleen ik wou ook hier vragen want ik neem aan dat er ook wat girlscene leden zijn die hun scooter rijbewijs wel hebben en die me dan kunnen zeggen of ze ook door een proces moesten of dergelijke :slightly_smiling_face:

Ik heb mijn scooterrijbewijs gehaald, en ik kreeg niet die hele vragenlijst over je gezondheid die je bij het autoexamen wel krijgt. Ik werd eigenlijk helemaal niet gecheckt of ik iets mankeerde wat dat betreft. Dus ik denk niet dat daar zo streng op gecontroleerd wordt. Dit is wel 5 jaar geleden, kan veranderd zijn nu :slightly_smiling_face:

@S_hirleeey
Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat ze er nog steeds zo makkelijk over doen. :grinning:

Ik kom nog uit de tijd waar ik geen examen hoefde te doen voor de scooter :cold_sweat:

Maar ik zou inderdaad even informeren bij het CBR welke eisen ze stellen voor het scooterrijbewijs

Ik heb trouwens nog nooit eerder gehoord dat iemand op basis van zicht werd afgekeurd om ooit auto te mogen rijden. Daar is toch wel iets aan te doen lijkt me … Wat is er met je ogen dan dat alleen op de snelweg het niet goed gaat?

Een vriendin van mij mag dat niet, zelfs als ze goed ziet met haar bril. Maar idd even contact opnemen met hun.

Hey! Ik heb ook mijn scooterrijbewijs. Ik heb wel een vragenlijst in moeten vullen maar niet zoiets als een ‘eigen verklaring’. Dit is wel 2 jaar geleden en dit kan veranderd zijn… Maar als je afgekeurd bent voor de auto denk ik niet dat je wel op een scooter mag rijden, misschien wel een 25 km/h scooter?

Ik denk dat je wel geregistreerd bent door het CBR in het systeem omdat je die test hebt gehad, dus ik verwacht dat er wel een kans is dat die test terugkomt als jij scooter wilt gaan rijden.