Scoliose

Hi!
Ik vroeg me af of er hier meer meiden zijn die scoliose hebben.
Bij mij is het ontdekt toen ik 12 was, en ik ben nu 20, maar ik heb het idee dat het erger begint te worden.

Ik zou er graag met anderen over willen praten, want het is toch wel iets wat me veel bezig houd.

Er was een scoliose-topic maar dat was van 2008, hopelijk is het niet erg dat ik een nieuwe maak.

Ik heb 't, maar een relatief lichte vorm. Bij mij is het ook al vrij jong ontdekt (ik zat nog op de basisschool) ik heb nooit een brace of een operatie gehoeven, omdat ik een lichte buiging heb. Ik heb er in het dagelijkse leven soms last van, als ik te lang zit krijg ik rugpijn, als m’n tas te zwaar is krijg ik last van m’n rug. Ik moet goede schoenen hebben, dwz geen hele goedkope, maar met een goede zool. Maar de scoliose heeft nooit echt dingen voor mij gehinderd ofzo.

Hoe erg is het bij jou?

Waar merk je aan dat het erger wordt? Sneller pijn bij bepaalde dingen of…?

^
Ik weet eerlijk gezegd de graden van m’n bochten(dat klinkt raar, maar ik heb een ‘s’ rug) niet.
Ik heb op m’n 12e foto’s laten maken, maar ik had er toen geen last van en heb mezelf er ook nooit in verdiept, afgezien van dat ik wekelijks naar de fysio moest.

Ik heb steunzolen, moet ook wel goede schoenen aan idd;

Ik heb nu constant pijn eigenlijk, ik kan niet lang zitten/liggen/staan zonder dat het veel erger word, en ademen gaat ook moeilijker sinds een paar maanden. Ik zie dat mijn linker zij meer een deuk krijgt dan dat hij eerst had, en ik ben bang dat mijn longen ruimte gebrek krijgen hierdoor. Ik kan ook minder goed ademen als ik ‘tegen de bovenste bocht in lig’, dus op mijn linker zij.

Heb je wel ooit foto’s moeten laten nemen?

Oh jeetje, dat klinkt niet goed. Heb je al een afspraak gemaakt?

Ik weet eerlijk gezegd mijn graden ook niet (meer). Tot m’n 11e ging ik halfjaarlijks naar de ggd voor controle, en rond m’n 11e heb ik alle onderzoeken in het ziekenhuis gehad, omdat ik misschien een brace moest, maar m’n scoliose was net niet erg genoeg (gelukkig). Foto’s heb ik inderdaad ook gehad, maar aangezien het 8 a 9 jaar geleden is, weet ik het ook niet meer zo goed. Als m’n moeder thuis komt vanavond zal ik vragen wat zij er nog van weet.

Jouw klachten klinken echt heftig zeg, sterkte in iedergeval, lijkt me heel vervelend.

^
Nouja, het is meer dat ik absoluut niet graag naar de huisarts ga met m’n rugklachten aangezien die me altijd weer doorstuurd naar de fysio, ookal geef ik honderd keer aan dat de fysio er ook niks aan kan doen.

Ah gelukkig dat je geen brace hebt gemoeten, dat lijkt me echt vreselijk. Ik heb een soort corset wat ik de laatste keer heb gehad via het ziekenhuis, maar dat mag ik van mijn fysio dan weer niet lang dragen omdat mijn rugspieren dan te slap worden.

Ik ben drie jaar geleden voor de laatste keer geweest voor m’n rug, en toen dacht de huisarts dat er een wervel was verdraaid en heb ik met spoed foto’s moeten laten maken. Maar gelukkig was dat niet zo, maar dat is wel de laatste keer geweest dat ik in een ziekenhuis was voor m’n rug.