Scoliose?

Heeft iemand hier ook Scoliose? Ik heb het en heb erg veel last van me rug. Het liefst doe ik niet mee met gym, ik ga liever eerst fysio doen… maar ik wil dus een mail sturen naar me mentor en ik hoop dat ze het begrijpen… iemand hier ervaring mee?

Ik heb het ook een beetje ja! En enorm veel last ervan.
Kun je geen doktersattest vragen dat je niet mee wil/kan doen, dan zal het wel geen probleem zijn!

Zwemmen helpt goed bij mij.

Oja dan ga ik dat doen!
Dankjewel!

Ja ik!
Ben 5 jaar geleden geopereerd.

Ik heb ook scoliose, maar niet zo erg dat ik geopereerd moet worden. (Of dat vind ik toch niet, wat een dokter er van denkt: geen idee.) Ik heb vooral problemen met lang rechtstaan, of recht zitten, bv. in een auto. Dan krijg ik verschrikkelijke rug- en nekpijn.

Ik heb geen vorm van scoliose, maar wel dat mijn ruggenwervels vooral een paar graden naar rechts neigen. Ik heb weliswaar geen moeite met staan, juist met zitten. Dan krijg ik echt een ontiegelijke rugpijn van een jewelste.

Ja verschrikkelijk die pijn…
Bij mij staat hierdoor mijn borstkas scheef en steekt er bij mijn ribben een botje uit.
Maar zie je gelukkig bijna niet :’)

Ja, ik heb ook scoliose. Ik had een brace dus ik hoefde ook niet verplicht mee te doen met gym. Inmiddels ben ik geopereerd…

Ik heb scoliose (gehad). Gelukkig niet in grote graden, dus hoef niet geopereerd te worden of een brace te dragen. Ik heb een aantal jaar fysio gedaan, maar dit hielp telkens maar tijdelijk (1 a 2 dagen). Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of dit ook klopt, maar ik heb het gevoel dat sinds ik wat flexibeler ben (door lenigheidsoefeningen) wat minder last heb.

Wat ik vooral merk is dat ik bij lang zitten of staan last krijg. Ook als ik m’n spieren ‘overmatig’ stretch kan ik echt enorme pijn krijgen, maar denk dat ik toch door moet bijten zodat m’n rugspier weer flexibeler en langer wordt. Ik heb ook vaak last bij de overgang van 'mn nek naar m’n rug, wat wel al gelukkig minder is geworden.
Bij mij is het denk met de tijd en kleine aanpassingen verbeterd.

Sorry, maar wat is scoliose?

Google <3 http://lmgtfy.com/?q=scoliose

Scoliose is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor één of twee bochten ontstaan. :grinning:

Kun je toch googelen?

‘Scoliose (oudgrieks: σκολιός, skolios = krom) is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor één of twee bochten ontstaan.’ Bron : wikipedia

Mijn zusje heeft geen scoliose maar wel een afwijking aan haar wervelkolom. Ziekte van Scheuermann heet het. Kan het niet zo goed uitleggen maar je wervels zijn normaalgesproken een beetje rond en mijn zusje heeft 1 die vierkant is. En dan groeit de rug krom naar voren (dus niet opzij zoals bij scoliose). Ze heeft hiervoor een aantal jaren een corset gedragen 24u per dag en nu is het iets beter.

'Bij de ziekte van Scheuermann ontstaat er van met name de bovenrug de neiging om voorover te buigen. Deze bolling van de bovenrug wordt vaak gecompenseerd door een holling van de onderrug, en gaat gepaard met vooroverhangende schouders. ’

Ik heb ook scoliose maar ik merk dat sporten vaak wel helpt! Probeer inderdaad een paar keer per week te zwemmen. Fysio helpt bij mij niet, het zit niet in je spieren.

Misschien kun je met je leraar overleggen dat je met sommige gymlessen wel mee doet en anderen niet? Je leraar kan misschien met jou bespreken wat voor les ze wil geven, dan kun jij bepalen of het je lukt om mee te doen.

Ik heb een hele lichte vorm van scoliose, heb er weinig last van maar ik draag wel steunzolen.

Ik heb scoliose! wel in een erge vorm want ik ben vorig jaar geopereerd.

Scoliose zit juist wel in je spieren? Vaak is de ene kant van je rugspieren te sterk en je andere kant te zwak. Logisch ook, aangezien er een S word gevormd omdat de spieren aan je ruggengraat trekken.

Scoliose zit niet in je spieren maar heeft er wel effect op. Na de operatie zijn de spieren in mijn onderrug heel sterk want die doen al het werk en de spieren in mijn bovenrug juist heel slap.

ik heb een extreme vorm ervan!

Ik heb ook scoliose. Maar gelukkig niet zo erg. Ik ga wel naar de fysiotherapeut. En soms heb ik er best wel last van… Maar hiervoor heb ik wel oefeningen die ik kan doen als ik rugpijn heb