Schuwe kat.

dames, ik heb even advies nodig. ik had een nestje kittens, de moeder is bevallen op 26/05/11. we hadden na een paar weken besloten twee katers te houden. de rest is naar een goede zorgboerderij gegaan. inmiddels zijn deze 2 katers iets ouder dan 6 maanden. alleen 1 kater is wat schuw, deze heeft wel het sabbelbehoefte en wordt aanhalig en gaat spinnen en dan gaat ie op zijn eigen poot sabbelen, (zoals wij mensen het duimzuigen hebben). we mogen bijna alles met deze kat doen, maar niet oppakken. dan duwt hij je met zijn pootjes weg. maar die andere kater mag je dus alles meedoen, al geven we de schuwe kat meer aandacht zodat deze ook open kan zijn, en opgepakt wilt worden. hoe kunnen we ervoor zorgen dat die schuwe kat wel opgepakt wilt worden? we willen deze katers niet uitelkaar halen aangezien ze broertjes zijn, en ze zijn best hecht aan elkaar. ik hoop dat jullie tips hebben, en sorry voor mijn lange verhaal haha (:

Ik ben geen ervaren kattenexpert. Maar misschien kan je steeds wat dichterbij komen en wat langer bij hem zijn. Dan raakt hij wat gewend aan je en vertrouwd hij je sneller.

ik vind het een beetje raar om te zeggen haha maar ben best een kattenexpert maar weet het nu even niet zo goed. is net zoals dat je advies voor anderen hebt, en niet voor jezelf :’)

ja, ik geef lars meer aandacht dan beer. (lars is de schuwe kat)
dat moet lars sowieso wel merken, ik mag ook bij hem zitten, een aaien.
ik mag ook een arm erom heen doen, maaaar niet optillen. dat is het enigste.

Het kan zijn dat hij het gewoon niet wil. Sommige katten kun je dat niet aanleren, zoals onze vorige kat weigerde op schoot te zitten - zelfs na 18 jaar niet gelukt haha.

Het kan ook zijn dat je hem niet vasthoudt op een manier dat hij zich veilig voelt. Ik weet niet hoe je je kat optilt, maar de fijnste positie vinden katten wanneer je de achterpoten ondersteund met je hand, alsof ze op je hand kunnen staan (want zweven is onnatuurlijk). Google plaatje voorbeeld.
Want deze manier vinden sommige katten eng. Ten minste, mijn kat wordt dan echt panisch en wil direct op de grond.

Ik weet niet zoveel van katten af, maar als je alles mag doen behalve hem optillen denk ik dat het gewoon tijd nodig heeft? Probeer hem af en toe voorzichtig een stukje op te tillen en zo steeds verder te gaan, misschien dat hij na een poosje er wel gewend aan is?

Heel veel katten houder er niet van opgepakt te worden, wij mogen 1 van onze katten ook echt niet oppakken. Dat sabbelen komt normaal gesproken omdat ze te snel van hun moeder zijn gescheiden, maar dat klopt in dit geval dus niet.

Ik zie niet helemaal in waarom je persee je kat wil oppakken? Je kan hem toch knuffelen als hij ergens ligt? Of wil hij dat ook niet?
Wij mochten onze kat in het begin helemaal niet aaien, helemaal niets, en de dierenarts zei tegen ons dat als we hem ook maar 2 sec aan mochten raken we hem meteen moesten belonen, doormiddel van vrolijk toespreken en lekkers. Hij moest aaien en knuffelen etc associëren met iets goeds.

mijn katten zitten altijd met hun billen op mijn arm, tegen mijn lichaam aan met hun rug en dan met mijn hand op hun buik/borst, dat wouden ze zelf. dat gaat nog, voor kort. zoals beer kan ik 24uur onderhand vasthouden en lars niet. ze komen ook niet op schoot, wel tegen je aanliggen (snachts, ze slapen in mijn bed) overdag niet.

Wacht die foto doet het niet. Irritant. Deze link misschien wel?

bratpack, ik wil hem oppakken om te laten zien dat ik van hem hou. even knuffelen etc. want dat kan ik bij die ander wel, en dat wil ik ook voor hem. en ik ben gewend katten op te tillen haha, ik heb heel mijn leven lang katten (:

Misschien je erbij neerleggen dat hij het echt niet leuk vindt? Ik denk dat hij het nooit leuk zal vinden eigenlijk…

Ik heb ook heel mijn leven katten, maar ik vind niet dat je persee katten op moet tillen ofzo :stuck_out_tongue: Er zijn heel veel katten die het niet fijn vinden, maar die kun je dan gewoon knuffelen als ze liggen of zitten ofzo.

iig, hij went er niet aan als je het niet af en toe doet, dus ik zou het gewoon af en toe doen, en hem daarna wat lekkers geven, zodat hij het dus met wat leuks gaat associëren.

oh, dit ben ik vergeten te zeggen.
ik mag lars met mate op pakken, hij is de schuwe kat.
en mijn moeder mag geen beiden oppakken, hoe kan dit?

Waarschijnlijk straal jij dan rustigere of gemoedelijkere energie uit. Of ze hebben met jou gewoon een betere band.

Ook voor je moeder is het dan ‘oefenen’ om vertrouwen te winnen en een band te creëren.

je hebt altijd katten die graag opgetilt worden en katten die dit niet leuk vinden. Daar kan je eigenlijk niet veel aan veranderen. Gewoon veel met je kat bezig zijn heeel soms helpt dat maar echt niet vaak x

okee, dankjullie voor het advies meiden (: