Schuldig voelen over ziek zijn

Iedereen is weleens ziek, ik ook, maar ik voel me een of andere manier laatste tijd (half jaartje) heel erg schuldig over wanneer ik school mis. Ik ben namelijk iets vaker ziek dan de rest, een / twee keer in de twee maand blijf ik thuis omdat ik dan best wel last heb van buikpijn of misselijkheid (heb zelden hoofdpijn) en me dan niet goed kan concentreren als ik dan naar school ga. Ik ben best wel bang dat de leerplichtambtenaar langs komt terwijl ik helemaal niet spijbel of dat van plan ben (heb er zelf ook niet echt behoefte aan, vind school heel erg leuk). Daarnaast haal ik wel mijn huiswerk zo snel mogelijk in, in plaats van het gewoon niet te maken. Is het verstandig naar de huisarts te gaan? En om een praatje te maken met mijn mentor? Of moet ik het laten voor wat het is en accepteren dat ik gewoon iets minder vaak fit ben dan de rest?

Misschien om van je schuldgevoel af te komen is het verstandig om met je mentor te praten en het uit te leggen. Maar als je zo vaak misselijk bent dat je niet naar school kan lijkt het mij sowieso verstandig om een bezoek aan de huisarts te brengen, want het is in ieder geval niet normaal dat je vaak ziek bent. Misschien kan hij helpen?

Ik zou je niet zo’n zorgen maken. 1/2 keer ziek zijn in de 2 maanden valt nog wel mee. Dat is niet iets waar je de leerplichtambtenaar voor op je dak krijgt. In 5 vwo bleef ik vanwege ziekte bijna altijd 1 dag in de week thuis. En zelfs daarvoor is er geen leerplichtambtenaar geweest.

Wat betreft je gezondheid: je kan langs de huisarts gaan maar ik denk dat dat niet iets concreets gaat opleveren. Er zit namelijk nog behoorlijk wat tijd tussen de keren dat je niet lekker bent. Grote kans dat je weerstand net even wat lager is dan leeftijdsgenoten waardoor je vatbaarder bent voor virussen e.d.

Misschien zou je er eens mee naar de dokter kunnen gaan? Klinkt ook niet echt fijn voor jou. Maar ziek is ziek hoor, als het niet gaat dan gaat het niet. En als je ouders het ook niet erg vinden en je gewoon thuis laten blijven, is het toch oke?
In mijn puberteit menstrueerde ik heel erg heftig, waardoor ik dus ook vaak ook een keer per maand mij ziek moest melden op school of in ieder geval niet meedeed met gym. School was op de hoogte van die problemen en ik heb nooit problemen gehad met leerplichtambtenaren hoor.

Ik ben inmiddels nu al 110 uur ziek geweest, i.v.m. hoofdpijn die ik vaak (en ernstig) heb. Mijn grootste aantal ziekte-uren was ongeveer 300 uur en zelfs daarvoor kwam de leerplichtambtenaar niet.

En inderdaad, ziek is ziek. Je weerstand zal misschien niet ontzettend goed zijn, dus af en toe een extra vitaminepil nemen? Ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik neem ook af en toe wat extra vitaminen in, omdat ik ook echt een weerstand van niks heb :’)

Er is niks om je schuldig over te voelen!

Vriendinnen van mij zijn soms het ene uur nog op school en het volgende uur weg met hoofdpijn. Daar krijgen ze geen problemen mee, Als jij je niet goed voelt moet je gewoon niet gaan, want daar heb je niets aan. Je kan inderdaad zoals @pencil zegt naar je mentor gaan, en dat zou ik ook zeker doen.