Schuldig tegenover vrienden en familie

-

Eh wow. Je school neemt wel heel veel tijd in , zeg! En dat je ook nog zo weinig vakantie hebt.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je moet doen, want je vrienden en familie zijn van alles op de hoogte.

Je moet je niet schuldig voelen tegen over anderen omdat het soms niet lukt om af te spreken. Het is jouw leven, dus jij moet sowieso weten wat jij doet. Ik vind het al heel wat dat jij dat allemaal kan, naast zo’n studie die zoveel tijd vraagt. Dus probeer gewoon te doen wat goed voelt voor jou.
En ik zou ook niet dingen afspreken als ‘iedere donderdag’, want ik denk dat dat niet haalbaar is. Dan stel je je zelf alleen maar teleur als het niet lukt, terwijl het gaat om de dagen dat je haar wel ziet.

oeps dubbel

Misschien kun je met je vriendinnen afspreken dat jullie om de week de zaterdag (of donderdag) afspreken? Dan heb je af en toe nog een vrije avond waar je zelf kan kiezen wat je wil gaan doen :slightly_smiling_face:.

Ik heb best veel vrienden in verschillende groepen zeg maar, die ik ook zeker allemaal niet altijd kan zien. Het klinkt misschien een beetje stom, maar ik heb een heleboel whatsappgroepen waarin ik al die mensen kan spreken. Het is natuurlijk anders dan echt elkaar zien, maar op deze manier blijf ik wel op de hoogte wat er in iedereens leven gebeurt, ook al zie ik sommigen helemaal niet vaak.
Misschien heb jij dit ook al hoor, in dat geval kan je dit als up beschouwen haha. Verder heb ik namelijk niet echt tips…

Als je je schuldig voelt, is er maar een ding om dat te veranderen: Meer tijd voor je vrienden en familie vrij maken. Ik snap dat je het druk hebt en dat dat niet altijd even makkelijk is, maar een andere oplossing is er niet echt.

Ik vind dat je vriend je wel erg vaak wil zien. Hierdoor heb je misschien minder tijd voor je vriendinnen. 4 keer in de week afspreken vind ik best veel, vooral omdat je vriendschappen en tijd thuis eronder lijden. Ik zou dus zeggen tegen je vriend dat je een van de avonden dat je hem ziet liever thuis bent met je familie en hem even belt om elkaar toch gesproken te hebben.

Ik ben ook elke dag pas 6 uur thuis, en 1 dag zelfs pas om half 8. Na een tijdje gaat het best wel wennen en kan je prioriteiten stellen en goed plannen, maar er is geen garantie dat je ook vriendinnen niet kwijtraakt.

De beste manier is in elk geval een goed gesprek met je vriendinnen, in de hoop dat zij het kunnen begrijpen. Daarnaast heb je ook elk recht om met anderen af te spreken dus ik kan dat nooit zo goed begrijpen als iemand boos erom wordt.
Maar maak afspraken onderling, ook met je vriend. Vier dagen in een drukke week is nu eenmaal niet te doen. En jullie zijn misschien nog niet zo ver om samen te wonen, want dan is het al een stuk makkelijker.
Je kan beter twee vaste dagen kiezen, en een derde dag als optioneel mocht je ruimte hebben. Dan blijft er ook meer tijd over voor je vriendinnen en het meest belangrijke: voor jezelf.
Ik heb het gevoel dat je moe wordt van het sociale gedoe. Neem eens een avondje voor jezelf eens in de zoveel tijd. Dat lucht vast op.
Ik herken deze situatie erg in mijn vriend, ik heb wel eens een avondje samen afgezegd zodat hij een dagje voor zichzelf heeft.

Ten eerste: stop met je schuldig voelen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar je hebt er helemaal niks aan.
Het is heel normaal dat je het op een punt in je leven druk krijgt en keuzes moet gaan maken. Ten eerste zou ik ophouden met van die vaste dagen. Dit geeft je misschien wel structuur maar het schept ook verwachtingen. Tent tweede: waarom moet je zo veel afspreken? Denk je dat je geen goede vriendin bent als je je beste vriendin een keer in de twee weken ziet? Of je vriend maar twee keer in de week?
Echte vriendinnen kun je ook gerust een paar weken niet zien en hebben begrip voor het feit dat jij het druk hebt.

-

Ik denk niet dat je school zozeer het probleem is, maar meer dat je vaste dagen hebt waarop je met mensen afspreekt.
Dat lijkt misschien makkelijk, iedere week hetzelfde, maar het houdt ook in dat het kleinste veranderingetje je hele planning omver gooit.
Je ziet je vriend ook best vaak. Misschien kun je de ene week 4 dagen naar hem toe, en de andere keer maar 3? Ik zie mijn vriend 2 a 3 keer per week. Natuurlijk is het fijn om hem zo vaak te zien, maar je moet ook je eigen leven behouden.
Met vriendinnen iedere zaterdagavond afspreken is leuk, maar je kan elkaar toch ook op een andere avond zien? Dan kun je misschien niet uit, maar dat hoeft ook niet ieder weekend.
En je kan je vriend misschien bij jou thuis uitnodigen, en dan met je familie erbij een spelletje doen ofzo? Dat klinkt echt oubollig, maar ik doe dat ook wel eens met m’n vriend en ouders.
En wat ook nog kan: met je vriend en vriendinnen samen wat doen. Ik neem aan dat ze elkaar ook willen leren kennen, en op die manier kun je hen tegelijkertijd zien.