schulden van partner: how to handle it?

Ik deel deze vraag even met jullie omdat ik niet zo goed weet hoe ik er nu tegenover sta en er misschien mensen zijn met dezelfde situatie.

M’n vriend heeft veel schulden. Door de aankoop van het huis, een lening van de verbouwing en een torenhoge studieschuld. hij werkt fulltime, maar er blijft nauwelijks geld over. Dit komt deels door de aflossingen, deels omdat hij slecht met geld kan omgaan (hij is tot late leeftijd erg verwend door z’n ouders, hij is nu 32 en pas een paar jaar financieel “zelfstandig”).

ik doe m’n best zoveel mogelijk te helpen. Ik doe de administratie, beheer het boodschappengeld en spring eigenlijk meer bij dan ik (vind ik dan) zou moeten doen. Ik ben immers student en hij werkt fulltime, maar ik moet nu ook 24 uur werken om t allemaal een beetje te begaffelen. Ik vind het niet erg om extra bij te springen, en ik tel dat ook niet op als schuld, maar ik zit nu wel met het volgende:

Vorig jaar (voordat ik bij hem introk, maar wel veel bij hem was) heb ik 1000 euro bijgedragen aan de verbouwing van de keuken. Hij heeft 500 afgelost, maar de rest staat al een jaar open en het ziet er niet uit dat hij dit nog gaat afbetalen, simpelweg omdat hij nu al nauwelijks rondkomt elke maand en ik al bij moet springen. Als ik hem nu laat afbetalen betekent dat dat ik nog meer bij moet springen en dan is het dus een sigaar uit eigen doos.

Nu wonen we samen, en aan de ene kant heb ik zoiets van: laat het geld maar zitten, jouw keuken is immers ook mijn keuken, onze financieen zijn samen, dus het heeft niet zoveel zin meer. Aan de andere kant is het wel zijn huis (we willen eerst een paar jaar aankijken hoe het samenwonen gaat voordat we de hypotheek openbreken en op beide naam laten zetten). Stel het gaat mis tussen ons, dan ben ik die investering dus kwijt.