schulden van partner: how to handle it?

Ik deel deze vraag even met jullie omdat ik niet zo goed weet hoe ik er nu tegenover sta en er misschien mensen zijn met dezelfde situatie.

M’n vriend heeft veel schulden. Door de aankoop van het huis, een lening van de verbouwing en een torenhoge studieschuld. hij werkt fulltime, maar er blijft nauwelijks geld over. Dit komt deels door de aflossingen, deels omdat hij slecht met geld kan omgaan (hij is tot late leeftijd erg verwend door z’n ouders, hij is nu 32 en pas een paar jaar financieel “zelfstandig”).

ik doe m’n best zoveel mogelijk te helpen. Ik doe de administratie, beheer het boodschappengeld en spring eigenlijk meer bij dan ik (vind ik dan) zou moeten doen. Ik ben immers student en hij werkt fulltime, maar ik moet nu ook 24 uur werken om t allemaal een beetje te begaffelen. Ik vind het niet erg om extra bij te springen, en ik tel dat ook niet op als schuld, maar ik zit nu wel met het volgende:

Vorig jaar (voordat ik bij hem introk, maar wel veel bij hem was) heb ik 1000 euro bijgedragen aan de verbouwing van de keuken. Hij heeft 500 afgelost, maar de rest staat al een jaar open en het ziet er niet uit dat hij dit nog gaat afbetalen, simpelweg omdat hij nu al nauwelijks rondkomt elke maand en ik al bij moet springen. Als ik hem nu laat afbetalen betekent dat dat ik nog meer bij moet springen en dan is het dus een sigaar uit eigen doos.

Nu wonen we samen, en aan de ene kant heb ik zoiets van: laat het geld maar zitten, jouw keuken is immers ook mijn keuken, onze financieen zijn samen, dus het heeft niet zoveel zin meer. Aan de andere kant is het wel zijn huis (we willen eerst een paar jaar aankijken hoe het samenwonen gaat voordat we de hypotheek openbreken en op beide naam laten zetten). Stel het gaat mis tussen ons, dan ben ik die investering dus kwijt.

Inmiddels is het al zolang geleden dat ik die 500 euro niet echt meer mis, ik sta er nu beter voor dan hem en wil er ook niet steeds over beginnen aangezien geld ansich al best wel spanningen met zich meebrengen (ik ben erg zuinig en van het sparen, hij is echt een spender en van het lenen). Aan de andere kant vind ik het wel een beetje een principe kwestie, als je het niet kan terugbetalen moet je ook niet lenen vind ik.

Wat vinden jullie? Gewoon laten zitten en me eroverheen zetten? Of toch erover door blijven gaan? Ik weet echt echt even niet meer, hoewel m’n gevoel eigenlijk op dit moment wel naar het eerste neigt.

En zijn er meer meiden met een vriend met geldschulden? Hoe ga je daarmee om? Steun je hem? Of probeer je er zoveel mogelijk buiten te blijven? Is het zijn verantwoordelijkheid of mag je hem best daarover op de huid zitten? Ik merk dat ik me er steeds meer aan ga storen.

Sorry voor het hele verhaal, ik hoop op goede raad!
XX

Je zegt zelf dat jullie samenwonen en dat het daarom ook een beetje jouw keuken is. Ik zou het nu laten zoals het is, maar mocht het fout lopen zodat jullie uit elkaar gaan, dan zou ik die 500 euro wel terugeisen. Desnoods via een deurwaarder =\

Dus stel, over 5 jaar, of 10 jaar (weet niet in hoe lang ik moet denken) zijn jullie nog steeds gelukkig samen en er is wat financiele ruimte, dan zou je eventueel van het geld dat jij nog tegoed had een keer wat leuks samen kunnen doen. Want tegen die tijd zijn jullie financiën zo verweven dat die 500 euro niet echt meer ‘teruggegeven’ kan worden. Kun je net zo goed een all-inclusive boeken :slightly_smiling_face: Of het investeren in iets wat jij leuk of belangrijk vindt.

^^

Jij zegt zelf al dat je merkt dat je eraan begint te storen.
Dit is natuurlijk niet goed, voor je het weet irriteer je je dood aan hem.
Begin er eens over bij een goed gesprek, eerlijk zeggen wat je denkt.
Gewoon eerlijk vertellen over de investeringen, en dat jij steeds moet bijspringen etc.
Dat je dat niet erg vindt, maar dat je bang bent dat jij er niets meer van terugziet.
Ook kan je hem aanspreken op zijn leengedrag, wat jíj er nou van vindt.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik kan je niet echt helpen.
Succes in ieder geval!