schroeven orthodont

ik ging naar de orthodont
en ik moet dus schroeven
Ik weet na navragen bij mn vriendinnen heel vaag wat dit is :
schroeven in je gehemelte die af en toe moeten worden bijgedraaid
Het dient blijkbaar om je gehemelte groter te maken

Heeft iemand dit (gehad)
Kan je me dan alstublieft meer uitleg geven?
bv.ga je er door lispelen ofzo?
dank.

Als het is wat ik denk dat het is, heeft een vriendin van mij dit. Aan het begin was ze moeilijk te verstaan maar het went en je leert gewoon weer normaal te praten. Ze moet ook veel spoelen met water en zout om ontstekingen te voorkomen.

Das wel ongeveer wat ik ervan weet.

dankje (:

iemand? :bored:

Enkele jaren geleden werden in België bijzondere plaatsystemen ontwikkeld die middels titanium schroeven bevestigd worden aan het jukbeen. De voorste tanden die naar achteren moeten getrokken worden vinden bijkomende bevestiging aan dit anker zodat er géén voorwaartse tractie ontstaat op de achterste kiezen. Deze blijven mooi op hun plaats staan.

De plaatsing van dergelijke ankers gebeurt door opgeleide mond- kaak- en aangezichtschirurgen. Deze ingreep vindt plaats onder locale anesthesie.

Een van de belangrijkste uitdagingen tijdens het verplaatsen van gebitselementen met behulp van vaste orthodontische apparatuur is het toepassen van een effectief systeem, dat zorgt voor het verplaatsen van de gebitselementen zonder bijwerkingen op de rest van de dentitie.

nawat opzoekwerk op de computer heb ik dit gevonden, ik zou het echt niet weten of jullie dit bedoelen

xxx

mmmh,bedankt,vooral aan die bovenste heb ik wat
Ik zelf vond niets erover
maar bevestigd aan het jukbeen?

Ja, mijn zusje heeft het ook gehad! Voor ze een beugel moest…
Het deed bij haar heel veel pijn, je voelt constant een soort ‘druk’ op je hoofd zei ze

En je krijgt ook een pleetje tussen je voortanden :wink:

ik heb ook een ‘schroefbeugel gehad’ inderdaad om mijn bovenkaak breder te maken. Maar die van mij is niet met wat voorn chirurgische ingreep dan ook gezet. Gewoon 2 ringetjes om je één na achterste kiezen in je bovenkaak. en daartussen een soort ijzeren plaatje/balkje met een schroefje erin die je 1/2 keer per dag aan moet draaien. Zo wordt je kaak steeds verder uit elkaar geduwd. Op den duur krijg je inderdaad een spleet tussen je tanden en het kan zijn dat je op den duur een kleine ‘plop’ hoort bij het aandraaien. Maar dat komt omdat de twee helften van je gehemelte dan van elkaar losgeraakt zijn, voel je neits van maar kan eng klinken. Dat groeit ook vanzelf weer dicht (ik heb die plop nooit gehad, maar dat zei mijn ortho van tevoren). Ik weet niet of je wel deze beugel krijgt, maar misschien heb je er wat aan?

http://i41.tinypic.com/5po7bt.jpg
zo zag mijn beugel er ongeveer uit. maar dan met maar 2 ringetjes ipv 4

mijn vriendin heeft het gehad, en ze kreeg een super lelijke, grote spleet. succes!

Is het raar dat ik hier nog nooit van gehoord heb ? Of noemen ze dit in België anders ?

Ik geloof dat mijn vriendin dat ook had, en ze moest elke dag bijschroeven en tussen haar tanden waren allemaal spleten. Blijkbaar ook pijnlijk.

ik heb er ook nog nooit van gehoord hoor, maar t lijkt me niet zo prettig :confused: sterkte drmee!

Oooooh nee ):
Als het dat is doe ik het niet!

Een vriendin van mij heeft dat ook ):
De orthodont zei tegen mij dat schroeven geen nadelen hadden,
toch eens bellen
Als je dan spleten krijgt tussen je tanden doe ik het niet!

Mijn vriendin had het ook en toen zat er grote spleet tussen haar voortanden was best wel pijnlijk!

nog iemand?

idd de spleet die je krijgt is zóó groot :frowning_face: iig bij mij. maar ik kon eerst nooit goed door mn neus ademen en nu wel :slightly_smiling_face: dat is wel fijn, en je kiezen slijten minder snel af omdat ze dan beter op elkaar staan enzo he.
edit : pijnlijk vond ik het trouwens niet, er stond wel wat druk op je verhemelte maar dat viel wel mee en was na een paar uur na het aandraaien weer weg

De mijne was woensdag eruit! En ja, ik het begin doet het een beetje pijn, maar na een poosje wordt je het gewoon hoor. En over die spleet, normaal gezien gebruik je een beugel daarna, dus die gaat in een 1, 2, 3 weg. Bvb, bij mij hebben ze beide beugels (die schroefbeugel en de “normale” om iets te zeggen) tegelijkertijd geplaatst (ook al zit ik nog altijd met de normale in mijn mond) dus al er een spleetje voorkwam, ging die meteen weer toe.
Ik aanraad het helemaal hoor. Het kan lastig zijn, maar je voelt dat het de moeite waarde was.