[Schrijftips]

De laatste tijd zijn er steeds meer verhalen.
Misschien is het leuk om elkaar hier schrijftips te geven?
Ik schrijf zelf ook een verhal [we zijn geheim].
En dan is het wel handig dat (ookal schrijf je zelf geen verhal)
we dan schrijftips krijgen. Want misschien vinden jullie
wel iets heel iritant ofzo ^^.

Wat ik zelf wel vervelend vind. (niet echt met schrijven temaken)
Dat sommigen hun verhaal geen naam geven.
Dan vind je hem zo lastig terug ^^

Dit is opzich wel handig:
http://www.francineoomen.nl/francine/schrijftips/

Handig :wink:!

Sorry, geen schrijftips

Maak een goede beginzin zodat de lezer nieuwschierig wordt naar wat er komt. Bijvoorbeeld, “Zomervakantie is het ergste wat je kan overkomen” dan denkt de lezer meteen: ''Huh? Hoezo? en leest hij direct verder
Beschrijf uitgebreid waar je het over had. Dus zeg niet: Ze had een zusje. Maar zeg : Ze had een negenjarig irritant zusje met rossig haar. Dat maakt het leuker om te lezen
Vraag je vrienden en familie om hun mening, zo kun je je fouten verbeteren en word je steeds beter
Zet bijpassende muziek op. Wil je er een lovestory van maken, zet dan zwijmelmuziek op. Schrijf je een stuk waar de personage heel erg boos is, zet dan harde rock op. Helpt erg goed!

Ja dat helpt idd glamouraddicted ^^ Dat doe ik ook.

Het begin is het belangrijkst, dus daar ook het langst over nadenken. Mijn tip is ook: verzin de titel pas alst laatst!

Je kunt op de site van Trouw (de krant) schrijftips vinden voor columns.

LEES MIJN VERHAAL! [V] erhaal! <3 HIM

• Voordat je aan je verhaal begint, kun je het beste ‘hoofdstuk 1’ ‘hoofdstuk 2’ enz. op een kladblaadje zetten met daarbij een korte samenvatting over dat hoofdstuk. Zo voorkom je dat je midden in een verhaal stopt omdat je niks meer weet.
  • Als je verhaal af is, kun je hem het beste nog niet meteen op Girlscene zetten. Wacht een paar weken en lees je verhaal daarna nog eens door. Waarschijnlijk kom je dan een aantal fouten tegen of denk je ‘dit moet anders’. Zo wordt het meestal een leuker verhaal om te lezen.
  • Zorg dat je geen spelfouten maakt! Het is heel irritant om een verhaal te lezen vol bRe¤zaH of vol fouten.

Meer tips weet ik eigenlijk niet. Ik hoop dat iedereen hier wat aan heeft…
x Anne

Bedenk van te voren goed waarover je precies wilt schrijven. Als je lukraak begint te pennen zonder een idee in je achterhoofd te hebben, wordt het vaak een standaard en saai verhaal. Daarnaast loop je vaak halverwege helemaal vast, omdat je niet meer weet wat je schrijven moet.

Is al een topic over. En die staat al helemaal vol :kissing:

Mijn schrijftip is: oefenen.
En niet meteen denken dat je zomaar een boek of lang verhaal schrijft want dan wordt je sowieso teleurgesteld.

http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/tips-voor-schrijvers-106910.0.html

Een tijd geleden was ik met een verhaal begonnen, maar elk hoofdstuk had de hoofdpersoon een andere kleur haar omdat ik dat telkens vergat…
Nu heb ik vragen gemaakt en die beantwoord(bijv. haarkleur, hobby’s, karaketer etc.)
Je kunt ook over meer personen zo’n lijst maken.
Elke keer als ik nu veder schrijf pak ik die vragen erbij.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Greetz Emma

wow daar had ik echt nog nooit aan gedacht en ik schrijf toch al best lang, geweldig!

Als je onzeker bent of je wel de juiste tekens gebruikt (welke aanhalingstekens etc.) en wanneer je een komma doet (gewoon de simpele dingen) zoek het dan even op op internet, sorry als ik tijd had had ik het even snel uitgelegd of een link gezocht maar ik moet nu hardrock gaan luisteren hahaha!

-bedenk, en schrijf op of zelfs teken dingen uit, bijvoorbeeld hoe iemand eruit ziet, hoe een kamer is ingedeeld, hoe groot iets is, waar iets ligt enz. enz.

Impulsief schrijven kan wel, maar dan moet je wel weten waar de verhaallijn heen moet lopen, en of het stukje informatie dat je typt relevant is of niet.

Schijf niet van de hak-op-de-tak (beschrijven, zoals flare al zij, dat maakt alles veel interessanter)

lees veel

probeer geen schrijver/ster na te doen omdat je een fan bent van hem of haar.
wees jezelf

schrijf niet voor iemand anders (bijvoorbeeld roem) maar voor jezelf,
zo wordt het verhaal het leukst, al JIJ hem leuk vind

probeer stopwoordjes/veelvuldig gebruik van woorden te voorkomen (super irritant voor de lezer)

raak je ‘nu’ niet kwijt (door bijvoorbeeld met “Toen ik de volgende morgen wakker werd” te beginnen, kan de lezer in de war raken)

ken de spellingsregels (ALLE! desnoods vraag)

meer weet ik er zo niet

Ik heb het oude Tips voor schrijvers topics even geupt. Die staat echt barstensvol met hele lijsten advies.