Schrijfster Worden (Geen opleiding voor?!)

Hee iedereen!

Ik wil graag schrijfster worden, en ik zocht op internet voor opleidingen, maar die zijn er helemaal niet! Weet iemand wat voor opleiding je toch kunt doen, om je te ontwikkelen tot schrijver (de Nederlandse taal etc…?)

En zijn er hier ook mensen die ook schrijver willen worden? & waar door laat je je inspireren?
& hebben jullie tips voor het schrijven van een goed verhaal?

Groetjes!

Er bestaat ook geen opleiding om schrijfster te worden. Elke schrijver schrijft een boek en zoekt een mogelijke uitgever die dat boek wil uitgeven. Geen opleiding voor nodig. En als je toch een opleiding wil doen, zou ik kiezen voor een opleiding die je leukt lijkt, want de kans is heel groot dat je niet doorbreekt en van schrijven dus niet je beroep kunt maken. Nog een tip; schrijf met details, maar niet zo erg dat het gaat vervelen (;

7576

Er zijn alleen korte cursussen bij het NTI. Tenminste daar heb ik ooit een korte schrijf cursus gedaan. :slightly_smiling_face:

http://www.nti.nl/Hobby–…-en-romans-schrijven.aspx

Ik deed Kinderverhalen schrijven, maar die bestaat blijkbaar niet meer :frowning_face:

Idd de kans is heel klein dat je doorbreekt. Ik heb onlangs wel een kleine uitgeverij gevonden. :slightly_smiling_face: Gewoon nooit opgeven. Ik ben voorheen ook al minstens 4x afgewezen.

In Engeland zijn die er wel. Creative writing > novels. Of non-fiction, playwriting, allemaal dat soort dingen.
Maar ik wil ook sowieso in het Engels schrijven dus dan kan dat wel maar als je in het Nederlands wil schrijven niet x’]

Er zijn wel vaak cursussen denk ik ja.

Aan de toneelschool kan je een schrijfopleiding doen, maar dat is meer op scripts te leren schrijven denk ik.

Klopt, dat is op het HKU. Writing for performance!!!

Ik zou dan Docent Nederlands gaan studeren. Dan doe je kennis op van de Nederlandse taal maar als je niet genoeg verdient oid met het schrijven zelf kun je er ook mee voor de klas gaan staan op een middelbare school.
http://studiekeuze.school…02e%20graad%20Nederlands_

Als je WO niveau aankan is dit ook een héél goede optie, denk ik:
http://studiekeuze.school…dse%20taal%20&%20cultuur_

In het algemeen: Ik merk dat er op hier op girlscene heel veel mensen een studie willen doen op een gebied waar niet tot nauwelijks werkkansen in zijn (dus ook geen geld). De zoveelste die een mode of fotografieopleiding wil kiezen. Er zijn nou eenmaal weinig mensen die hun geld daar uiteindelijk mee verdienen. Let er dus op als je een opleiding kiest dat het niet alleen maar leuk is maar dat je er ook je geld mee kan verdienen.

Ontopic: er is idd geen opleiding om schrijfster te worden. Als je geintrerseerd bent in de Nederlandse taal of schrijven zou je kunnen denken aan een opleiding journalistiek of nederlandse taal, filisofie vind ik ook een mooie. Maar je kunt natuurlijk ook iets totaal anders gaan doen en buiten dat om schrijven.

Bedenk je wel dat veel mensen hun geld niet kunnen verdienen met schrijven (er zijn gemiddeld 1 miljoen mensen tegelijk bezig met een boek schrijven in Nederland heb ik wellis gelezen). Hou daarom ook iets anders open. Maar met de opleidingen die ik net noemde heb je ook een hoop andere opties.

Op welk niveau zoek je een opleiding?