Schrijfopdracht voor nederlands: Griezel/Liefdes Roman

Voor school hadden we een opdracht om een roman te schrijven en ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden?

[i]Meestal hield ik wel van warmte, warmte die je van binnen kon vullen. Warmte dat je opvrolijkt als je eindelijk na een halfuur wachten in de kou de bus instapt. Of het heerlijke gevoel dat je na een koude winterdag jezelf op de bank neergooit en warme chocomelk drinkt. Maar dit keer was het anders, dit keer was warmte geen fijn gevoel…
Mijn naam is Leah ik ben op vrijdag 13 maart 15 geworden,helaas was ik zelf niet aanwezig op mijn eigen verjaardag. Mijn ouders zouden mijn verjaardag organiseren precies zoals ik het wou. Samen met mijn vrienden, met mijn ouders en ik zou veel cadeautjes krijgen. Jammer genoeg kan ik dat niet meer meemaken, ik ben namelijk dood. De manier waarop is niet bepaald hoe je iemand dood wilt wensen, al hoewel ik een 1 had voor wiskunde. Oke, nee je wilt mijn dood niet een ander wensen. Veel mensen vonden mij een geval apart, ik leefde zo in me eigen wereldje. Dat kwam doordat ik blind ben, je creëert dan je eigen wereld en in dat vlak was ik erg creatief. Nu kon ik alsnog mijn eigen kijk op de wereld hebben! Ze zeggen dat blinden beter kunnen luisteren dan een gemiddeld persoon. Ik kan al aan iemand zijn stem horen of iemand liegt. Maar dit keer zat ik er flink naast.

Het begon allemaal als een normale dag, alleen was deze dag voor mij mijn laatste. Ik weet precies nog hoe alles ging, ik kwam terug van school en was op weg naar huis. Ik had een gevoel dat iemand me steeds achtervolgde alleen ik wist het niet zeker. Ik begon wat sneller te lopen en ik hoorde de persoon achter me dat hij zijn tempo ook begon te versnellen. Ik hoefde nog maar 4 stappen tot dat ik thuis was, nu nog 3,2… En toen hoorde ik mijn moeder roepen: ‘’Hey Leah! Al zo snel terug?’’. Ik antwoordde erg kortaf en liep meteen al door naar binnen. Met een kloppend hart rende ik naar mijn kamer, wie was die man of vrouw? En wat wou hij of zij? Ik besloot het maar te vergeten en maar even een uurtje te slapen.
Na een uurtje of twee was ik weer klaar wakker. Elke avond laat ik mijn hond Viking uit, ik was wel bezorgt over dat ik niet weer zou worden achtervolgd. Wat ben ik toch dom! Waar maak ik me toch druk om? Het kon net zo goed een oude vrouw geweest zijn die te laat was voor een afspraak, toch?

Het was weer opnieuw koud maar met muziek in me oren op me iPod, viel het wel mee. Maar toen gebeurde iets wat ik totaal niet had verwacht. Ik hoorde een grillige stem: ‘Wat heb jij mooie ogen’. Ik slikte even, en zei: dankjewel. Ik moest hier weg wist ik bij mezelf, toen ik net weg wou lopen pakte hij mijn arm stevig vast en schreeuwde dat ik met hem mee moest. Ik maakte me los en probeerde nog weg te komen, ik weet niet wat er gebeurde maar ik kreeg een harde klap tegen mijn hoofd en viel op de grond. Het laatste wat ik hoorde was het muziek uit me iPod van Jiggy Djé: ‘‘Je voelt wat ik schrijf alsof het geschreven is in braille’’.
Ik opende mijn ogen en ik was totaal ergens anders op een vreemde plek en mijn hoofd deed zo’n pijn. Toen realiseerde ik me dat ik onderste boven ben opgehangen aan een touw. De stem praatte weer tot me, ‘‘Door je gedrag moeten mensen zoals jou boeten. Ik hou je nu voor altijd warm’’. Toen hoorde ik voetstappen mijn richting komen ik werd met iets nat gegooid. Volgens mij was het water, maar het smaakte er niet naar. Het was benzine! Ging die doen wat ik dacht? Nee nee! Ik gilde zo hard dat ik mezelf niet meer hoorde, ik hoorde opeens niks meer! Wat gebeurd er nu dacht ik? Maar toen voelde ik een warmte wat steeds warmer werd. Het was vuur. Ik werd in brand gezet, mijn leven werd weggenomen… Nooit gedacht dat ik mijn leven zo zou eindigen. En nu als iedereen goed in een vlam kijkt ziet iedereen mij. Leah, een blind meisje die niet haar rust meer zal vinden. Ik zal wraak nemen en me wraak is me zuurstof. Het wekt me op als een vlam.[/i]

Ik vind het erg mooi, ik zou alleen wel ff je spelling controleren;)

Nee sorry. Ik vind het niet zo goed. Je gebruikt veel spreektaal wat niet zo mooi is in een verhaal (me ipv mijn, wou ipv wilde, etc. ). Ook staat er heel vaak warmte in je verhaal wat nogal irriteert.

Hahaha ja spelling is niet echt mijn sterkste punt, ik let er niet echt op als ik het schrijf maar bedankt voor jullie mening :grin:

Ik ben gestopt na je 2e zin.

Eerst zeg je ‘Warmte die’ en daarna ‘Warmte dat’

Op zich vind ik het idee wel goed, maar je formulering/ spelling is inderdaad niet geweldig… Me ipv mijn leest bijvoorbeeld heel vervelend.

Maar ach, zelf kan ik nou niet bepaald geweldig schrijven ofzo, dus beschouw dit maar gewoon als opbouwende kritiek :wink:

Mooi hoor :slightly_smiling_face: The lovely bones?
Trouwens : zoals ik het wou, kun je wou veranderen in wilde. Wou is wel meer spreektaal :slightly_smiling_face:
Succes ermee!