Schriften in bovenbouw

Hallo!

Ik ga volgend jaar naar 4 atheneum.
Dit schooljaar (3 ath.) gebruikte ik gewoon schriften voor ieder vak.
Maar die raakte ik best vaak kwijt en vond ik best onhandig :cold_sweat:

Ik had een idee om het volgend jaar anders aan te pakken:
Iedere dag neem ik 1 collegeblok mee waar ik de aantekeningen van die dag (verschillende vakken) in schrijf en als ik thuis kom doe ik alles op vak in een map. Maar ik ben daar op terug gekomen want het is niet echt makkelijk als je niet al je aantekeningen bij je hebt. Bijvoorbeeld als de leraar(es) zegt maak deze opdracht met behulp van aantekeningen van een week geleden. Die aantekeningen zitten dan namelijk in mijn map thuis.

Wat ik hierboven beschreef wil ik dus niet meer doen. Wel vindt ik het super fijn om in een collegeblok te schrijven maar om voor ieder vak een andere te kopen is ook wel erg zwaar. En een collegeblok voor meerdere vakken (bv. 4 delig) vindt ik niet handig omdat als een deel van een vak vol raakt niet alles meer bijeen staat van dat vak.

Heeft iemand tips/ideeën om me te helpen? :flushed:

Alvast bedankt !

Bij de hema (en vast ook meer winkels) heb je collegeblokken met van die gekleurde bladen ertussen als scheiding. Misschien is dat een idee? Dan heb je meerdere vakken in 1 blok dus hoef je niet voor elk vak zo’n ding mee te nemen en heb je toch elke les je aantekeningen bij je.

ja lijkt me best handig maar stel je gebruikt 4 vakken in zo’n blok engels, nederlands, frans en duits. Stel dat het deel van Engels ‘op’ is dan ga je verder in een ander schrift en dat vindt ik ook niet zo fijn.

Wel fijn dat je me probeert te helpen! :kissing:

Je kan ook een map gebruiken?

Ik maak zelf gebruik van 1 collegeblok. Rechtsboven in worden door de lijntjes een vakje gecreëerd en daar zet ik informatie in als datum, vak etc. Rechtsonder zet ik 1 van 1 etc, zodat ik weet om hoeveel pagina’s het gaat.
Als ik mijn tentamens gehad heb haal ik alles eruit en doe het in een map. Je kunt dit ook uiteraard voor je tentamens/toetsen al doen.

Bij sommige collegeblokken kun je insteekhoezen achterin doen (soms met wat gepruts) en kun je daar planners of losse papieren in doen. Lukt dit niet dan kun je gebruik maken van een showalbum (Hema €1,95) of iets anders wat je fijn vind.

Hm ja das waar. Maar op zich, tegen de tijd dat een deel vol is, heb je die aantekeningen ook niet elke keer meer nodig. Je kunt ook dan een map gebruiken waar je los papier in doet. Word wel zwaar, maar zo heb je wel elke periode al je vakken bij de hand.

Koop gewoon voor ieder vak een A4 schrift en doe hem achter in je boek! Heb ik ook gedaan voor de meeste vakken, en collegeblokken werken ook fijn hoor! Maar het is idd wel zwaar om een paar collegeblokken in je tas te hebben → dus lang leve de kluisjes :grinning:
Succes met kiezen!

Welk profiel ga je trouwens doen?

Dit heb ik zelf ook gedaan 3 jaar lang in de bovenbouw en dit vond ik de beste beslissing naar mijn mening!

gebruik gewoon voor elk vak een schrift en zorg dat je die niet kwijt raakt, want dat is dus het echte probleem.

Dankje voor je reactie!

Bij ons op school hoef je als je van 3 vwo naar 4 vwo gaat nog geen profiel te kiezen maar de A-stroom of B-stroom.
Ik heb gekozen voor A-stroom!

Het handigste is gewoon een map meenemen naar school met een indeling in vakken, dat gebruikte ik in vwo 4. In 5 had ik van die schriften met indeling maar dat is écht niet ideaal.

De gewoon zo’n dikke map in je tas, het lijkt misschien onpraktisch, maar echt, je kunt er makkelijk papier in doen en makkelijk papier uithalen, echt ideaal. Zeker nu het belangrijk is dat je je aantekeningen uit v4,v5 en v6 goed bewaard, zodat je altijd nog terug kunt kijken.

Ik vind één A4 schrift per vak ook het beste werken, na 6 jaar van alles te hebben uitgeprobeerd!

Je kunt ook 2 vakken per collegeblok doen trouwens! Je begint met vak 1 bij het begin van het collegeblok en je begint met vak 2 bij het eind van het collegeblok en dan werk je naar het midden toe.

Ik heb een tijdje voor aantekeningen een apart collegeblok gebruikt, zodat daar alle aantekeningen bij elkaar zaten. En dan elk vak schreef ik met een andere kleur, zodat ik sneller kon zien van welk vak het was (:

Ik gebruikte afgelopen jaar (V4) voor het eerst een map en had voor elk vak dus een tabblad en daarachter al mijn gemaakte opdrachten en aantekeningen. Je kunt er geen heel jaar mee doen, maar wel 1 of 2 periodes. Dus dan kun je na een half jaar even wisselen of je tweede map gebruiken.

De collegeblokken van de Hema zijn ook een goed idee, maar dan heb je nog meerdere schriften want je kunt max. 4 vakken per blok doen geloof ik. :slightly_smiling_face: