Schoonzus praat achter m'n rug om

Hoi allemaal

Ik heb 3 schoonzussen (zussen van mijn vriend) en 1 schoonbroer.
Mijn schoonbroer en mijn twee schoonzussen mag ik heel erg maar ik heb moeite met mijn jongste schoonzus.

M n vriend is 18 en zij is 21 doordat hun leeftijd zo dicht bij elkaar zijn, zijn zij en mijn vriend close. Zijn andere zussen zijn namelijk 27 en 31 en zijn broer is 25.

Schoonzus van 21: H
Schoonzus van 27: D
Schoonzus van 31: K

Nu waren mn schoonzus D en ik aan het praten en ze vertelde me dat H over mij ging klagen. Ik vroeg haar waar over en toen zei ze van ‘‘Ja aan de eettafel zei H dat ze jou slordig vind en dat je nooit mee helpt in huis en dat je er onverzorgd uitziet’’ Ik was best wel boos geworden omdat H dat zei want zo ben ik totaal niet. Ik vroeg D waarom ze dat allemaal zei en toen zei ze dat ze niet weet waarom want D vind niet dat ik zo ben en dat H overdrijft. H zei dat ze vind dat ik niet mee help omdat ik mijn vriend zijn was niet doe en zijn kleren in z’n kamer niet opruim. Maar ik vind dat dat niet mijn taak is. Mijn vriend heeft zelf handen. Ik help hem vaak genoeg met zijn dingen opruimen en ik kook vaak voor hem. Ook als ik bij hun thuis ben en ik heb gegeten/gedronken was ik daarna altijd af wat ik gebruikt heb. Dus slordig ben ik zeker niet en ik vraag ook vaak genoeg aan mijn schoonmoeder of schoonzussen of ze ergens hulp bij nodig hebben. Vaak zeggen ze ‘nee hoeft niet ga maar lekker zitten’ maar blijkbaar volgens H moet ik uit mezelf helpen en niet vragen maar gewoon doen?

Ik ben hier echt heel erg boos over en ik heb t al tegen mijn vriend gezegd. Alleen van D mag ik H niet aanspreken en mijn vriend wilt dat ook niet.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken want ik ben echt heel erg boos op H en ik heb echt geen zin om als ik weer daarheen ga om gezellig met haar te zitten praten.

Waarom mag je het er niet met haar over hebben? Dit is iets tussen jullie dus ik zou het er wel gewoon over hebben, negeren lost niks op.

Vragen aan D of je vriend om jou de volgende keer te verdedigen als ze weer zo praat. Misschien dat ze dan inziet dat het onzin is?

Toch met haar gaan praten.

Lol, jij bent zn vriendin, niet zn huissloofje. Kamer opruimen en kleding wassen doet je vriend lekker zelf maar. Of wonen jullie samen?
Verder klinkt het alsof ze jaloers is. Als ze heel close zijn dan is het logisch dat ze zich nu een beetje bedreigd voelt, omdat jij haar broer gaat ‘inpikken’. Daarom zou ik juist proberen om een goede band met haar op te bouwen, dan weet ze dat jij niet tussen haar en jouw vriend in staat. Maar ik snap dat dat lastig is als ze dit soort dingen zegt, maar probeer daar doorheen te kijken.

Mag ik misschien een persoonlijke en redelijk bevooroordeelde vraag stellen?
Je hoeft hem niet te beantwoorden als je dat niet fijn vindt hoor.
Is zijn familie streng gelovig/conservatief?
Want ik herken dit beeld wel heel erg van kennissen/mijn ex-schoonfamilie.

Enfin, ik vind dat je duidelijk mag maken dat je er niet van gediend bent dat ze zo over jou praat en dat je vriend zelf handjes heeft en dan ook zelf zijn troep kan opruimen. Als hij een huishoudster zoekt moet hij er maar 1 nemen maar niet verwachten dat jij achter zijn gat loopt.

Ze hebben mij ook verdedigd maar ze blijft bij haar punt zeg maar. Ik wil graag met haar praten maar mn andere schoonzus en mn vriend zeggen als ik dat doe dat hun ruzie met haar krijgen omdat ze mij niks mochten vertellen en ik wil geen ruzie tussen hun veroorzaken.

@Carmenneke
Niet zwaar gelovig ofzo maar wel van de ouderwetse stempel. Mijn schoonbroer heeft een vriendin en ze wonen samen maar mijn schoonfamilie mag haar niet omdat zij full time werkt en dus een poetsvrouw inhuurt om bij hun te komen schoonmaken en zijn vriendin kan ook niet koken en dat vinden hun ook niet kunnen.

De belangrijkste vraag is: ben jij gelukkig met je vriend? En is hij andersom gelukkig met jou?

Als hij niet van jou verwacht dat je zijn zooi opruimt, zijn eten kookt etc. dan zou ik gewoon proberen om dit naast je neer te leggen. Ik snap heel goed dat je boos bent en het niet fijn vindt om ‘mooi weer’ te spelen wanneer je daar bent, maar denk dat je geen andere keuze hebt. Dat jij andere normen en waarden hanteert dan zij met betrekking tot het huishouden ga je niet veranderen. Daarnaast vind ik: zolang zij je er niet persoonlijk op aanspreken maar via anderen, zou ik me er niet druk om maken. Je kunt er niet voor zorgen dat iedereen je aardig en leuk vindt…

Ik zou eigenlijk niks zeggen maar ik ontloop drama altijd.