Schoonmoeder

Ik heb 1,5 jaar met mijn vriend, we zijn heel gelukkig samen. Er is echter 1 probleem en dat is zijn moeder. Zijn moeder maakt het voor mij heel moeilijk. ze plaatst gemene opmerkingen, behandelt mij als oud vuil en ik trek me dat heel erg aan. Ik ben namelijk heel onzeker en sinds ik daar kom is het nog erger geworden. Dit weekend is het helemaal verkeerd gegaan en hebben we hele erge ruzie gehad. En je raad het al, weer door zijn moeder… Hier gaan onze ruzies altijd over… Ze appt hem super vaak, heeft commentaar op alles wat wij samen doen. Ging zijn uitgaven zelfs bijhouden toen wij samen een weekendje weggingen en heeft ze hem geappt dat ihij niet alles moet betalen. Ik vond dat heel erg onterecht, vooral omdat ik wel de laatste persoon ben die op iemand zijn zak teert. Ook heeft zijn moeder een keer tegen mij gezegd dat een vriend van hem een vriendin nodig heeft die een harde is, een heks zoals ik (letterlijke woorden) En ik heb hier gewoon heel erg veel last van:( Ik heb zelf ook gezegd dat ik dit langer niet meer volhou en dat ze tussen ons staat, maar mijn vriend zegt dat ik het allemaal wat minder op moet vatten en dat ze niet tussen ons staat. Ik ben het ook gewoon zat dat ik rekening moet houden met alles wat ik zeg en doe VOOR zijn moeder. Ze zegt dat wij te veel doen en dat hij zijn zusje erbij moet betrekken blablabla. Ook heeft ze gemene opmerkingen:( Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Vanmiddag is het zo ge-escaleerd dat we een uur niet hebben gepraat. Ik heb gezegd dat ik het allemaal echt niet meer trek, omdat ikhet gevoel niet hebt dat hij achter mij staat. Ik voel me tweede keus en in de steek gelaten. Ik heb gezge d dat ik zielsveel van hem hou en dat ik het niet wil uitmaken, maar dat ik het op deze manier niet meer trek. En ik ben ook geen lieverdje en heb ook zo mijn zwakheden. Maar ik lijd hier gigantisch onder. Loop mede hierdoor bij een psycholoog en weet het gewoon niet meer. Ik wil van die nare gevoelens af en van zijn moeder, maar ik wil hem niet kwijt, ik hou zo van hem. Kan iemand mij helpen want ik weet het niet meer. Als ik het ga uitmaken, doe ik hem heel erg veel pijn en mezelf, maar de enige reden dat ik het zou doen, zou zijn moeder zijn.

Je hebt het al herhaaldelijk tegen hem gezegd. Was dat als je boos of verdrietig was, of ook gewoon als je rustig was? Ik zou een gesprek met hem aangaan op een moment dat je rustig bent (en niet net nadat zijn moeder wat heeft gedaan) en vertellen hoe jij je voelt en precies zeggen wat je hier hebt gedaan. Geef hem de mogelijkheid jou te helpen en anders kun je kiezen; of deze relatie zo door laten gaan (wat eigenlijk al geen mogelijkheid is) of het uitmaken.
Doet je schoonmoeder dit al de hele relatie of is het iets van de laatste tijd?

@ Emma, ik ben zondagavond naar hem toegegaan en we hebben het toen rustig over gehad. Maar het kwam er gewoon op neer dat hij het onterecht vind van mij en dat hij niet vind dat ze tussen ons staat. Dus dat is al wel gebeurd, maar het is niet opgeschoten. Dus ik heb mijn gevoelens al bloot gelegd, maar het is niet opgeschoten:( Ik voel me gewoon niet begrepen… En het is vrijwel de hele relatie zo, maar het wordt steeds erger.

Heb je wel eens met zijn moeder gesproken over waarom ze zo naar tegen je doet? Ik denk niet dat het persoonlijk is, maar dat ze het misschien gewoon niet fijn vind dat haar zoon nu zo’n serieuze relatie heeft.

Als je hier vanaf wilt en je wilt door met je vriend denk ik dat je met zijn drieën moet gaan praten. Alle emoties achter wegen laten en gewoon naar elkaar luisteren en elkaar proberen te begrijpen.

Wat vind zijn vader (als die er is?) er van trouwens? Misschien kan hij helpen!

Jeetje, wat kut. Ik snap heel goed dat je het echt beu bent. Mezelf kennende was ik daar al lang niet meer thuisgekomen, maar ik snap dat dat moeilijk is…
Heb je al een keer tegen zijn moeder gezegd dat je het niet fijn vindt dat ze je zo behandelt? Ik ben nogal hard in dat soort dingen, maar ik zou gewoon face-to-face het gesprek aangaan en zeggen waar het op staat en hoe je je erbij voelt.

En als het echt niets uitricht, zou ik niet meer afspreken bij hem thuis. Je kunt dat best tegen je vriend zeggen, dat je het niet meer ziet zitten om daar te komen. En als je vriend dat niet wil accepteren (en dus jouw kant van het verhaal niet begrijpt), is hij jou niet waard.

Hoe is trouwens het contact met je schoonvader? Doet hij ook zo of is hij wel aardig tegen je? Desnoods kun je met hem gaan praten.

Ik heb nooit met haar gesproken, puur omdat ik het niet durf. Ze heeft namelijk een hele sterke persoonlijkheid en houdt zich vast aan wat zij vind en wilt.

Wat zijn vader vind weet ik niet, zij is namelijk soort van de baas in huis en ik vind zelf dat niemand tegen haar in gaat…