Schoonmaken badkamer

Hoi!

Sinds een tijdje woon ik samen en moet ik een hele eengezinswoning schoonmaken. Nu merk ik dat ik nog steeds geen prettige routine in het schoonhouden van de badkamer heb gevonden. Dit is wat ik op het moment doe:

1 x per week: toilet, wastafel, andere oppervlaktes en spiegel schoonmaken
1 x per maand: Douchecabine/douche schoonmaken (inclusief tegeltjes rond het douchegedeelte)
1 x per twee maanden: Overige tegeltjes schoonmaken

Volgens een vriendin van mij besteed ik te weinig tijd aan de douchecabine en tegeltjes. Ik merk ook wel dat er steeds aardig wat kalkaanslag op zit. Maar ik vind het behoorlijk veel werk (met alle tegeltjes in de badkamer schoonmaken ben ik toch ruim een uur bezig) en vind het eigenlijk zonde van mijn tijd, aangezien ik veel werk en ook nog de rest van het huis schoon moet houden.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe lang doen jullie over bovenstaande schoonmaakklussen in de badkamer en hoe vaak maken jullie schoon? Hebben jullie tips om er zo min mogelijk tijd aan kwijt te zijn, maar het wel goed schoon blijft?

Ik neem eigenlijk elke week ook de douchecabine en tegeltjes af, en dan doe ik het om de zoveel weken een keer echt grondig. Ben het dus eens met je vriendin.
Het bijhouden is minder werk dan elke keer als er al een aanslag op zit, die aanslag weg te poetsen.

Een keer per maand de douchecabine?!

Ik heb een soort inloopdouche, maar ik doe wel iedere week de muren insprayen en poetsen. En ongeveer 1x per maand doe ik echt met een hogedruk reiniger (zo’n handstoomding die ik al ongeveer een half jaar van iemand heb geleend haha) doe ik tussen de voegen alles goed schoon maken.

Als je het regelmatiger bij gaat houden voorkom je ook dat er kalk gaat zitten en dat je dus ook iedere keer zo lang bezig bent.
Ik weet ook niet of je nog iets met de douchecabine doet als je gedoucht hebt. Maar je kan ze na het douchen ook droogmaken met een trekker e.d. scheelt ook veel.

Douchecabine zou ik echt wel wekelijks doen hoor! Hoe maak je de tegeltjes schoon dat je er zo lang mee bezig bent?

Wij doen thuis

Elk dag: toilet schoonmaken (afdoen met een sopdoek), wastafels schoonmaken
Elke week: de douche schoonmaken met anti kalk en verder schoonmaken, toilet schoonmaken met chloor/wc-eend en dat dan een paar uur laten staan
Elke twee weken: ook alle tegels meedoen in de wekelijkse schoonmaak (tegels buiten de douchekabine)
Elke maand: douche behandelen met schimmelspul of chloor bij de wekelijkse schoonmaak

Ik vind het ook weinig eigenlijk om maar een keer per maand je douchecabine schoon te maken. Ik neem dat jij (en vriend?) daar een of twee keer per dag douchen, dus gaat best snel met de kalkaanslag dan. Wij zijn thuis met drie mensen die elke dag een keer douchen. Toilet maak ik sowieso echt elke dag schoon.

Ik weet niet of je dit al doet, maar het kan een hoop schelen in de schoonmaak om na het douchen de douche droog te trekken met een zeem.

De tegeltjes spray ik in met dasty (die blauwe voor de badkamer) en wrijf het vervolgens in met een sponsje. Daarna met warm water afnemen en vervolgens met een trekker droog maken. Doordat er veel dingen in de badkamer staan heb ik veel hoekjes etc. die ik schoon moet maken.

Bedankt voor jullie reacties! Toch vaker schoonmaken dus! Hoe lang doen jullie dan over douchecabine? Ik doe daar toch ook wel zeker een half uur over. Ik vind het best veel in combinatie met alle andere huishoudelijke klussen en fulltime werken. Ik ben doordeweeks om 07:45 uur de deur uit en om 18:00 uur weer thuis, dus daarna heb ik vaak geen zin meer om nog iets te doen, aangezien ik ook nog wil sporten en met vrienden af wil spreken etc.

als het over mezelf zou gaan (ik woon dan nog thuis, maar ik draai hier wel bijna het hele huishouden) doe ik eigenlijk de hele badkamer elke week.
Mijn vriend komt uit een studentenhuis… dus tja… daar kan je beter met een gasmasker naar binnen gaan :cold_sweat:
Ik zou het idd wat vaker doen en ook vragen of je vriend het doet. Gewoon taken verdelen.

Ja zolang doe ik er ook wel over. Het is een vrij tijdrovende klus helaas. Maar ik doe het zelf vaak gewoon na mijn eigen douchebeurt en dan is het in een moeite door eigenlijk. Plus dat ik dat soort dingen vaak in het weekend doe als ik er doordeweeks niet aan toe kom.

Toevallig ga ik nu mijn badkamer schoonmaken, moet bekennen dat ik de badkamer altijd het rotste werk vind. Ik zorg altijd na het douchen dat ik alles goed droog maak en dan de badkamer lucht door een raampje open te zetten.

Ik doe 1x in de 2 weken de badkamer helemaal met antikalk en al dat soort dingen. Verder neem ik iedere week de badkamer gewoon mee met de ‘algemene schoonmaak’ en dan haal ik ook een doekje over dingen enzo.

Wij hebben de douche in het bad en ik vind zelf dat het vrij snel smerig wordt.

Ik doe het inderdaad ook in het weekend doordat ik er doordeweeks niet aan toe kom. Maar doordat ik echt alles in het weekend doe (badkamer, opruimen, afstoffen, stofzuigen, wassen, beddengoed) voelt het direct als heel veel en alsof ik m’n hele weekend kwijt ben aan schoonmaken. Daar komen dan ook nog eens de wat grotere klussen bij die je niet iedere week doet (zoals ramen zemen etc.) M’n vriend werkt nog meer dan 40 uur, dus meestal komt het huishouden volledig op mij neer (hoewel hij echt wel bereid is om iets te doen).

Ja natuurlijk is een eigen huis gewoon echt veel werk om schoon te maken! Ik kan het helaas ook niet veel beter maken haha. Maar als je het vaker doet, sta je wel minder te boenen.

Ik kuis de douchecabine niet. :’) Ofja, als hij vuil is. Idem met het toilet. Iedereen zorgt gewoon dat hij/zij het proper achter laat en dan moet dat ook zo vaak niet. Maar goed, ik heb dus geen schema en doe het dus enkel als ik denk dat het nodig is.

Ik heb niet echt een douchecabine. Meer een douche plekje met rand/drempel van beton en dan met een douchegordijn. Maar mijn douchegordijn doe ik 1 of 2x per half jaar in de was. En verder is mijn douche niet vies of vol met kalk dat ik elke week alle tegeltjes en voegen moet doen. WC doe ik wel elke week, maar ik laat hem normaal achter dus is niet veel werk :cold_sweat:
En de wastafel doe ik gewoon de tandpasta er uit wassen en de haren er uit halen als ik die zie.