schoonheidsidealen

Invloeden op het vrouwelijk schoonheidsideaal

Het aantal anorexiepatiënten is de laatste 25 jaar verdubbeld (Volkskrant, 2010). De oorzaken voor deze verdubbeling zijn niet bekend maar het zou kunnen zijn dat er een verband is tussen het propaganderen van het huidige westerse schoonheidsideaal in de media (televisie, tijdschriften). Ook merken wij in onze eigen omgeving dat vrouwen veel met hun uiterlijk bezig zijn en dat veel tijd zit in uiterlijke verzorging. Daarom wilden wij het in dit blog hebben over het westerse vrouwelijke schoonheidsideaal en haar aspecten. Wij willen jullie uitnodigingen om mee te praten over dit onderwerp.

In de huidige westerse maatschappij heerst een bepaald schoonheidsideaal. Je moet er als vrouw tegenwoordig jong, slank en lang uit zien, tenminste dat vinden vrouwen zelf. Dit is ook de manier waarop modellen in de modellenindustrie worden afgebeeld. Mannen hebben daarentegen weer een heel ander beeld van het vrouwelijk schoon. Dikke borsten en/of billen kunnen voor mannen weer een voorkeur zijn. Iedereen kent wel de uitspraak ‘Ben jij een borsten of een billen man?’.

Door de media en wat er vanuit samenleving van het uiterlijk van de vrouw wordt verwacht ligt er volgens ons een grote druk op de vrouw om te voldoen aan een onrealistische schoonheidsideaal.

Deze huidige situatie heeft voor ons een aantal vragen opgeleverd.

Hoe komt het nou eigenlijk dat we tegenwoordig zo veel waarde hechten aan ons uiterlijk? Denken we anders dat mannen ons niet meer mooi vinden? Of zit er een andere reden achter?
Doen we het dan voor de mannen? Of vrouwen? Want dat zou raar zijn, als mannen daarentegen een heel ander ideaalbeeld voor zich zien als het gaat om vrouwen.

Of is de reden dat we denken dat we er niet meer bij horen, als we niet meer kunnen voldoen aan de beelden die we op televisie zien. Je weet wel, die beelden waarin mooie slanke, blonde vrouwen onder douche staan en daarin een schoonheidsproduct willen verkopen. Is het dan zo dat we ons gedwongen voelen om aan deze beelden te voldoen, of ons in ieder geval ermee te identificeren?

Vaak wordt er gezegd dat schoonheid van binnen zit en niet van buiten. Als we dit in de praktijk testen, is dat dan wel echt zo, of is dat gewoon een uitspraak die moreel verantwoord is?

We zijn heel benieuwd wat iedereen ervan vind, doe jij veel aan je uiterlijk en geef je daar ook veel om? En als je kritisch kijkt naar wat jij nou echt mooi vind, maakt het jou dan ook uit als iemand niet aan dat beeld voldoet?

Het aantal mensen met anorexia is helemaal niet gestegen, de patienten zijn wel steeds jonger.

Anorexia is een dodelijke psychische ziekte, die niet word veroorzaakt door een media-ideaalbeeld.

Anorexia heeft ook niks te maken met uiterlijk, je argument klopt dus niet.

Vind het een beetje een achterhaald verhaaltje…

@galaxism waar denk jij dan dat het aan ligt?

Anorexia kan zeker aangewakkerd worden door een media-ideaal beeld. En kan ook zeker te maken hebben met uiterlijk. Maar dat geldt niet voor alle anorexia patiënten. Ik weet niet hoe je er op komt dan anorexia helemaal niks te maken heeft met uiterlijk of een media-ideaalbeeld.

Ik ben het met beide stellingen hier eens qua oorzaken van anorexia of andere eetstoornissen. Het heeft niet altijd met uiterlijk/ideaalbeelden vanuit de media te maken. Maar dit kan wel.

Toch heeft naar mijn idee een eetstoornis als anorexia meer te maken met het hebben van controle dan om een heel mooi lichaam te hebben.
Ik ken genoeg mensen met anorexia die echt wel weten dat ze veel te dun zijn, weten dat het niet mooi is en gewoon weer normaal eruit willen zien. MAAR ze willen de controle niet kwijt.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, het is meer mijn eigen ervaring en wat ik heb gehoord van anderen. Veel mensen met een eetstoornis streven naar controle, zelfs perfectie van ten minste EEN onderdeel in hun leven… en modellen worden vaak als het toonbeeld van perfectie neergezet en behandeld. Is er ooit een slecht woord over Doutzen Kroes gezegd? In ieder geval niet over haar uiterlijk. Dus ik snap wel dat media een invloed kan zijn. Maar de echte oorzaak? Nee. er zijn heel veel meisjes die ook het figuur van een (gephotoshopt) model willen hebben en gewoon gaan lijnen. Dat hoeft niet meteen een eetstoornis te veroorzaken.

Nogmaals, dit is hoe ik persoonlijk het zie en ik hoop hier niemand mee te beledigen.

Ik wilde ook niemand aanvallen oid.
Dit is mijn persoonlijke ervaring (helaas)

Toen ik in behandeling was, en dat was rond de tijd van het artikel hoorde ik juist dat er overal ter wereld evenveel mensen met anorexia zijn, ondanks het ideaalbeeld.

Nu kan ik het natuurlijk mis hebben! Maar ik neem aan dat ze bij rintveld wel weten waar ze over praten.

Ik wilde niet afvallen, ik wilde niet dun zijn, ik wilde alleen maar mezelf ‘verdoven’ zodat ik geen negatieve emoties meer kon voelen.

Ik wist ook heus wel dat ik dun was, maar ik verborg het zodat ik niet hoefde te komen, want aankomen betekende emoties/verantwoordelijkheid/volwassen worden.

In die zin was het meer een verslaving aan ‘controle’.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je een eetprobleem krijgt door de media, als je niet tevreden bent met jezelf. Uiteindelijk zou je dan wel anorexia kunnen ontwikkelen, maar ik denk dat daar nog wel meer factoren voor nodig zijn.

Ik vind het raar als mensen zeggen het komt niet door de media dat deze vrouwen deze ideaalbeelden hebben. Tuurlijk komt het daardoor sorry hoor maar als jij ELKE dag, ELKE uur elke seconde met mooie dunne meiden te maken hebt, wil je net als zij zijn. Je verlangt er naar want ze zien er zooo mooi uit in die bladen, op tv.