Na de middenbouw lopen we naar de onderbouw: Mijn afdeling. Er zijn 5 lokalen en na de eerste 4 gezien te hebben komen we aan bij mijn klas. Ik ga fulltime werken dus heb ik een lokaal voor mijzelf, waar ik kan en doen en laten wat ik wil. Het is een leeg lokaal, met enkel stoeltjes en tafeltjes voor de kinderen en een smart board aan de muur. Achter in het lokaal staat een grote kast waar spullen als verf, knutselbenodigdheden en potloden in staan. Meneer van Zwieten geeft me de sleutels van het lokaal en de kast en ineens voel ik me veel ouder, ik ben geen student meer maar een werknemer.
Na mijn lokaal te hebben afgesloten lopen we terug naar de gang waar het directiekamertje zit. ‘Als er iets is kun je altijd bij mij terecht, en anders kun je naar Esther toe.’ zegt meneer Van Zwieten. Hij wijst naar een deur naast zijn kantoor en we lopen naar binnen. Een vrouw van rond de 30 zit achter een laptop te typen en lijkt eerst niet in de gaten te hebben dat we binnen komen. Pas als meneer Van Zwieten kucht kijkt ze op. ‘Ah! Daar hebben we Lisa, toch?’ zegt ze glimlachend tegen me. Ik knik en als ze naar me toe komt lopen schud ik haar hand. ‘Zoals Frans je vast uitgelegd heeft zal ik je de komende tijd begeleiden zodat je rustig kunt wennen aan onze school. Ik werk hier nu 6 jaar en weet nog hoe moeilijk ik het had aan het begin. We zijn heel anders dan de meeste basisscholen maar in je sollicitatiebrief schreef je dat je daarom juist zo graag hier zou willen werken’. Ondanks dat ik een beetje geschokt ben dat een ássistente mijn sollicitatiebrief gelezen heeft, knik ik beleefd. ‘Oké, als het goed is weet je hoe ons computersysteem en het smartboard in elkaar zitten, toch?’ vraagt Esther zakelijk. ‘Ja, ik heb jullie curcus doorgelopen op mijn laptop en vorig jaar heb ik op de PABO les gehad met het smartboard.’ Esther knikt goedkeurend. ‘Goed, dan zullen we je nu even voorstellen aan je nieuwe collega’s en dan zullen we de kleuters van dit jaar gaan verwelkomen.’