Schoolboeken vervangen voor Tabletss '' Argumenten

Hallo beste meisjess

ik heb een vraaggg nou een stelling :

‘’ Schoolboeken moeten vervangen worden door tabletss ‘’

Weten jullie misschien argumenten ( dingen waarom je dat vind ) , waarom je het er mee eens bentt om dat te toen , of waarom je het niet eens bent om dat te doen , noem alles maar op :wink:

Wat heb je zelf?

Ik heb dus nog helemaal nietss, dus kan alle hulp goed gebruiken.
Tis voor school , we gaan een onderzoek doen , en des te meer argumenten we kunnen verzinnen allemaal bij elkaar des te meer kans er is dat de schoolboeken worden vervangen.

:’)

Ja, wij gaan jouw huiswerk voor een onderzoek niet maken. Dus eerst zelf wat verzinnen en je hersens kraken, daarna helpen wij verder.

Waarom zou ik je eigenlijk helpen :’) Ik maak mn eigen huiswerk niet eens ahah

Het scheelt kilo’s boeken dragen!

Voordelen : Het is minder zwaar. Geen papierverbruik . Als je een foutje maakt is het makkelijker te corrigeren . Geen moeite om een handschrift te lezen

Nadeel : Kost stroom. Als je tablet vergeet kan je de hele dag niets doen . Slechter voor Milieu. Er kunnen nare dingen gedaan worden zoals Social Media.

Ideen ? Argumenten ?

Nu is alles nog heel erg in ontwikkeling.
Docenten weten nog niet goed wat ze met tablets in een klas moeten. Vaak worden de tablets gewoon als digitaal schoolboek gebruikt en dat is juist niet de bedoeling van die dingen.
Er is wel begeleiding door zogenaamde tablet in de school experts, maar die weten zelf ook vaak niet alles en weten vrij weinig apps te vinden als het er op aankomt.
Het zorgt voor gigantisch veel afleiding en mensen worden er lui van.

Ik heb stage gelopen op een school waarbij er iPadklassen waren en ik heb met veel collega’s gesproken.
Ik zat achterin de klas en zag eigenlijk continue alleen maar twitter/facebook/imessage/bike-race/minecraft op de iPads en geen schoolboeken.
En leerlingen worden lui. Ik heb les gegeven aan een klas waarbij een leerlinge aan mij vroeg: mevrouw, kunt u even uitleggen wat de vraag is? Ik heb geen zin om de tekst te lezen. LETTERLIJK. Terwijl het niet eens 7 regels waren.
Al weet ik niet of dat aan de iPad ligt, of aan de kindjes van tegenwoordig x)

Er zitten wel voordelen aan, maar die moeten nog ontwikkeld worden en dat is nog in volle gang.
Het Leren Op Maat is zeker een positief iets (leerlingen leren in hun eigen tempo op hun eigen niveau) maar dat is nog niet goed genoeg ontwikkeld om nu toe te passen.
Je kan er wel leuke opdrachten mee doen in de lessen door internet te gebruiken, maar dan moet je er wel even voor gaan zitten.

Voordelen:
(1) Minder boeken om te sjouwen dus beter voor je rug/schouders
(2) Alles zit bij elkaar op één plek dus je kunt geen boeken kwijtraken
(3) Je kunt dus ook geen boeken vergeten
(4) Kinderen die moeite hebben met (netjes) schrijven, ondervinden misschien minder problemen bij het typen en hun handschrift is duidelijk leesbaar
(5) Minder papierverbuik, voor zowel aantekeningen op losse blaadjes die je dan op de tablet kan maken, en voor de productie van school(werk)boeken.

Nadelen:
(1) Kinderen leren niet meer goed schrijven doordat ze steeds alles mogen typen. Bovendien zit er een spellingscontrole op, wat ook weer voor-en nadelen heeft, maar daardoor leren kinderen misschien minder goed spellen
(2) Als de stroom uitvalt/tablet kapot gaat, heb je niets meer
(3) Kinderen moeten leren vanaf hun tablet, terwijl ze thuis misschien ook al heel erg veel achter een laptop/smartphone zitten. Dat wordt er dus niet bepaald minder van. En dit is best persoonlijk, maar ik wil gewoon een echt boek voor me hebben!
(4) Het kan zorgen voor veel afleiding tijdens de les of tijdens het leren
(5) Het kost veel stroom om te gebruiken en steeds weer op te laden
(6) Kinderen kunnen tijdens de les spelletjes spelen, foto’s maken etc.

Oh nog meer nadelen:
Nog niet alle schoolmethodes hebben een app voor de tablet, dus ben je gedwongen bepaalde lesmethoden te nemen.
Leerlingen zelf geven aan veel minder concentratie te hebben en dat ze liever een echt boek hebben.

Tegen: ik heb een keer gehoord dat het produceren van al die tablets voor scholen veel minder duurzaam is dan het drukken van boeken. De bron zou je even kunnen opzoeken, het was wel een wetenschapper of professor geloof ik.
Daar kan je weer tegenin brengen dat veel kinderen sowieso al een ipad of tablet hebben (steeds meer, wat wel zorgelijk is trouwens)

Thankss Everybodyy !

Nog mensen argumenten?

Tegen.
Geen geld voor in onze huidige maatschappij.
En gewoon bullshit. Als leerkracht hou ik het liever bij schoolboeken.

Onze docenten zijn gemiddeld 57 jaar oud, en de meeste moeten regelmatig cursussen omdat ze gewoon niet om kunnen gaan met de techniek

Boeken vervangen vind ik opzich wel een fijn idee. Maar om dan meteen als vervanging een tablet te nemen is dan meteen een huge step. Vooral omdat mensen niet direct een tablet hebben. Vele scholen hebben bijvoorbeeld wel hun lokalen vol staan met computers. Dus je zou wel kunnen zeggen dat lesstoffen via de computer gedaan worden.