Nu is alles nog heel erg in ontwikkeling.
Docenten weten nog niet goed wat ze met tablets in een klas moeten. Vaak worden de tablets gewoon als digitaal schoolboek gebruikt en dat is juist niet de bedoeling van die dingen.
Er is wel begeleiding door zogenaamde tablet in de school experts, maar die weten zelf ook vaak niet alles en weten vrij weinig apps te vinden als het er op aankomt.
Het zorgt voor gigantisch veel afleiding en mensen worden er lui van.
Ik heb stage gelopen op een school waarbij er iPadklassen waren en ik heb met veel collega’s gesproken.
Ik zat achterin de klas en zag eigenlijk continue alleen maar twitter/facebook/imessage/bike-race/minecraft op de iPads en geen schoolboeken.
En leerlingen worden lui. Ik heb les gegeven aan een klas waarbij een leerlinge aan mij vroeg: mevrouw, kunt u even uitleggen wat de vraag is? Ik heb geen zin om de tekst te lezen. LETTERLIJK. Terwijl het niet eens 7 regels waren.
Al weet ik niet of dat aan de iPad ligt, of aan de kindjes van tegenwoordig x)
Er zitten wel voordelen aan, maar die moeten nog ontwikkeld worden en dat is nog in volle gang.
Het Leren Op Maat is zeker een positief iets (leerlingen leren in hun eigen tempo op hun eigen niveau) maar dat is nog niet goed genoeg ontwikkeld om nu toe te passen.
Je kan er wel leuke opdrachten mee doen in de lessen door internet te gebruiken, maar dan moet je er wel even voor gaan zitten.