school zonder mijn studie...

Hallo,

Ik ga over een jaar naar het hbo, ik woon in het noorden en wil heel erg graag naar Groningen op school. Het is alleen zo dat ze hier geen duits geven en dit wil ik heel graag als vak. Maar ze hebben alleen Duits in Leeuwarden, nouja oké dan, maar ik en mijn vriendinnen willen graag in Groningen gaan wonen. Dan moet ik dus elke keer met de trein naar leeuwarden, de reistijd bedraagt dan of 36 minuten of 50, hangt er vanaf met welke trein je gaat.
Nou is mijn vraag: Hoe laat beginnen de lessen ongeveer op het hbo?
En is dit verstandig om te doen, leeuwarden op school, in groningen wonen?

Dankjeeee!
(k)

Doe een LOI curcus?

ik reis ook 50 minuten naar mijn school toe. Woon vlak bij ehv en zit op school in Den Bosch is goed te doen!
Je begint meestal rond 9 uur.

Maar duits op een HBO opleiding? Of wil je de HBO studie duits doen?

Euhmmm ik zit dan in Groningen daar begin je op zijn vroegst 08.30 maar verschilt heel erg per dag… maar in Leeuwarden zal dat ook ongeveer het vroegst zijn! Maar ik zou het zonde vinden, in groningen op kamers en dan alsnog zoveel reistijd… want het heerlijke is dat je in groningen gewoon niet afhankelijk bent van het OV maar lekker alles op de fiets te doen.

maar alsnog begrijp ik niet helemaal wat je bedoed met duitse les? Want duitse les heb je op de middelbare school…

Hmmm als je in groningen woont en in leeuwarden naar school gaat, bedenk je dan wel dat al je klasgenoten zeer waarschijnlijk in leeuwarden wonen! dus als je een keer een feestje hebt van klasgenoten / uit gaat, dan kan dat niet of gaat dat erg moeilijk. Hier zou ik persoonlijk wel over nadenken, want het kan er wel voor zorgen dat je minder vrienden hebt of minder snel leuke dingen met nieuwe vrienden kunt doen omdat jij 50 minuten verder woont!

Ik doe hbo international business and languages, heb ook gewoon duits hoor;)

Hartstikke bedankt alvast!
Ik wil graag docent Duits worden,
Ik heb ook al bedacht om in groningen economie te doen en dan duits erbij als keuze vak maar dat hebben ze daar ook niet… En ik wil naar Groningen op school omdat het daar veel gezelliger en mooier is om zo maar te zeggen.
Maar als ikvolgend jaar naar het HBO ga, blijf ik eerst nog een jaar thuis wonen maarjah, zou het ook niet leuk vinden als mijn vriendinnen wel met z’n 4en in groningen wonen en ik als enige niet.

hmm, ik zou eerlijk gezegd wat je gaat studeren niet af laten hangen van je vriendinnen, eerst moet je kijken wat je nou precies voor een studie wil en als het dan mogelijk is op meerdere plekken je vriendinnen erbij betrekken… sowieso maak je toch veel nieuwe vrienden als je met een nieuwe studie begint, en als het 50 min van je vriendinnen vandaan is, kan je toch 1 x per week ofzo met hun afspreken;)

Ga in L’warden wonen.

Dat is waar, maar het gaat me echt niet om mijn vriendinnen, wel deels natuurlijk, ik wil graag bij ze wonen!
maar de school in groningen lijkt me gewoon veel leuker, en groningen heeft veel leukere uitgaans gelegenheden en een leukere stad…

Als ik jou was zou ik niet in Groningen blijven omdat je graag met je vriendinnen daar wilt wonen ofzo. Probeer je wereld een beetje te vergroten snapje, een beetje op jezelf wonen & nieuwe mensen leren kennen

Enehm, als je docent Duits wilt worden, moet je dan niet gewoon Duits gaan studeren ipv eventjes Duits als bijvak doen?

Jaa klopt, Duits of lerares economie;)
Maar zoals ik net al zei… met mijn vriendinnen is gezellig maar de school in groningen lijkt me sowieso veel leuker en in groningen zijn veel leukere uitgaansgelegenheden en dan moet ik alsnog 's aovnds in de trein naar groningen om uit te gaan…

Iedereen komt elke keer met redenen om toch gewoon in Leeuwarden te gaan wonen, omdat je daar gewoon Duits kan doen en nieuwe mensen kunt leren kennen. Maar je werkt het de hele tijd tegen met de zelfde redenen/ argumenten, ga dan ook gewoon in Groningen wonen. Ik denk dat je diep in jezelf al wel een keuze hebt gemaakt, maar dat je gewoon even wilt horen dat je de goede keuze maakt. En 50 minuten is niet veel. Maar ik denk wel dat je dan een kans misloopt om nieuwe mensen te leren kennen.

Maar het enige wat ik eigenlijk wil horen is of het waar is dat de school in groningen leuker is en of het waar is dat de uitgaans gelegenheden in groningen veel beter en leuker zijn… Het is ook alleen maar wat ik van mensen hoor. Jullie hebben het over dat ik daar moet wonen om de studie, maar daarom hoef ik niet ergens te wonen, het gaat mij om de gezelligheid in een stad en uitgaansgelegenheden, anders kan ik ook wel thuis blijven wonen.

Dan had je die vraag moeten stellen, want zoals ik het heb gelezen was je er al uit dat Groningen leuker was/is. Maar ik weet niet wat leuker is, volgens mij is het allebei leuk.