School: what to do?

Dit dus :slight_smile:
Op het MBO leer je heel veel praktijkervaring.
Ik heb spw3 gedaan op het MBO en nu spw4.
Bij spw3 zat ik alleen het 1e half jaar op school en vanaf toen stage en school. Bij spw4 heb ik altijd 3 dagen stage gehadā€¦ Dus als je veel praktijkervaring wilt opdoen is het MBO ideaal, HBO is zoveel theorieā€¦

Ik heb zelf eerst TL gedaan en wilde heel graag journalistiek doen, maar daar is geen mbo opleiding voor dus deed ik havo. Ik denk dat Havo sowieso slimmer is want stel de opleiding is niets, dan heb je met havo veel meer keuze uit andere opleidingen.

Als je zeker weet dat je maatschappelijk werk wil gaan doen, dan zou ik naar het mbo gaan en SPW gaan doen. Dan kun je daarna nog instromen op het HBO in het tweede jaar van MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening) aangezien je het eerste jaar mag overslaan, omdat je SPW hebt gedaan.

Als je via HAVO naar het HBO gaat dan kan het zijn dat je het helemaal niet leuk vindt en dan zit je daar met je HAVO diplomaā€¦ Je hebt meer aan een MBO diploma dan aan een HAVO diploma, aangezien je daar ook al mee kunt werken. Ik studeer nu zelf SPH en heb zelf spijt dat ik niet SPW heb gekozen op het mbo, maar een detailhandel opleidingā€¦ Veel mensen die dat wel gedaan hebben die hebben nu ook een leuk bijbaantje in bv. de kinderopvang. Dan heb je al zĆ³veel meer ervaring dan dat je via de HAVO komt.

Dat is onzin, want je kunt met een MBO 4 diploma ook gewoon (zo goed als) iedere HBO studie volgen.

Je zegt zelf al zo goed als, dus dat is geen onzin.